Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Passivt kjølte batterier

Startet av TorT, lørdag 05. oktober 2019, klokken 12:55

« forrige - neste »

TorT

Har jo hatt Leaf 2014, 24kWt versjon selv, og kommer aldri til å tenke på å kjøpe noe med passivt kjølte batterier igjen.

Australia har jo en del varmere somre enn oss, men jeg har undret meg på hvordan Nissan kunne i det hele tatt tenke på å fortsette med passivt kjølte batterier.
2018 modeller som rapidgater osv, selv i Norge.
Joda, de har justert programvaren noe, og redusert problemet her i Norge, men de har vel bare økt tillatt temperatur noe.
Og er det så bra, egentlig?

https://youtu.be/GMWjDU4J1kE

Denne fyren er IKKE fornøyd med Nissan.

De første Leafene ble vel lansert i USA i glovarme Arizona, og mistet typisk 30 % batteri det første året. 7-8 år senere lanserer de «nye» Leafer, fremdeles med passivt luftkjølte batterier.

Ser for meg at det kan vise seg å være et dyrt kjøp når en vil kvitte seg med Leaf om noen år.
Kjøpt bare fordi det var de som kunne levere akkurat der og da.

Det er mange nye biler rett rundt hjørnet. Tesla modell 3 leverer jo i volum allerede.
VAG satser massivt. Koreanerne har gode biler. Kineserne er også på gang.
Nå har jeg ikke brydd meg om de dyrere bilene.

Om kort tid vil man nærmest måtte gi bort Leafer.

Desti


Trekkoppbil

#2
Man bør vel ha litt nyansert forhold til saken.

Ved valg av bil, bør man vurdere behov for kjøling og oppvarming av batteriet. Jeg antar at de fleste elbiler på norske veier har passiv kjøling, og at man må vesentlig høyere opp i pris for å få bil med kjølevæske på batteriet. Og aktiv kjøling kan nok også fungere på ymse måter.

Ved bruk av bil som har passiv kjøling eller manglende oppvarming av batteriet, så bør man innrette seg etter forholda.

Ved bruk av batteri som har aktiv kjøling eller aktiv oppvarming, så kan det også være nødvendig å forstå systemene, og man må innrette seg etter dem. Kjøling og oppvarming kan forbruke mye energi. Parkerer du i kulda, kan batterivarmer tappe batteriet til 30%, så batteriet er både utlada og kaldt når du kommer og skal bruke bilen.

Jo, helt klart at det er viktig å ha et batteri med kjølevæske, spesiellt om man hurtiglader flere ganger om dagen, parkerer varmt eller kjører hardt i varmen, eller man trenger rask oppvarming om vinteren,  men man trenger det ikke om man parkerer i kjølig kjeller og kjører korte turer.
Det viktige er at billister og bilkjøpere forstår bilens egenskaper, og at høy lading i kombinasjon med høy temp sliter batteriet, og at kalde batterier ikke kan hurtiglades.

automat

Siste bil lansert uten batterikjøling, utenom Nissan, var vel Golf med den store batteripakka. Manglende temperaturkontroll er helt klart en svakhet hos Nissan, og er funksjonalitet man bør forvente i 2019. Og det må jo ikke være væskekjølt, Ioniq klarer det med luftkjøling.

Når det er sagt, så er det fortsatt mange produsenter som har en vei å gå ang temperaturkontroll av batteriet, og da spesielt oppvarming. Inkludert en letffattelig måte for brukeren å kontrollere dette på.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

TorT

Ser det er kommet 2 reflekterte gjennomtenkte svar og en «trumpist».

Ser jo den at hvis bilen dekker bruken i det daglige, så er det greit. På en måte.

Poenget mitt. Når alle biler som er rett rundt hjørnet er så mye bedre, og også de aller fleste på markedet nå, vil ikke eierne da få et ekstra stort tap når de skal selge den passivt luftkjølte Leafen om 2 år eller 5 år. Nye kjøpere i dag, som er nye elbilister, skjønner vel ofte ikke hva de kjøper når det gjelder batteripakken. Og at selgere ikke nevner slike ulemper.

Og veldig mange kjøpere har ikke kunnskap nok til engang å vite at aktiv og passiv kjøling er et spørsmål å ta stilling til. De kjøper en mye solgt bil av et kjent bilmerke, og har vel grunn til å anta at slikt er i orden.

Men vil vel kanskje være mer opplyste om noen år, når slike ting taes opp i bruktbiltester, og lignende, etterhvert som den jevne biljournalist blir mer opplyst.

Den «nye» Leafen er jo veldig lik 1. generasjon i det tekniske, og også interiør. Kan vel bare kalles en oppgradering.

https://youtu.be/I6ki0WuYUB0   Her er video fra en gammal Leaf fan, som har framsnakket Leaf i årevis, men er veldig skuffet nå, når han går i dybden på den nye.

Så, min konklusjon; Burde ikke Leaf vært mye billigere nå?

automat

Nissan har historisk sett hatt en fordel; de kan levere biler. Det hjelper ikke at Kia og Hyundai har bedre biler, når det knapt er mulig å kjøpe dem.

Nå er vel leveringsituasjonen vanskeligere for 62kwh-versjonen enn for forgjengerne, og i det perspektivet er det vel ikke så dumt å prise den såpass høyt at de ikke får stor etterspørsel?

Når det gjelder verdifall, så tror jeg det er en annen ting som kan  påvirke negativt. Og det er valget om å ikke gå over til CCS. Om få år så tror jeg Chademo er ukurrant.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Bombus

Rullet rundt i ett år nå og ikke opplevd noe problemer med passivt kjølte batterier. Ladeangst har jeg aldri følt på heller.

Så det blir ikke nødvendig å gi bort bilen om noen år for å kjøpe en mye dyrere for å få aktiv kjøling.
2018 Nissan Leaf

Cowboystrekk

I Norge med våre temperaturer funker passivt kjølte batterier betydelig bedre enn i store deler av Australia og sørstatene i USA. Gjennomsnittstemp gjennom året blir lav og det trives batteriene godt med.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

TJV

Har hatt Leaf 40kWh i halvannet år, kjørt noen og tjue tusen kilometer og hurtigladet en håndfull ganger. Bor i Bergen og vært på ferie til Kristiansand med bilen også. Så tenker overhodet ikke på væskekjølte batterier eller rapidgate. Har vært fint å kunne parkere bilen i 14 dager ved utenlandsreise og ikke ofre vampire drain en tanke slik som et annet bilmerke med væskekjølt batteri sliter med. Men såklart, hadde jeg hatt behov for en bil jeg skulle kjørt hundrevis av kilometer mange dager i året, så hadde jeg ikke valgt den bilen jeg har idag.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

TorT

#9
Vampire drain. Det er jo Tesla og ?? Kom ikke på flere. Er ikke helt oppdatert på alle, så kanskje noen kan korrigere her, hvis jeg tar feil?

Og de har det vel fordi de har en annen STOR fordel. Bilen blir stadig forbedret og oppdatert over nett.

Alle har jo en eller annen temperaturkontroll på bilens mest dyrebare del, nemlig batteriet.
Men i ekstremkulde, uten strømtilkobling, sliter alle elbiler.

Husker fra manualen på min 24 kWt Leaf, at ble batteriet kaldt nok, var redningen å taue bilen inn i en varm garasje, og la den varme seg opp på naturlig vis.

Jeg antar at nødvendig temperatur, inne i batteripakken, da må ligge i området -25 til nærmere -30˚C, før en slik situasjon oppstår. Så lite sannsynlig, selv i Norge.
I hvertfall hvis bilen brukes jevnlig, og får litt lunk på den måten, eller står tilkoblet.

Men hovedproblemet, selv i Norge, er vel at ting går en smule varmt?

Edit; Hovedpoenget mitt, i det første innlegget, er jo at når man skal velge seg en brukt elbil om noen år, så kan det veldig godt hende at alle kjenner til at Leaf er passivt luftkjølt, og at veldig mange velger bort den.
Både litt ekstra slitasje på batteri, rapidgate og hurtiglading betalt pr minutt. Sikkert dyrere enn i dag.

Da kan man fort gå litt på en økonomisk smell, når en skal selge.

Dudi

Sitat fra: TJV på torsdag 10. oktober 2019, klokken 21:03
Har hatt Leaf 40kWh i halvannet år, kjørt noen og tjue tusen kilometer og hurtigladet en håndfull ganger. Bor i Bergen og vært på ferie til Kristiansand med bilen også. Så tenker overhodet ikke på væskekjølte batterier eller rapidgate. Har vært fint å kunne parkere bilen i 14 dager ved utenlandsreise og ikke ofre vampire drain en tanke slik som et annet bilmerke med væskekjølt batteri sliter med. Men såklart, hadde jeg hatt behov for en bil jeg skulle kjørt hundrevis av kilometer mange dager i året, så hadde jeg ikke valgt den bilen jeg har idag.

Jeg har akkurat samme opplevelsen. Digger bilen!

Mondeo

Hvordan er det egentlig å lade Leaf når det er 10-20-30 minusgrader ute?
Slik jeg har skjønt det kan man ikke lade lithiumbatterier når de er fryst, så hvordan virker dette uten varme?
Får dere full ladeeffekt med en gang selv om batteriet er fryst?
Man må jo opp i minst 5+ grader før tesla tør å sende bittelittlitt strøm til batteriene sine. Alt under nekter den.
Det er vel kansje helt andre kjemier brukt i Leaf som tåler bedre lading i kulde?

jkirkebo

Sitat fra: Mondeo på tirsdag 18. februar 2020, klokken 10:10
Hvordan er det egentlig å lade Leaf når det er 10-20-30 minusgrader ute?
Slik jeg har skjønt det kan man ikke lade lithiumbatterier når de er fryst, så hvordan virker dette uten varme?
Får dere full ladeeffekt med en gang selv om batteriet er fryst?
Man må jo opp i minst 5+ grader før tesla tør å sende bittelittlitt strøm til batteriene sine. Alt under nekter den.
Det er vel kansje helt andre kjemier brukt i Leaf som tåler bedre lading i kulde?

Jeg prøvde å topplade (fra 80% til 100%) vår gamle Leaf etter at den hadde stått en uke på hytta i kaldt vær vinterstid, da fikk jeg 500W ladeffekt. Var bare å gi opp.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mondeo

Såppas ja.. Med andre ord får man ikke ladet når det er skikkelig kaldt? Blir jo ikke mye varmeutvikling i batteriene med bare 500W inn på batteriene heller.

Trekkoppbil

Sitat fra: Mondeo på tirsdag 18. februar 2020, klokken 14:13
Blir jo ikke mye varmeutvikling i batteriene med bare 500W inn på batteriene heller.
De fleste Leafer har ei varmekappe rundt batteriet, og jeg trur den er på ca 300Watt, og den trigges ved ca -20C, avhengig av årgang.
Det er mulig den kan være til noe hjelp i spesielle situasjoner, men jeg tviler på at det er så mange Leafeeiere som har opplevd batteri på -20C.  Leaf er nok mest vanlig å bruke i kystområder, og på biler som er i daglig bruk, og gjerne står i garasjer av og til, så vil batteritempetaturen gjerne være noen grader høyere enn utetemperaturen om vinteren.
Problemet hvis man går fra bilen i kulda, er at batterivarmeren kan starte, og den kan tappe batteriet  ned til 30%, og når du finner bilen har du både kaldt og nesten tomt batteri.  Problemet er at du ikke får slått varmen og på som det måtte passe deg. Om du ikke er så smart å kople fra 12V-polen da, for å hindre varmen å starte.

Kjøling og oppvarming av batterier kan kreve ganske mye energi, og det er ikke alltid det passer så bra, om du ikke veit hvordan deg styres.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA