Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Full Self Driving +$1000 1.11.2019

Startet av JorEl, lørdag 12. oktober 2019, klokken 11:33

« forrige - neste »

Motorwatt

Sitat fra: Klykken på mandag 14. oktober 2019, klokken 09:10
SitatJeg som ikke planlegger å ha Tesla mer enn 2-3 år til, går nok på et tap.
Gjelder jo alt av ekstrautstyr det. Du får ikke tilbake ekstrautgiftene ved salg.
Vel, man har jo kjøpt noe som ikke har blitt levert...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

k1

Sitat fra: Klykken på mandag 14. oktober 2019, klokken 09:10
SitatJeg som ikke planlegger å ha Tesla mer enn 2-3 år til, går nok på et tap.
Gjelder jo alt av ekstrautstyr det. Du får ikke tilbake ekstrautgiftene ved salg.

Eh, ikke helt det samme vel? Annet ekstrautstyr har man glede av selv før man da selger. Her har man ingen glede over det da det ikke er levert/tilgjengelig, men betalt for.

emurof

Sitat fra: JorEl på lørdag 12. oktober 2019, klokken 11:33
Jeg har jo betalt for det og blir derfor ca10.000Nok gladere ;D
https://electrek.co/2019/10/11/tesla-self-driving-price-increase-1000-november-1/

De som bestilte FSD for fem år siden er sikkert også glade for at de bestilte så tidlig tenker jeg!

Klykken

Sitat fra: k1 på mandag 14. oktober 2019, klokken 11:19
Sitat fra: Klykken på mandag 14. oktober 2019, klokken 09:10
SitatJeg som ikke planlegger å ha Tesla mer enn 2-3 år til, går nok på et tap.
Gjelder jo alt av ekstrautstyr det. Du får ikke tilbake ekstrautgiftene ved salg.

Eh, ikke helt det samme vel? Annet ekstrautstyr har man glede av selv før man da selger. Her har man ingen glede over det da det ikke er levert/tilgjengelig, men betalt for.
Har du ikke NoA, automatisk filbytte, summon og autopark? Er vel det FSD består av for øyeblikket...

Men generelt sett så får man ikke igjen pengene man kaster på ekstrautstyr ved salg. Uansett om man har hatt glede av det eller ei. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

JorEl

Sitat fra: Motorwatt på søndag 13. oktober 2019, klokken 22:16
Tesla burde kunne gjøre FSD eieravhengig slik at de som planlegger å bytte til ny Tesla om en ≂5 års tid (når FSD er klar for Europa) kan få nytte av investeringen ved å få overført lisensen til den nye. Jeg som ikke planlegger å ha Tesla mer enn 2-3 år til, går nok på et tap.
Jeg har samme bil, og samme innstilling. (Blir det til at jeg har bilen lenger enn 5år går jeg for 15år.) Det er akkurat der jeg har en dårlig smak i munnen, de kundene som satset tidlig på FSD, og som har måttet selge bilen, uten å få noe igjen. De har ventet på nissen og presangen som de har betalt for...
Om jeg hadde solgt bilen innen et år, og jeg ikke har fått noen FSD-funksjoner eller HW3, må jeg altså skryte hemningsløst til neste eier om alt det fine han skal få. FSD og HW3 kommer, helt sant :-X
Jeg synes også synd på de med MCU1 og mener Tesla må la alle disse kundene få muligheten til en oppgradering som Tesla gir en god pris på. Først da tar Tesla vare på alle kundene sine. Finnes det forresten noen som har AP1 og FSD. Ser for meg at man ikke solgte FSD før man brøt med Mobile Eye?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

geear

Klykken, Mesteparten av det lå i enhanced autopilot, hvis ikke alt? Mulig NoA, men dagens NoA er en vits.

1000kwh

Nå har det vel alltid stått at FSD er avhengig av godkjenning fra myndighetene. Dette har jo EU valgt å trenere slik at vi i Norge ikke får nyte godt av AP fullt ut.

Det er amerikanere som har kjørt timesvis kun på AP. Den takler ekstremt mye allerede, slik at FSD er ikke en vits. Faktisk så er det milesvis foran bilprodusenter som har eksistert i veldig mange flere år enn det Tesla har.

k1

Sitat fra: Klykken på mandag 14. oktober 2019, klokken 11:23
Sitat fra: k1 på mandag 14. oktober 2019, klokken 11:19
Sitat fra: Klykken på mandag 14. oktober 2019, klokken 09:10
SitatJeg som ikke planlegger å ha Tesla mer enn 2-3 år til, går nok på et tap.
Gjelder jo alt av ekstrautstyr det. Du får ikke tilbake ekstrautgiftene ved salg.

Eh, ikke helt det samme vel? Annet ekstrautstyr har man glede av selv før man da selger. Her har man ingen glede over det da det ikke er levert/tilgjengelig, men betalt for.
Har du ikke NoA, automatisk filbytte, summon og autopark? Er vel det FSD består av for øyeblikket...

Men generelt sett så får man ikke igjen pengene man kaster på ekstrautstyr ved salg. Uansett om man har hatt glede av det eller ei. :)

Nei, egentlig ikke —> Det fungerer ikke tilfredsstillende, ei heller slik beskrevet ved salg til meg.

JorEl

Det positive med FSD, er jo at prisen går opp med $1000. Jeg tror ikke Tesla setter opp prisen og lover FSD-funksjoner om noen måneder + at det skal begynne racet med instalasjon av HW3, og ikke infrir på noe av dette. Da legger de jo opp til mye juling i media. Er det noe Tesla vel er flinke til, så er det å bruke media til god reklame. Nekter å tro at Tesla og Musk skyter seg i foten, med viten og vilje.
Om 6mnd er det kanskje god stemning her for oss med betalt FSD. :) Da har jeg hatt bilen i 1,5år og har fått kameraovervåkning ++, så Tesla har egentlig tatt godt vare på meg til nå.

Edit; setning jeg ikke forstod
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

Forstår du er opptatt av HW3, men den gir absolutt ingen ting i dag (det går mange biler rundt i Norge med HW3). Først når HW3 og ny software samarbeider vil vi kunne se noen resultater.

Og det er nok flere utfordringer: Federal Motor Transport Authority (Kraftfahrt-Bundesamt (KBA)) i Tyskland har sett på dagens løsninger i Tesla-biler, og de har klare innvendinger. En av dem er manglende radar bak (som iallfall Mercedes og VW har) hvor det hevdes at automatisk filskifte uten bak-radar ikke er bra nok på grunn av kameraenes begrensete rekkevidde. Dette vet Tesla om, og TM3 har visstnok allerede muligheter for ettermontering av slikt utstyr.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

S4e

Sitat fra: Motorwatt på mandag 14. oktober 2019, klokken 12:52
Og det er nok flere utfordringer: Federal Motor Transport Authority (Kraftfahrt-Bundesamt (KBA)) i Tyskland har sett på dagens løsninger i Tesla-biler, og de har klare innvendinger. En av dem er manglende radar bak (som iallfall Mercedes og VW har) hvor det hevdes at automatisk filskifte uten bak-radar ikke er bra nok på grunn av kameraenes begrensete rekkevidde. Dette vet Tesla om, og TM3 har visstnok allerede muligheter for ettermontering av slikt utstyr.

Er det noen jeg ikke stoler på er det myndighetene i Tyskland som helt sikkert er opptatt av å verne tysk bilindustri eller minimum blir påvirket av tett dialog med dem...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

JorEl

HW3 vil gjøre bilen mer avansert og mottakelig for nye ting. Ja jeg vil ha den. Det var det viktigste for meg. Sofwaren kommer, men uten HW3, så vil den bli for avansert og for "kraftig"/stor for "utdatert" HW. Jeg ser på HW3 som nøkkelen til en FSD-fremtid. Tesla vil nok utvikle nye ting for nye biler, men jeg vil helst ikke komme i en situasjon, der min bil blir for gammel. Derfor har jeg sagt at jeg invisterte i FSD og HW3 for å sikre verdien av bilen.
Og verdien er foreløpig ikke blitt dårligere av at $-stiger og at modelS er satt opp i pris. Her har Tesla gjort noe fint for oss eiere at de har trekt prisen oppover.
Kanskje noen mener at dette ikke teller så mye. MEn tenk på Taycan/Porsche som allerede er forbigått av Tesla i det meste på papiret. Nå kommer det billig-versjoner av den. Det trekker i hvert fall ikke prisen oppover, for nye eiere.
Alt i alt er jeg en meget fornøyd modelS-eier, og neste år blir minst like spennende som dette året har vært. Musk har sagt "appreciating assett", håper han får rett.  :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Sitat fra: S4e på mandag 14. oktober 2019, klokken 13:10
Sitat fra: Motorwatt på mandag 14. oktober 2019, klokken 12:52
Og det er nok flere utfordringer: Federal Motor Transport Authority (Kraftfahrt-Bundesamt (KBA)) i Tyskland har sett på dagens løsninger i Tesla-biler, og de har klare innvendinger. En av dem er manglende radar bak (som iallfall Mercedes og VW har) hvor det hevdes at automatisk filskifte uten bak-radar ikke er bra nok på grunn av kameraenes begrensete rekkevidde. Dette vet Tesla om, og TM3 har visstnok allerede muligheter for ettermontering av slikt utstyr.

Er det noen jeg ikke stoler på er det myndighetene i Tyskland som helt sikkert er opptatt av å verne tysk bilindustri eller minimum blir påvirket av tett dialog med dem...
Bilindustrien har nok possisjonert seg med meget godt betalte lobbyister, som taler deres sak. Men Tesla har jo Trump med på laget.. ;D :'( ;D :'( ::)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

emurof

Sitat fra: Motorwatt på mandag 14. oktober 2019, klokken 12:52Forstår du er opptatt av HW3, men den gir absolutt ingen ting i dag

Den gir nyere/bedre komprimeringsmetode for video.

JorEl

Sitat fra: emurof på mandag 14. oktober 2019, klokken 13:24
Sitat fra: Motorwatt på mandag 14. oktober 2019, klokken 12:52Forstår du er opptatt av HW3, men den gir absolutt ingen ting i dag

Den gir nyere/bedre komprimeringsmetode for video.
Herlig :+1: Takk for den MR.emurof

Når jeg skriver, "Derfor har jeg sagt at jeg invisterte i FSD og HW3 for å sikre verdien av bilen.", så følte jeg jo på FSD-kjøps-tidspunktet at jeg ikke hadde noe valg. Hadde jo allerede betalt for Enhanced-AP, og fikk et ok tilbud fra TEsla som jeg heldigvis slo til på. Med den nye FSD-prisen, så er det hips-om-happ hvilken vei man gikk for å få FSD. Hadde ikke vært like lett å gå fra den nye, mindre AP-pakken. Jeg hadde ikke tatt meg råd til SW for 60knok, når jeg akkurat har nok til å betale bilen + mye knekkebrød ;) Men Teslaregningen fra DNB er faktisk den eneste jeg betaler med et smil 8)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA