Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y in the wild

Startet av JorEl, torsdag 03. oktober 2019, klokken 10:27

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: kodax på tirsdag 03. mars 2020, klokken 07:17
Tja, bildet av X-en er jo skalert feil ift de to andre; X-en ser like liten ut som de andre, og hjulene til X-en ser mindre ut enn Y-en. Man ser jo at X-en er større siden mannen er mindre, men ideelt sett hadde skaleringen vært lik.

Mannen er ikke mindre (kanskje en pixel...):

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Men han står litt foran X og det ødelegger skaleringen. Vi kan vel slå fast at dette ikke er en spesielt vitenskapelig måte å måle bilstørrelse på...  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Thob

Lurer på om han vet at han blir diskutert frem og tilbake på et norsk Tesla-forum :D :D

kodax

Sitat fra: RuneW på tirsdag 03. mars 2020, klokken 10:11

Mannen er ikke mindre (kanskje en pixel...):

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Men han står litt foran X og det ødelegger skaleringen. Vi kan vel slå fast at dette ikke er en spesielt vitenskapelig måte å måle bilstørrelse på...  :laugh:
Y-en er jo lengre enn X-en på bildet, og det har jeg en ørliten mistanke om at ikke er realiteten, og mannen er mindre enn han ville vært hvis bildet hadde vært skalert riktig i forhold til bildet av Y-en, så jeg føler at jeg har mine ord i behold. (Men det stemmer at han tar større plass i bildet fordi at han står lengre fremme, og dermed tilsynelatende er like stor, noe som jo også gjør at X-en ser mindre ut enn den er.)
Og legger man ut slike bilder av seg selv, tipper jeg man regner med at man blir diskutert på fora rundt i hele verden (og elsker det). Dårlig å ikke oppgi sin egen høyde, men det bidrar jo til videre spekulasjoner og dermed kanskje enda mer gratisreklame for Tesla:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

petersv


tornaldo

Man blir litt lurt av at den er litt lenger bak, samt at panser/front er voldsomt på Audien, mens det er uvanlig lite/kort front på TMY.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

daktari

Vidvinkel, som på alle mobiler, gir alltid feil dimensjoner.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Hadde bildet vært tatt på skrå bakfra ville det ha vært omvendt. Uten at bilstørrelser endrer seg

turfsurf

Perspektiv er det noe som heter. Ta en titt på bilen bak Y, ser jo da ut som en lekebil i forhold.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

batterimannen

Litt morsomt at hele grunnen til at man har disse spekuleringene og Jayscale er at Tesla ikke har gått ut med dimensjoner på en bil som leveres til kunder om under 2 uker.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

telcontar

Sitat fra: batterimannen på onsdag 04. mars 2020, klokken 08:19
Litt morsomt at hele grunnen til at man har disse spekuleringene og Jayscale er at Tesla ikke har gått ut med dimensjoner på en bil som leveres til kunder om under 2 uker.

Utrolig svakt av Tesla. Hva er den store hemmeligheten?

nilka

Jeg skulle gjerne hatt alle specs oppgitt jeg også fordi jeg vurderer veldig sterkt å bestille denne bilen, men jeg skjønner også hvorfor specs ikke er oppgitt.

"Den store hemmeligheten" er at all den tid forumbrukere som oss og allskens bilpresse ikke har nøyaktig informasjon bruker vi masse tid på å spekulere på forum, som gjør at synligheten på internett øker som igjen tilsvarer gratis PR for Tesla.

Og når de første brukerne endelig får bilen kommer youtube og andre sosiale medier til å druknes i first impressions, reviews og specs videoer fordi alle vil være den første til å fortelle om den nye bilen og håper de kan øke følgertallene sine med å være først ute eller ha den beste posten/videoen av dette.

Og vi som henger her på forumet kommer til å kaste oss over alle disse videoene og postene og skrive side opp og side ned om dem.

Hadde Tesla oppgitt alle tall og spesifikasjoner ville interessen vært noe høyere tidligere, men det er først nå når bilen faktisk blir tilgjengelig de har nytte av at interessen er stor.


telcontar

For meg er det motsatt, da skipper jeg heller bilen hvis det er så vanskelig. Nå er jeg heldigvis ikke markedet for verken Y eller noen konkurrenter.

ToWalkOrDrive

Blir jo litt skeptisk når en ser disse baksetene.....

  • [/Baksetene ser veldig tynne ut (lite skum i ryggen)]
    • [/Det ser ut som de er veldig langt fremme...li]
Tesla Model Y                         2021-

RuneW

Sitat fra: nilka på onsdag 04. mars 2020, klokken 09:43
Jeg skulle gjerne hatt alle specs oppgitt jeg også fordi jeg vurderer veldig sterkt å bestille denne bilen, men jeg skjønner også hvorfor specs ikke er oppgitt.

Det er vel bare å bestille. Katten er vel ute av sekken lenge før det er for sent å avbestille. Hvis det skulle vise seg at et kritisk mål er noen cm feil.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Diravi

#224
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 04. mars 2020, klokken 09:50
Blir jo litt skeptisk når en ser disse baksetene.....

  • [/Baksetene ser veldig tynne ut (lite skum i ryggen)]
    • [/Det ser ut som de er veldig langt fremme...li]
Som i diskusjonen om Audien lenger opp: Også dette er et vidvinkelbilde, som sier lite om reelle mål. Kan ikke brukes til å vurdere størrelse.

Det er andre bilder av baksetet som viser at det bør være meget god benplass. Husk også at Model Y er basert på Model 3, som jo har ganske lang avstand mellom forkant sittepute rad 2 og seterygg rad 1. Det er bare at i Model 3 sitter man med forholdsvis utstrakte ben, og trenger den plassen, mens sitteputen her er hevet en del slik at benplassen utnyttes mer effektivt.

Den eneste relevante informasjonen jeg får ut av dette bildet er at takhøyden på rad 3 sannsynligvis blir mindre ille enn man skulle tro, fordi man kommer bak tverrdrageren der bakluken er hengslet, og derfor vinner noen cm. Men plass på rad 2, og forsåvidt lengde på bagasjerommet, kan ikke vurderes her.[/list]
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA