Ytring på NRK: For mange ladekøer fra helvete

Startet av Jambo, søn 13. okt 2019, kl. 09:28

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søn 13. okt 2019, kl. 21:40
Personlig synes jeg ikke det er greit å parkere på en kommunal plass og lade gratis over natten. Og når det gjøres dag inn og dag ut av personer som har bosted rett ved siden av synes jeg det er forkastelig. Og jeg kjenner til ett tilfelle der en privatperson drev med akkurat dette hele tiden for å fylle opp Teslaen sin gratis.
Og her ble kommunale gratisladere gjort om til betaling etter tre drosjeeiere kjøpte MB plugin hybrid og okkuperte ladestasjonene kontinuerlig.

Er det gratis er det greit å lade der, skjønner ikke problemet. Moderat betaling for lading synes jeg er helt greit.

Skjønner dog ikke at folk gidder å mase med det for noen lysne kroner...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg trodd jeg var i VG sitt kommentarfelt. Herregud til lavmål fra forutinntatte ekspertkommentatorer.

Jeg lader ikke mer enn jeg må verken med Tesla eller Kia (eller e-Golf, da vi hadde det). Ganske ufattelig å tenke på at når bilen min står og lader et sted, så går det altså sure folk rundt og mener de har mer rett på ladeplassen enn jeg har, siden bilen er laget av Tesla? Hvis man hyppig har behov for å kjøre en distanse som man er helt avhengig av én enkeltlader på, så vil jeg heller påstå at man heller må vurdere egen situasjon, om man for eksempel har kjøpt feil bil for formålet.

Og, den eneste tjuvladeren jeg ser er en Leaf som "alltid" står og AC-lader gratis på kundeparkeringen til Remaen borti hogget, selv når butikken er stengt. Og på jobb er det en Soul som tar ladeplass hver dag selv om jeg aldri har sett den med mindre enn to av tre faste ladelys på dashen. Fordømmer verken Leaf eller Soul-eiere av den grunn.

automat

Sitat fra: hELgenen på søn 13. okt 2019, kl. 21:40
Sitat fra: automat på søn 13. okt 2019, kl. 20:49
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søn 13. okt 2019, kl. 19:57
Hvis man ikke skilter noe ala "kun for besøkende og ansatte i arbeidstiden" så må man bare forvente at folk lader så mye de vil.
For fem år siden var det nok sånn, men jeg tror at den tiden er forbi.
Og at ladere som står på private p-plasser i utgangspunktet ikke er greit å bruke, med mindre man har noe der å gjøre.

Ladere som står på offentlige p-plasser (med blå skilt) blir annerledes.

Personlig synes jeg ikke det er greit å parkere på en kommunal plass og lade gratis over natten. Og når det gjøres dag inn og dag ut av personer som har bosted rett ved siden av synes jeg det er forkastelig. Og jeg kjenner til ett tilfelle der en privatperson drev med akkurat dette hele tiden for å fylle opp Teslaen sin gratis.

Nå var jo alle kommunale ladeplasser i Oslo gratis inntil nylig. Var det ikke meningen å kunne bruke disse til nattlading? Og hvorfor er det værre at Teslaeiere benytter seg av gratis ladetilbud, enn at eiere av andre elbiler gjør det?

Gratis offentlig lading var et fornuftig tiltak i pionertiden, men ikke like bra nå, når «alle» har elbil. Det er alltid noen gjerrigknarker som tyner slike tilbud til det ytterste, uten tanke på at det kan gå utover andre.

Og Oslo kommune burde innført betaling mye tidligere.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

Ingeniøren

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søn 13. okt 2019, kl. 19:57
Hvis man ikke skilter noe ala "kun for besøkende og ansatte i arbeidstiden" så må man bare forvente at folk lader så mye de vil.

Sier en som kjører Tesla....hva er det med slike folk ?

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/tesla-eier-rapper-strom-fra-barnehage/3422817382.html
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Ingeniøren på man 14. okt 2019, kl. 06:53Sier en som kjører Tesla....hva er det med slike folk ?

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/tesla-eier-rapper-strom-fra-barnehage/3422817382.html
Hvilken bil jeg kjører har da ingenting med saken å gjøre.

Realiteten er at folk flest vil forsøke å følge reglene. Om det er uklart om det er lov eller ikke å lade et spesifikt sted over natten, så vil man ende opp med at en andel av de som vurderer å lade der konkluderer at det er greit. Altså om man ikke ønsker at folk skal lade et sted, så bør man som minimum skilte hvem ladestasjonen er for.

Når det gjelder linken din så vet nok elbilsjåføren godt at det ikke er lov å lade der, så der er det helt greit å kritisere. Men å skille på hvilke offentlige ladere som det er lov å lade gratis på og hvilke offentlige ladere det ikke er lov å lade gratis på uten noen som helst skilting kan man ikke forvente at folk klarer. Folk er ikke tankelesere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Når det gjelder observasjonene av Tesla spesifikt, så er jeg ganske sikker på at det er til stor grad snakk om at folk reagerer mer når det er en Tesla. Når det er andre elbilister med samme oppførsel vil jeg anta at man til større grad tenker "Åh, det er sikkert noen som jobber der", eller "Stakkars - trenger sikker strøm for å komme seg hjem." Det er altså egentlig bare en manifestasjon av misunnelse.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hELgenen

Sitat fra: automat på man 14. okt 2019, kl. 00:08
Nå var jo alle kommunale ladeplasser i Oslo gratis inntil nylig. Var det ikke meningen å kunne bruke disse til nattlading?

Det korte svaret er NEI. Jeg tror ikke Oslo kommune ønsker å betale for å drift av en elbil park.
Tror meningen var å HJELPE til for å gjøre det ENKLERE å bruke elbiler, men ikke at man så for seg at folk
skulle tanke opp over natten. Dette er jo i bunn og grunn ren folkeskikk - når folk kommer med smaksprøver forsyner man seg ikke av hele fatet. Utfordringen er jo at en del elbiler har fått ganske så store batterier etterhvert - og følgelig blir det faktisk ganske så mye energi man tapper på tanken. I starten var det små elbiler med begrenset rekkevidde og faktisk hadde behov for å kladd lade i perioder for i det hele tatt kunne bruke elbilen - i dag er dette ikke tilfelle i like stor grad - selv om det ennå finnes ganske så mange elbiler med relativt lite batteri der ute.  Som forfatteren i NRK ytring sier - så har det faktisk blitt slik at

"Tesla er på mange måter en felles fiende som skaper et slags samhold hos oss andre: Teslaene har egne ladestasjoner som «vi uten Tesla» ikke får tilgang til"

Og så kommer enkelte Tesla eiere og døgner på enkelte p-plasser for å fylle sin tank helt opp, eller de okkuperer ladestasjoner selv om tanken er 95% eller mer full bare fordi de EGENTLIG vil ha p-plassen.

Og så leser vi jo stadig vekk at en del - kanskje ikke så mange - av Tesla eierene har benyttet muligheten for gratis lading i så stort monn at det har gått sport i det. Og vi leser om enkelte som har gått fra f.eks en fossil med 15k-20k årlig kjørelengde til å ta den helt ut til f.eks 50k i året fordi det er så billig - og således knuser miljø alibiet fullstendig. Det er denne "ukulturen" der noen - jeg vil anta ganske få  - ikke klarer å vise måtehold på ladeplassen, på p-plassen og i sin oppførsel i bruk av sin Tesla som ødelegger for resten og således skaper et vi og dem forhold.

hELgenen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på man 14. okt 2019, kl. 07:12
Når det gjelder observasjonene av Tesla spesifikt, så er jeg ganske sikker på at det er til stor grad snakk om at folk reagerer mer når det er en Tesla. Når det er andre elbilister med samme oppførsel vil jeg anta at man til større grad tenker "Åh, det er sikkert noen som jobber der", eller "Stakkars - trenger sikker strøm for å komme seg hjem." Det er altså egentlig bare en manifestasjon av misunnelse.

NEI - det er ikke misunnelse - det kortet hører jeg stadig vekk - men det er mer ufin oppførsel fra enkelte som er problemet.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: hELgenen på man 14. okt 2019, kl. 07:31

NEI - det er ikke misunnelse - det kortet hører jeg stadig vekk - men det er mer ufin oppførsel fra enkelte som er problemet.
Som du sa:
SitatSom forfatteren i NRK ytring sier - så har det faktisk blitt slik at

"Tesla er på mange måter en felles fiende som skaper et slags samhold hos oss andre: Teslaene har egne ladestasjoner som «vi uten Tesla» ikke får tilgang til"

Dette er rendyrket misunnelse.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hELgenen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på man 14. okt 2019, kl. 07:37
Sitat fra: hELgenen på man 14. okt 2019, kl. 07:31

Som du sa:
SitatSom forfatteren i NRK ytring sier - så har det faktisk blitt slik at

Dette er rendyrket misunnelse.

Misunnelse på HVA? Jeg forstår rett og slett ikke tankesettet. For egen del er handler det IKKE om misunnelse, men forbannelse på frekkheten enkelte viser

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: hELgenen på man 14. okt 2019, kl. 07:49Misunnelse på HVA? Jeg forstår rett og slett ikke tankesettet. For egen del er handler det IKKE om misunnelse, men forbannelse på frekkheten enkelte viser
I dette eksemplet kunne det vel ikke vært mer tydelig? Superladerne.

Ofte går det også på misunnelse av rekkevidden, at folk har råd til dyrere bil enn seg selv og velstand generelt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hELgenen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på man 14. okt 2019, kl. 08:09
Sitat fra: hELgenen på man 14. okt 2019, kl. 07:49Misunnelse på HVA? Jeg forstår rett og slett ikke tankesettet. For egen del er handler det IKKE om misunnelse, men forbannelse på frekkheten enkelte viser
I dette eksemplet kunne det vel ikke vært mer tydelig? Superladerne.

Ofte går det også på misunnelse av rekkevidden, at folk har råd til dyrere bil enn seg selv og velstand generelt.

Nei,jeg er ikke misunnelig på superladere. Det er flott at Tesla har egne ladere.
Synes heller ikke Tesla bilene er dyre,har mer enn nok til å kjøpe flere her og nå uten å gå til banken,men har vært skeptisk til kvaliteten etter at flere naboer har hatt problemer

Nei,dette handler definitivt ikke om misunnelse. Det handler om folkeskikk

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: hELgenen på man 14. okt 2019, kl. 07:30Det korte svaret er NEI. Jeg tror ikke Oslo kommune ønsker å betale for å drift av en elbil park.
Jeg tror ikke folkene som jobber i Oslo kommune er så dumme som du tror. Om de ikke ville at folk skulle lade over natten kunne de lett sette opp skilt ala "Kun lading i perioden 06:00-18:00." Det at de ikke satte opp skilt er bevis på at det er greit.

Sitat fra: hELgenen på man 14. okt 2019, kl. 07:30Og så kommer enkelte Tesla eiere og (...) okkuperer ladestasjoner selv om tanken er 95% eller mer full bare fordi de EGENTLIG vil ha p-plassen.
Det er sikkert de som gjør dette med Tesla. Akkurat som dette gjøres av folk med allslags andre ladbare biler. Hvordan skiller du på de som gjør dette med Leaf vs de som gjør dette med Tesla?

Sitat fra: hELgenen på man 14. okt 2019, kl. 07:30Og vi leser om enkelte som har gått fra f.eks en fossil med 15k-20k årlig kjørelengde til å ta den helt ut til f.eks 50k i året fordi det er så billig - og således knuser miljø alibiet fullstendig.
Dette knuser da ikke miljøalibiet. Om man bytter ut fly, dieselbuss og dieseltog med elbil så bytter man ut fossile drivstoff med vannkraft. Det er bra for miljøet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: hELgenen på man 14. okt 2019, kl. 08:49Nei,jeg er ikke misunnelig på superladere. Det er flott at Tesla har egne ladere.
Synes heller ikke Tesla bilene er dyre,har mer enn nok til å kjøpe flere her og nå uten å gå til banken,men har vært skeptisk til kvaliteten etter at flere naboer har hatt problemer

Nei,dette handler definitivt ikke om misunnelse. Det handler om folkeskikk
Sier ikke at du spesifikt er misunnelig, men artikkelforfatteren var helt klart det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

automat

Sitat fra: hELgenen på man 14. okt 2019, kl. 07:30
Sitat fra: automat på man 14. okt 2019, kl. 00:08
Nå var jo alle kommunale ladeplasser i Oslo gratis inntil nylig. Var det ikke meningen å kunne bruke disse til nattlading?

Det korte svaret er NEI. Jeg tror ikke Oslo kommune ønsker å betale for å drift av en elbil park.
Tror meningen var å HJELPE til for å gjøre det ENKLERE å bruke elbiler, men ikke at man så for seg at folk
skulle tanke opp over natten. Dette er jo i bunn og grunn ren folkeskikk - når folk kommer med smaksprøver forsyner man seg ikke av hele fatet.
Så ladestasjonene er satt opp for at folk skal kunne prøve ut hvordan lading fungerer (smaksprøver), ikke for å dekke et reelt ladebehov?

Jeg trodde ladestasjonene i Oslo også ble satt opp for at folk skulle kunne ha elbil, selv om man ikke har lademulighet hjemme. Og at makstid på 16 timer er satt for å gjøre nattlading praktisk mulig. Innføringen av betaling handlet vel om et behov for regulering i et voksende elbilmarked, mer enn behovet for inntekt.

Utfra retorikken din virker det som du har lagt Teslaeiere for hat, og at de heller burde kjøre tur-retur Lier for å lade på superlader, fremfor å bruke offentlige ladestasjoner i Oslo.

Og ja, gratis ladetilbud blir misbrukt, men av elbileiere av alle merker.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA