Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Advarer mot «fantombremsing» på Tesla

Startet av vegardg, søndag 13. oktober 2019, klokken 19:26

« forrige - neste »

Motorwatt

#75
Adaptive CruiseControl (som finnes på mange bilmerker) heter TACC (Traffic Aware Cruise Control) hos Tesla. Autopilot (AP) er en kombinasjon av bl. a. Autosteer og TACC. Det er ikke mulig å ha Autosteer aktiv uten TACC, men man kan aktivere TACC uten AP. Det er kun med AP aktiv at TACC vil reagere og justere fartsgrenser (fungerer dessverre dårlig da grensene er relatert til GPS-informasjon, og ikke direkte fartsskilt-lesing). Nå skal det sies at dette gjelder for S/X, men ville bli forundret om dette ikke er tilsvarende på TM3. Hvilke knapper/hendler som brukes på TM3 for å styre disse funksjonene kjenner jeg ikke. Men på S/X vil AP aktiveres ved å trekke hendelen to ganger til seg. For å starte TACC med registrert fart, trekkes hendelen én gang til seg. For å aktivere TACC med aktuell fart på bilen, trekkes hendelen én gang opp.

ps. For å justere farten når det er "mismatch" mellom aktuell fartsgrense og bilens registrerte (oppfattelse) av fartsgrense, trekkes armen mot fører i et par sekunder (gjelder iallfall S/X).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

jlan

#76
For de som ikke er vant med Model 3. Det er litt begrenset med muligheter der for å sette TACC fart. Spaken en gang ned velger det bilen tror er fartsgrensen, hvis aktuell fart er langsommere enn det. Hvis aktuell fart er høyere enn antatt fartsgrense, så velges aktuell fart.  Det er to trinn på spaken (litt ned og helt ned - som blinklyset), men dessverre tror jeg ikke det er utnyttet. Jeg finner ihvertfall at jeg må justere farten videre med høyre scrollehjul. Det går i step på 1 og 5, burde ha gått 1 og 10 i km. Høyre/venstre på scrollehjul setter avstand til bilen foran.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

emurof

#77
Jeg lå på E6 nord for Oslo, og plutselig bestemte bilen seg for å bremse kraftig, midt på motorveien uten noen andre biler i nærheten. Siden det ikke var annen trafikk, tenkte jeg at jeg skulle se hvor langt den ville gå. Jeg måtte til slutt trykke inn gasspedalen for det virket som bilen hadde til hensikt å stoppe...

Relatert til det, har jeg også opplevd at bilen plutselig fant ut at 70-sonen jeg lå i egentlig var 40-sone, og nektet å øke hastigheten over det. Dette er ikke det samme som skjedde under hendelsen over (der viste den riktig fartsgrense på displayet, men bremset likevel kraftig ned), men det er jo veldig spesielt at det ligger inne på Tesla sitt kart at en vei som vanligvis har 70 (hvis ikke det var 80) egentlig har 40-grense?

Ewout

Nå har jeg ikke Twitter selv, men kanskje noen burde sende en melding til Elon.
Ikke en bra opplevelse når du er ny til Tesla. ::)
Life is electrifying :-)

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Lynkjapp

Sitat fra: jlan på onsdag 18. desember 2019, klokken 09:29Jeg finner ihvertfall at jeg må justere farten videre med høyre scrollehjul. Det går i step på 1 og 5, burde ha gått 1 og 10 i km.

For å være eksakt så går den ikke steg på 5 km/h men til neste 5 km/h. Dvs at hvis du kjører i 53 km/h og drar raskt oppover så kommet du til 55, ikke til 58. Men det visste du helt sikkert og det var ikke poenget mitt.

Poenget er at jeg kunne ønsket meg at disse stegene var styrt av den innstillingen hvor man kan legge på (eller trekke fra) noen km/h på fartsgrensen. Så hvis jeg har den på +2 så vil jeg at den skal gå i steg mellom 52-57-62-67 osv. Kan noen tweete Elon? :)

jlan

Sitat fra: Lynkjapp på onsdag 18. desember 2019, klokken 23:58
For å være eksakt så går den ikke steg på 5 km/h men til neste 5 km/h. Dvs at hvis du kjører i 53 km/h og drar raskt oppover så kommet du til 55, ikke til 58. Men det visste du helt sikkert og det var ikke poenget mitt.

Poenget er at jeg kunne ønsket meg at disse stegene var styrt av den innstillingen hvor man kan legge på (eller trekke fra) noen km/h på fartsgrensen. Så hvis jeg har den på +2 så vil jeg at den skal gå i steg mellom 52-57-62-67 osv. Kan noen tweete Elon? :)
Ja, det er mer korrekt å si det slik. Men hva skal vi med 57, 67.?.. Step på 5 er nok bare noe som er arvet fra miles settingen. Nesten alle fartsgrenser i km er på hele 10, så jeg mener den burde gått 52, 62, 72 osv. når en har +2.  .

Citroen Cactus har forresten et bra system. Der kan man legge ut valgfrie skilt på skjermen som man kan trykke på for å velge fart. Jeg tror vi hadde 52,62,73 osv. på vår.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Ewout

Gruer meg egentlig litt for langtur til uka. Tur retur Kongsberg-Amsterdam innen en lang helg. Betyr det rett og slett at jeg må kjøre helt uten assistanse fra cruise control? Autopilot driter jeg i men CC er noe jeg pleier å bruke ganske mye. Bedre for lappen og.

Det hjelper sikkert ikke å resette hele bilen med enter hard eller soft reset?
Life is electrifying :-)

Motorwatt

Du får håpe på en ny oppdatering. Fredager pleier ofte å være dagene det skjer.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DagfinnN

Sitat fra: Ewout på torsdag 19. desember 2019, klokken 16:31
Gruer meg egentlig litt for langtur til uka. Tur retur Kongsberg-Amsterdam innen en lang helg. Betyr det rett og slett at jeg må kjøre helt uten assistanse fra cruise control? Autopilot driter jeg i men CC er noe jeg pleier å bruke ganske mye. Bedre for lappen og.

Det hjelper sikkert ikke å resette hele bilen med enter hard eller soft reset?
Jeg kjørte 50 mil i dag og fikk 1 fantombremsing. Så ikke så veldig ille.
Du trenger ikke å grue deg på forhånd.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Ewout

Gruer meg ikke på forhånd men turen til Kristiansand var veldig ille. Masse fantom bremsing. Særlig på de nye strekninger. Vi snakker 10+ ganger på en vei. Tror virkelig at det er relatert til siste SW oppdatering.

Neste uke blir det 3000km innen  4 dager
Life is electrifying :-)

DagfinnN

Sitat fra: Ewout på torsdag 19. desember 2019, klokken 20:50
Gruer meg ikke på forhånd men turen til Kristiansand var veldig ille. Masse fantom bremsing. Særlig på de nye strekninger. Vi snakker 10+ ganger på en vei. Tror virkelig at det er relatert til siste SW oppdatering.

Neste uke blir det 3000km innen  4 dager
En liten trøst kan være at mange rapporterer om vesentlig mindre fantombremsing utenfor Norge.
Venter spent på din erfaring. God tur!
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

knegg

Fra brukermanualen står det ganske tydelig at ACC ikke egner seg på Sunnmøre i alle fall.  ;D

Sitat fra: Brukermanual
Begrensninger
Det er spesielt usannsynlig at Aktiv Cruise Control fungerer som vanlig i følgende situasjoner:

  • Veien har skarpe svinger.
  • Dårlig sikt (på grunn av kraftig regn, snø, tåke osv.).
  • Kraftig lys (f.eks. lys fra møtende kjøretøy eller direkte sollys) påvirker sikten til kameraene.
  • Radarsensoren er tildekket (f.eks. skitten).
  • Frontruten hindrer kameraenes sikt (duggete, skitten, dekket av et klistremerke osv.).
Listen ovenfor representerer ikke en fullstendig liste over situasjoner som kan hindre at Aktiv Cruise Control fungerer som den skal.
2020 Model 3

finn_roen

Begynner å bli ganske så lei CC og AP på Model 3, bilen småbremser ofte for møtende trafikk, og noen ganger bremser den ganske kraftig nesten bråbremsing, dette problemet var nærmest fraværende på Model S med Ap1.
Fikk min bil i oktober 2019 med HW3 og hadde håpet på betydelige forbedringer etterhvert som det kommer nye software oppdateringer, men problemet er de samme, autopilot har en uvane med å svinge kraftig til høyre i påkjøringsfeltet, dette har bedret seg med siste Software oppdatering men fremdeles betydelig, dette var også fraværende med Ap1.
Er det noe som kan gjøres for å bedre dette, innstillinger ect?
Sender dere inn bug report, når slike feil inntreffer? Jeg opplever att varsling med bruk av stemme kommandoer er ganske kranglete, så jeg har i grunnen gitt opp og sende slike varsler.

Motorwatt

Sitat fra: finn_roen på fredag 24. januar 2020, klokken 00:03
Sender dere inn bug report, når slike feil inntreffer? Jeg opplever att varsling med bruk av stemme kommandoer er ganske kranglete, så jeg har i grunnen gitt opp og sende slike varsler.
Rimelig sikker på at Tesla kjenner problemene dine veldig godt, og feilene du beskriver er det nok endel tusen biler som også har (kanskje til og med alle..?). Å sende bugreport er nok ikke nødvendig, og funksjonen er nok heller Teslas svar på Valium. Det har jo vært slik i flere år, dog med tidvis forbedringer. Men tilbakefallene er nesten like hyppige. Har irritert meg lenge, men har nå innsett at det neppe blir noe endringer med det første. Da er det bedre å tilpasse seg begrensningene, og ikke utfordre på de områdene hvor man har erfaringer av at teknikken foreløpig ikke strekker til.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA