Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Golf Gte eller ny elbil?

Startet av Mippen, søndag 13. oktober 2019, klokken 17:09

« forrige - neste »

Mippen

Hvordan er det å kjøre en ladbar hybrid i dag? Er det noe å spare? Er på jakt etter en rimelig bil nummer to til min samboer som snart er ferdig med førerkortet. Planen er å ha en vanlig elbil til bykjøring også en bil vi kan bruke på langturer. Den ladbare vil bli kjørt så kort i hverdagen at den i praksis vil fungere som en elbil annet enn når man skal på hytten osv. Man får en VW GTE helt ned i 150.000 kroner pent brukt nå. Hvordan er service og driftskostnader på en slik bil? I dag har vi en e-up og en eldre stasjonsvogn som går på bensin. Stasjonsvogner vil ikke hun kunne kjøre fordi hun har lyst å kjøre opp med automatgir, og den er uansett snart klar for å byttes ut. Hadde egentlig tenkt å ha en Model 3 og beholde upen, men jeg er ikke bedtevenner med Tesla om dagen. Vi klarer også oss fint uten tesla rekkevidden i hverdagen.
Fremtiden er elektrisk.

Machina

Hybrid er i utgangspunktet helt topp, men det er litt dyrere servicekostnader enn fossil/elbil så du sparer ikke stort. Skal den gå mindre enn 3-4 mil i det daglige kjører du kun på strøm. Forbruket på langtur er heller ikke galt på GTE.

Hvis du har mulighet kan du også vente litt med å bytte bensinbilen og kjøpe en av de spennende elbilene som kommer i 20/21. Hvis du ikke gjør noe av å ta en rast innimellom vil en av disse fint erstatte en bensinbil

gte-bjørn

Ang. forbruk ved langkjøring på GTE: Jeg tok min på bilferie til Nord-Norge i 2017 og til Sverige i 2019. begge med litt Finland. Ladet ikke underveis (på den første turen glemte jeg ladekabelen så det hadde uansett ikke vært mulig). 

Bensinforbruket ble 0,504 l/mil i Nord-Norge og 0,48 l/mil i Sverige. Mindre smale og svingete veier og veldig mye 90/100/110 i Sverige.  8)  Men mer bruk av A/C: 28 grader i Rovaniemi og 31 i Örebro.


jorgror

Kjørte GTE i tre år. Hovedsakelig elektrisk med gjennomsnittsforbruk av bensin på rundt 0.2l/mil. Langtur var rundt 0.5l/mil. Jeg gikk helelektrisk av disse grunnene når leasingen gikk ut:
• Jeg ladet bilen uansett hver dag, så ingen ekstra ulempe med lading. Hurtiglading er så sjeldent at jeg brukte nok tilsvarende tid på bensinfyllingene
• Serviceintervall på hybrid går pr km, uavhengig av bruk av bensinmotor. Det blir mange og relativt dyre servicer. Noen elbiler har ingen påkrevde servicer på drivlinje.
• To drivlinjer medfører flere ting som kan gå galt. Jeg hadde ingen mekaniske problemer med min GTE, men skepsisen for at en dyr reparasjon kunne oppstå var med medvirkende til å velge helelektrisk.
• Driftskostnadene og elbilfordelene gjorde at det kunne rettferdiggjøres å kjøpe en ny dyrere elbil enn å kjøpe ut GTE etter leasing og komme ut med omtrent samme årlige kostnad.
• Elbil er mer miljøvennlig. Man kan kjøre en hybrid nesten like miljøvennlig som en elbil, men desverre benytter noen seg av hybrid for lavere nybilavgifter og «kaster» ladekabelen. Derfor tror jeg at hybrid kommer til å ligge nærmere bensin enn elbil i fremtidig avgiftspolitikk.

Men jeg er overrasket over at GTE har falt så mye i pris. Det er nok kjøpers marked og man får mye bil for pengene.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Erlend Neergaard

Angående ditt spørsmål om service. Jeg betalte mellom 2500 og 4500 i året på autorisert verksted for intervallservice. Føltes dog litt meningsløst med motoroljeskift når jeg aldri brukte forbrenningsmotoren særlig mye.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA