Ytring på NRK: For mange ladekøer fra helvete

Startet av Jambo, søn 13. okt 2019, kl. 09:28

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: jkirkebo på fre 25. okt 2019, kl. 12:16
Sitat fra: emurof på fre 25. okt 2019, kl. 08:03
Jeg må innrømme at jeg hater kollektivtransport. Det er ubekvemt, bortkastet tid, og tungvint. Dessuten det stressende fordi man må legge opp livet sitt etter en timeplan noen andre har bestemt. Og hvis man må bytte transportmiddel så blir de ekstra stress med at man kanskje må stå ute og fryse mens man venter på neste avgang.

I-landsproblem? Kanskje. Men jeg hater det like fullt. Med egen bil har jeg full frihet og autonomi. Jeg kan justere temperaturen så den blir perfekt for meg, og jeg kan høre på radio eller podcast, eller slå av en prat hvis jeg kjører sammen med noen - en person jeg har valgt å kjøre sammen med og ikke noen jeg tilfeldigvis står presset inntil på en full buss. Jeg kan også skru av alt av lyd og bare la tankene fly og roe alt helt ned mens jeg kjører.

Men så er det jo slik at ikke alle kan kjøre bil. Da hadde det blitt fullstendig stopp. Men jeg vet ikke hva løsningen måtte være. Det eneste jeg vet er at jeg hater kollektivtransport, og at det er ubekvem og bortkastet tid.

Jeg elsker kollektivtransport. Jeg bruker i snitt ca. 3,5 time til pendling hver arbeidsdag og digger å kunne bruke tiden på noe annet enn å kjøre bil. Enten det er å se en serie på Netflix eller Amazon Prime, eller å ta seg en god blund. Hadde aldri orket å pendle så langt om jeg måtte kjøre bil, selv om bilkjøring kutter pendletiden fra 3,5 til 2,5 time. Heller 3,5 time der jeg kan bruke drøye 2 timer til noe avslappende enn 2,5 timer med kjøring og parkering.

Når det er sagt så pendler jeg ikke med buss. Buss kan være slitsomt, om vi snakker byruter og ikke lengre distanser. Bruker sjelden buss i utlandet også, er vi i f.eks London eller Berlin så går det nesten kun i T-bane (selv om buss ofte ville fått oss nærmere målet).

Får du alltid sitteplass?

Må du bytte transportmiddel en eller flere ganger?

Er det langt mellom holdeplass og bolig eller jobb?

1000kwh

Sitat fra: emurof på fre 25. okt 2019, kl. 13:26
Sitat fra: jkirkebo på fre 25. okt 2019, kl. 12:16
Sitat fra: emurof på fre 25. okt 2019, kl. 08:03
Jeg må innrømme at jeg hater kollektivtransport. Det er ubekvemt, bortkastet tid, og tungvint. Dessuten det stressende fordi man må legge opp livet sitt etter en timeplan noen andre har bestemt. Og hvis man må bytte transportmiddel så blir de ekstra stress med at man kanskje må stå ute og fryse mens man venter på neste avgang.

I-landsproblem? Kanskje. Men jeg hater det like fullt. Med egen bil har jeg full frihet og autonomi. Jeg kan justere temperaturen så den blir perfekt for meg, og jeg kan høre på radio eller podcast, eller slå av en prat hvis jeg kjører sammen med noen - en person jeg har valgt å kjøre sammen med og ikke noen jeg tilfeldigvis står presset inntil på en full buss. Jeg kan også skru av alt av lyd og bare la tankene fly og roe alt helt ned mens jeg kjører.

Men så er det jo slik at ikke alle kan kjøre bil. Da hadde det blitt fullstendig stopp. Men jeg vet ikke hva løsningen måtte være. Det eneste jeg vet er at jeg hater kollektivtransport, og at det er ubekvem og bortkastet tid.

Jeg elsker kollektivtransport. Jeg bruker i snitt ca. 3,5 time til pendling hver arbeidsdag og digger å kunne bruke tiden på noe annet enn å kjøre bil. Enten det er å se en serie på Netflix eller Amazon Prime, eller å ta seg en god blund. Hadde aldri orket å pendle så langt om jeg måtte kjøre bil, selv om bilkjøring kutter pendletiden fra 3,5 til 2,5 time. Heller 3,5 time der jeg kan bruke drøye 2 timer til noe avslappende enn 2,5 timer med kjøring og parkering.

Når det er sagt så pendler jeg ikke med buss. Buss kan være slitsomt, om vi snakker byruter og ikke lengre distanser. Bruker sjelden buss i utlandet også, er vi i f.eks London eller Berlin så går det nesten kun i T-bane (selv om buss ofte ville fått oss nærmere målet).

Jeg får ikke alltid sitteplass, jeg må bytte transportmiddel og det er 5km fra bolig til holdeplass. Kjører kollektivt likevel, for det føles nesten kleint ut å sitte alene i en svær bil bare for å transportere seg selv til jobb. Tenk hvis ALLE gjorde det?

OhmPaPa

Sitat fra: jkirkebo på fre 25. okt 2019, kl. 13:08
Hvis du spyr på toget om du sovner eller ser på nettbrett så er du en av ekstremt få ;)

Du vil da slite med å slappe av i selvkjørende biler også antar jeg. Glad det ikke er meg som har så alvorlige problemer.

Ja jeg kan ikke se på Netflix om Teslaen min noen gang blir helt selvkjørende. Må følge med på det som skjer utenfor vinduene.

Aner ikke hvor stor prosent av befolkningen som har det slik men jeg vet at jeg ikke er den eneste.

Espen Hugaas Andersen

Jeg sliter også med det. Kan ikke se på mobilen i mer enn kanskje 30 sekunder om jeg sitter på i en bil. Jeg kan derimot se på telefonen på fly og tog. Der er bevegelsene små nok.

Å sove er så klart uproblematisk. Tror ingen sliter med å bli kvalm av det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emurof

Sitat fra: 1000kwh på fre 25. okt 2019, kl. 13:52Jeg får ikke alltid sitteplass, jeg må bytte transportmiddel og det er 5km fra bolig til holdeplass. Kjører kollektivt likevel, for det føles nesten kleint ut å sitte alene i en svær bil bare for å transportere seg selv til jobb. Tenk hvis ALLE gjorde det?

Du går i nesten en time for å komme deg til kollektivtransport?

Jaja, godt noen der ute er tålmodige og liker fæle ting.

1000kwh

Sitat fra: emurof på fre 25. okt 2019, kl. 14:24
Sitat fra: 1000kwh på fre 25. okt 2019, kl. 13:52Jeg får ikke alltid sitteplass, jeg må bytte transportmiddel og det er 5km fra bolig til holdeplass. Kjører kollektivt likevel, for det føles nesten kleint ut å sitte alene i en svær bil bare for å transportere seg selv til jobb. Tenk hvis ALLE gjorde det?

Det finnes jo andre muligheter enn å gå som ikke er å kjøre en svær bil ;)

Etterhvert må alle innfinne seg med at privatbilismen er død. Jeg gleder meg i hvertfall til det kommer delingstjenester som funker bra og slippe å betale for en bil som står det meste av døgnet.

emurof

Privatbilismen er ikke død nå, og vil ikke være det på lenge. Den fleksibilitet og frihet man har med egen bil er det vanskelig å slå. Det er særlig viktig hvis man bor litt utenfor de store byene.

Delingstjenester er vel og bra, men man vil neppe kunne bestemme seg nærmest når som helst for at man vil dra et sted, og ha transporten klar nesten øyeblikkelig.

Rollep

Sitat fra: DagfinnN på fre 25. okt 2019, kl. 12:14
Løsningen er fleksible autonome biler hvor du kan velge å kjøre alene, dyrt, eller billig sammen med andre som skal samme vei. Det kan f.eks være småbusser med plass til 10 - 15 passasjerer eller en luksus bil om du vil. Du bestiller i app enten tilfeldig eller rutinemessig. Bilen/bussen kommer og henter ved,  og kjører deg til døra. Appen oppdaterer seg kontinuerlig slik at du vet på sekundet når transporten kommer. Betalingen er selvsagt automatisert. Dette er framtida og om 10 - 15 år er vi der.
He he  :D

Burger

OhmPaPa og Espen Hugaas Andersen: Jeg blir aldri bil- eller sjøsyk, men ett tips som virker for de som blir sjøsyk. Øreplugger, lydbok og lukk øya. Lurer på om det virker like godt i bil som i båt.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Espen Hugaas Andersen

Å lukke øynene fungerer ganske greit for meg nesten uansett. Men det er vanskelig å se på Netflix samtidig som jeg har øynene lukket.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: emurof på fre 25. okt 2019, kl. 13:26

Jeg får alltid sitteplass til jobb da jeg går på ganske tidlig på ruta. Fra jobb har det hendt noen få ganger at jeg ikke har fått plass, men det er ganske sjelden. Jeg pendler ofte ikke i rush evt. mot rushretningen da.

Jeg har 8km hjemmefra til stasjonen. Sykler om det er dagskift eller kveldsskift, kjører elbil om det er nattskift siden jeg ikke orker å sykle 8km etter en nattevakt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på fre 25. okt 2019, kl. 20:46
Sykler om det er dagskift eller kveldsskift, kjører elbil om det er nattskift siden jeg ikke orker å sykle 8km etter en nattevakt.
Elsykkel
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Burger

Sitat fra: emurof på fre 25. okt 2019, kl. 14:24

Jeg beundrer de som klarer å få 2 timer hverdagstrim hver eneste arbeidsdag. Jeg har litt kortere til togstasjonen, men jeg hater å gå langs vei. Gi meg sti i skogen eller fjelllet så går det bra å gå i timesvis, men vei, da kjeder jeg meg. Sykle går bedre.

Faren med bil at det er veldig lett å venne seg til, men vanskelig å venne seg fra. Jeg gadd ikke å ha egen bil før jeg ble 35 ish, gikk jo greit å sykle/gå/ta bussen. Ble fort feit da, men hadde det mer behagelig mens kiloene rant på. :-)

Jeg får se til våren og hvordan nye bussruter blir. Kan hende det blir elsykkel -> buss -> el sparkesykkel -> jobb sommerhalvåret.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Vesel

Sitat fra: turfsurf på lør 26. okt 2019, kl. 09:07
Sitat fra: jkirkebo på fre 25. okt 2019, kl. 20:46
Sykler om det er dagskift eller kveldsskift, kjører elbil om det er nattskift siden jeg ikke orker å sykle 8km etter en nattevakt.
Elsykkel
Se på hva ungdommene gjør, det er det som er framtida. De swagger rundt på elektrisk sparkesykkel.

Jeg har selv kjøpt en. Genial måte å komme seg rundt på. Blir som med en sykkel, men er artigere, man kan reise lengre uten å bli utslitt, man har bedre kontroll og tar mindre plass i fotgjengertette områder og den er lettere å stue bort og frakte meg seg i en bil eller på toget. Har ikke fått opp hjemmeladeren ennå, så når jeg skal ut og lade noen timer så slenger jeg bare den i bagasjerommet og yeeter hjem igjen på den før jeg henter bilen på samme måte. Bare kjøp en som har litt sterk motor og god fjæring så du ikke rister løs gebisset. En 300 w motor er sikkert ok for en tenåring på 50 kg, men for voksne menn på 80-90 kg så går det tregt i oppoverbakker.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

hemi

I dag trengte jeg en liten topoff selv med lading hjemme hver dag har jeg ikke klart mitt mål om 90% på starten av dagen, fullt mcd etter ås retning sverige, og fullt ved skøyen på vei hjem, ble å lusekjøre og komme hjem med <10%.

I uken har jeg prøvd lade på mcd ullevåll, (fullt og kø) samt mcd alnabru, samme der.

Kjører tesla, men hjalp ikke så mye når det ikke var noen på veien i dag, måtte kjørt 20-25 min omvei for å finne en.

Det som er nytt denne vintern, kontra vintern i fjor og generelt er hvor mange tesla det står både på CCS, men også S/X med chademo adapter, samt ipace, e-tron begynner også virkelig melde seg på i køene.

Jeg snitter siste tiden 200+ på min model 3, and ze struggle is real. Systemet som viser ledige ladere MÅ OGSÅ BLI BEDRE. Og noen må samle driten i en app som også viser status

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA