Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Irriterende knirke-lyd  (Lest 1438 ganger)

fredrik1992

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Irriterende knirke-lyd
« på: Onsdag 16. Oktober 2019, klokken 13:47 »
Har siden overtakelse av min Model 3 SR+ merket en ganske irriterende knirkelyder med ubestemmelig opphav i bilen.

Knirkingen oppleves helt til høyre på dashbordet mellom dashbordet og døren. Om det er ventilasjonen eller høyttaleren i døren som lager lyden klarer jeg ikke å finne ut av.

Jeg har forsøkt å gjenskape lyden, men lyden kommer helt sporadisk uavhengig av musikk på høyttalerene, om ventailasjonen er på eller underlaget jeg kjører på.

Jeg lurer på om det er noen som opplever noe lignende?

Elbil-66

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Sv: Irriterende knirke-lyd
« Svar #1 på: Onsdag 16. Oktober 2019, klokken 18:17 »
Opplevde noe av det samme. Knirke rakel-lyd høyre foran. Det ble stilt når jeg la noe vekt (mobilen) på høytaler/ventilasjons deksel på dashbordet. Tesla fant løse klips under dekselet.

LeafSwe

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #2 på: Onsdag 16. Oktober 2019, klokken 20:03 »
3P+
3SR+

magenuss

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #3 på: Torsdag 17. Oktober 2019, klokken 07:36 »
http://teslaclubsweden.se/knirr-och-knarr/

:+1:

Takk!!! Skal testes!!!
Jeg begynte å bli sprø av disse knirkelyder som flyttet seg!

Edit: måtte google for å finne ut at gummivard betyr gummifornyer.
« Siste redigering: Torsdag 17. Oktober 2019, klokken 07:55 av magenuss »
Eks: 97 RS125; 98 CB600F; 92 MX5; 07 A4 Cab S-line 1.8T; 02 R1150RT; 12 Leaf
Nå: 19 Tesla Model 3 LR AWD+, blå/hvit <3, hengerfeste, HW 3.0, Acceleration boost 504,3 hk / 564 Nm.

MyMuffin

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #4 på: Torsdag 17. Oktober 2019, klokken 09:52 »

Takk!!! Skal testes!!!

Ser ut som at man kan benytte Wurth Rubber Care også, finnes på Ebay
2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

gruffalo

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #5 på: Torsdag 17. Oktober 2019, klokken 09:57 »
jeg hadde en knirkelyd i planken over hanskerommet. Bestilte time på verksted i appen, fikk time etter et par uker, og nå knirker det ikke lenger. Knirkefritt! ;)
Tesla Model 3, og ...
87 S4, 81 DMC-12, 80 X1/9, 05 120i

itje

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
    • Cad-IT
« Svar #6 på: Fredag 18. Oktober 2019, klokken 07:29 »

Takk!!! Skal testes!!!

Bare husk å holde dere unna produkter som inneholder silikon (ev. andre petroliumsprodukter) da disse "spiser" opp gummien over tid, og gjør problemet verre. Ikke ta på noe sånt bare "denne den ene gangen" heller, da slike produkter begynner tæringen rimelig umiddelbart, og overflaten på gummien vil være mye mer porøs (åpne porer om du vil :) )
Tesla Model ≡ AWD, Midnight Silver, FSD, 18" Aero, Black premium. Levering: 23.03.19

fredrik1992

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil

fredrik1992

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #8 på: Fredag 18. Oktober 2019, klokken 08:17 »
jeg hadde en knirkelyd i planken over hanskerommet. Bestilte time på verksted i appen, fikk time etter et par uker, og nå knirker det ikke lenger. Knirkefritt! ;)

Dersom jeg skal ha time hos Tesla er jeg nødt å gjenskape knirkingen sammen med en servicetekniker, hvis ikke får jeg et servicegebyr.. Foreløpig vet jeg ikke hvordan jeg skal gjenskape den, men merker hyppigere knirking med kulden - Kanskje det blir enklere å fange det på film

MyMuffin

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #9 på: Fredag 18. Oktober 2019, klokken 08:41 »

Dersom jeg skal ha time hos Tesla er jeg nødt å gjenskape knirkingen sammen med en servicetekniker, hvis ikke får jeg et servicegebyr.. Foreløpig vet jeg ikke hvordan jeg skal gjenskape den, men merker hyppigere knirking med kulden - Kanskje det blir enklere å fange det på film

Du stiller nok sterkere med en film av problemet (og forhåpentligvis så slipper du servicegebyr).
2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

LeafSwe

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #10 på: Fredag 18. Oktober 2019, klokken 11:13 »

Takk!!! Skal testes!!!

Bare husk å holde dere unna produkter som inneholder silikon (ev. andre petroliumsprodukter) da disse "spiser" opp gummien over tid, og gjør problemet verre. Ikke ta på noe sånt bare "denne den ene gangen" heller, da slike produkter begynner tæringen rimelig umiddelbart, og overflaten på gummien vil være mye mer porøs (åpne porer om du vil :) )

Denna ska vara bra och inte innehålla silikon och finns hos bmw
https://shop.bmw.co.uk/bmw-uk-responsive/en_GB/p/-/rubber-protectant-250ml/2288909/#
3P+
3SR+

Nordbø

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #11 på: Fredag 18. Oktober 2019, klokken 11:57 »
Kan bekrefte at smøring av lister funker. Spesielt i tørt vær over tid kan knirk pga tørre lister bli et problem. Jeg opplevde at det knirket og knaket etter lang tids finvær, og at knirkingen forsvant med enn gang det begynte å regne (og fuktigere luft). Smurte listene og knirkingen har vært fraværende i etterkant.

Har og opplevd at det kan knirke rundt "fjølen" i dashbordet ved bruk av varmeapperat i kaldt vær. Det forsvinner etter litt tid, eller med en gang dersom man bare bruker luftdysene ved gulv og frontvindu.

fredrik1992

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #12 på: Fredag 18. Oktober 2019, klokken 12:41 »
Kan bekrefte at smøring av lister funker. Spesielt i tørt vær over tid kan knirk pga tørre lister bli et problem. Jeg opplevde at det knirket og knaket etter lang tids finvær, og at knirkingen forsvant med enn gang det begynte å regne (og fuktigere luft). Smurte listene og knirkingen har vært fraværende i etterkant.

Har og opplevd at det kan knirke rundt "fjølen" i dashbordet ved bruk av varmeapperat i kaldt vær. Det forsvinner etter litt tid, eller med en gang dersom man bare bruker luftdysene ved gulv og frontvindu.

Takk, skal prøve å stille på varmeapperatet for å se om jeg får samme effekt!

ok67

• Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #13 på: Fredag 18. Oktober 2019, klokken 20:36 »
Har også registrert litt knirk frå luftdysene på dashbordet i kaldt ver, virkar som det er ting som ekspanderer når det er kaldt og blir varma opp av den varme luftstraumen. Men det gir seg ganske raskt, så er i grunnen til å leve med, er omtrent som når ein varmeovn gir frå seg tikkelydar når den blir varma opp.
Tesla Model 3 AWD-LR
iMiev 2013 som jr. har overtatt