Det å sette standarden etter E-tron eller EQC, er å legge lista høyt.
For all del – selv med etterisolering har jeg ingen forventing om at Model Y blir like stillegående som EQC. For å oppnå noe sånt må en antakelig begynne å bytte ut glass.
Model X som jeg har i dag opplever jeg som tilstrekkelig stillegående til at det ikke er noe jeg irriterer meg over. Under de fleste forhold er den meget stille i kupeen. Det er kun med store hjul, høy hastighet eller andre spesielt krevende forhold at en kan merke at støydempingen kunne vært bedre. Men selv da opplever jeg den ikke som for høy. Under 80km/t og med gode forhold er det strengt talt liten opplevd forskjell i støy mellom X`en og eksempelvis EQC, men forskjellene kommer frem når forholdene er krevende. Kupeen i X er jo også veldig mye større i volum, noe som gir mer støy. Til sammenligning testet jeg eNiro i 110km/t og kunne raskt konstatere at det ikke ville være en god langturbil for meg uten etterisolering.
Jeg har bare en relativt kort prøvetur i Model 3 hvor jeg ikke kjørte i høy hastighet, så jeg vet ikke helt hvor den plasserer seg. Men den støyet en del mer enn X`en på de veiene jeg testet. Derav tanker om at det for meg vil være verd å bruke 10-15.000,- på etterisolering av Model Y. Sondre fra Bilkomponenter pleier å sette sammen gode pakker for dette og har sikkert en formening om opplevd forskjell mellom etterisolert/ikke etterisolert Model 3.
Så får vi bare vente og se hvor Y plasserer seg mtp støy. Best case er at de har forbedret den til et nivå hvor etterisolering ikke er nødvendig. Det vil sikkert komme alt fra halleluja-rapporter på støy til veldig kritiske røster. Alt ettersom hva man forventer og hva man sammeligner med.