Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sjekk vestre fremskjerm og skruer ved baklykter,rust.

Startet av Tom, fredag 27. september 2019, klokken 07:50

« forrige - neste »

heiho

Tom, du må huske på at det å få en steinsprut på panseret er noe helt annet enn gnissing pga. paneler som er montert feil/dårlig justert.

Men for all del, kjør på med pussepapir og lakkstift... jeg skal ikke holde dere igjen!

C_B_

#31
Det var lite rust under på bilen til han her:


https://youtu.be/XpKswN3GBJc

Mye salt på veien der sier han.

Spørsmålet blir da om understellsbehandling er nødvendig eller ikke. Noen ekspertråd her?

Reklamerte i dag under service på at skruer under baklysene hadde litt rust, men de klagde på at jeg ikke hadde meldt det inn sammen med annen lakkreklamasjon. De ville bare notere det. Begynner å bli ganske kalkulert vanskelig å ha med å gjøre disse servicefolka.  (Sendte klage per e-post på at de ikke ville se på alt av lakkskader når jeg kom hjem.)






Handyman

Sitat fra: heiho på mandag 07. oktober 2019, klokken 13:59
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 07. oktober 2019, klokken 08:47

Kjøp litt lakk på touch-up flaske. Bruk litt sandpapir og slip bort evnt rust og legg på litt lakk på begge flater. Dette fikser du lett selv.

1: Kanskje det dummeste jeg har lest hvis man ønsker å bevare garanti på bilen.
2: Man finner ikke frem 'pussepapir og touch-up flaske' på en nybil til over 500'.
Enig! Uansett pris på bilen, bør ta dette som en reklamasjon på en mangel ved produktet.
Det er den eneste måten man senere vil kunne nå frem dersom det utvikler seg til et rustproblem.
Har man "tukla med det selv" når man neppe frem.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Paradigm

#33
Såg også dette på min her før helgen. Bestilte time hos SC så får vi se hva de sier. Litt vanskelig å se på bildet men det er helt klart gnagd vekk lakk her og tendenser til overflaterust.

RuneW

Sitat fra: Paradigm på mandag 07. oktober 2019, klokken 20:36
Såg også dette på min her før helgen. Bestilte time hos SC så får vi se hva de sier. Litt vanskelig å se på bildet men det er helt klart gnagd vekk lakk her og tendenser til overflaterust.

Jeg klarte ikke å se hvor på bilden dette er fra, men når jeg trykket på bildet, kom det en versjon som er snudd opp/ned opp...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

nightking

#35
Sitat fra: RuneW på mandag 07. oktober 2019, klokken 21:42
Sitat fra: Paradigm på mandag 07. oktober 2019, klokken 20:36
Såg også dette på min her før helgen. Bestilte time hos SC så får vi se hva de sier. Litt vanskelig å se på bildet men det er helt klart gnagd vekk lakk her og tendenser til overflaterust.

Jeg klarte ikke å se hvor på bilden dette er fra, men når jeg trykket på bildet, kom det en versjon som er snudd opp/ned opp...


Du kan se det hvis du zoomer inn. Dette blir helt klart ett rustproblem. Noen som vet hvor lang lakkgaranti tesla har? Eller er det faktisk så dårlig som jeg tror, at de ikke har egen lakkgaranti??  ???

Og jeg ville aldri begynt å pusse og lakkere selv. Da har alt av lakk garanti frafalt.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Tom

Det er vel ingen problemer med lakken,det er at skjemen er montert feil..

Paradigm

#37
Sitat fra: RuneW på mandag 07. oktober 2019, klokken 21:42
Sitat fra: Paradigm på mandag 07. oktober 2019, klokken 20:36
Såg også dette på min her før helgen. Bestilte time hos SC så får vi se hva de sier. Litt vanskelig å se på bildet men det er helt klart gnagd vekk lakk her og tendenser til overflaterust.

Jeg klarte ikke å se hvor på bilden dette er fra, men når jeg trykket på bildet, kom det en versjon som er snudd opp/ned opp...

Ja av en eller annen grunn ble preview-bildet feil vei men rett vei når du trykker på det :) Blir spennende å si hva Tesla sier. Dette er jo helt klart en serieproduksjonsfeil. Min har vin 215..

Ingeniøren

Det er jo åpenbart hva som er feil og ikke noe de kan si ikke gjelder om du har laget en midlertidig reparasjon om det er lakk eller understellsbehandling. Men velkommen til å setter dere i kø mens rusta gnager... i mens kan dere tenke på alle stedene dere ikke ser... få rustbehandlet bilen sier nå jeg.

Kan jo hende at Tesla sier " Det må du regne med på en Tesla ..." og da er det snart jul og håpløst å få gjort noe, i alle fall ute.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

heiho

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 07:10
Det er jo åpenbart hva som er feil og ikke noe de kan si ikke gjelder om du har laget en midlertidig reparasjon om det er lakk eller understellsbehandling. Men velkommen til å setter dere i kø mens rusta gnager... i mens kan dere tenke på alle stedene dere ikke ser... få rustbehandlet bilen sier nå jeg.

Kan jo hende at Tesla sier " Det må du regne med på en Tesla ..." og da er det snart jul og håpløst å få gjort noe, i alle fall ute.

Jeg vet ikke hvilken verden du lever i eller om du har hatt biler inne på garanti/reklamasjon før.

Tesla(og andre merker) må dokumentere(ofte i form av bilder) reparasjoner videre opp i systemet. De kan dermed ikke sende inn et bilde av at du har stått med pussepapir og lakkstift på bilen din. Så fort du prøver å fikse noe selv så kan retten på reklamasjon frafalle, selv om feilen er så åpenbar.

1000kwh

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 07:10
Det er jo åpenbart hva som er feil og ikke noe de kan si ikke gjelder om du har laget en midlertidig reparasjon om det er lakk eller understellsbehandling. Men velkommen til å setter dere i kø mens rusta gnager... i mens kan dere tenke på alle stedene dere ikke ser... få rustbehandlet bilen sier nå jeg.

Kan jo hende at Tesla sier " Det må du regne med på en Tesla ..." og da er det snart jul og håpløst å få gjort noe, i alle fall ute.
Min erfaring er at selvreperasjoner av rust bare gjør saken mye værre. Pussing på metall er aldri en god ide. Så hvis det er rust i dag så anbefaler jeg at det står ubehandlet av deg selv. Ingen former for ruststopp eller lignende vil komme til å fungere.

Ingeniøren

#41
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 14:31
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 07:10
Det er jo åpenbart hva som er feil og ikke noe de kan si ikke gjelder om du har laget en midlertidig reparasjon om det er lakk eller understellsbehandling. Men velkommen til å setter dere i kø mens rusta gnager... i mens kan dere tenke på alle stedene dere ikke ser... få rustbehandlet bilen sier nå jeg.

Kan jo hende at Tesla sier " Det må du regne med på en Tesla ..." og da er det snart jul og håpløst å få gjort noe, i alle fall ute.
Min erfaring er at selvreperasjoner av rust bare gjør saken mye værre. Pussing på metall er aldri en god ide. Så hvis det er rust i dag så anbefaler jeg at det står ubehandlet av deg selv. Ingen former for ruststopp eller lignende vil komme til å fungere.

Folk får gjøre som de selv synes er best. Uansett skal skaden meldes Tesla uten opphold for at reklamasjon skal gjelde. Så får Tesla avgjøre om det vil la det gå vinter og vår før de gjør noe med det eller om de tar det før det får utvikle seg...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Jays

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 07. oktober 2019, klokken 08:47
Sitat fra: Jays på søndag 06. oktober 2019, klokken 23:29
Jeg har også oppdaget at det er kontakt mellom hjørnet på skjermen og stolpen. Vin 220XXX. For meg ser det ut som at lakken er slitt av og antydning til overflaterust, men vanskelig å se siden skjermen dekker det meste.

Var innom service center og meldte ifra. De tok noen bilder og skal ta kontakt (yeah right...).

Regner med å måtte purre en del for å få Tesla til å gjøre noe her.. Oppdaterer når jeg får mer info.

Kjøp litt lakk på touch-up flaske. Bruk litt sandpapir og slip bort evnt rust og legg på litt lakk på begge flater. Dette fikser du lett selv. Er det trangt så løsner du bolten vist over og gir deg litt arbeidsrom. Juster tilbake etterpå og spray på litt stoff som nevnt under.

Rust på bolter fikser man normalt med litt tynn tektyl / 511 eller likende som man sprayer på skruer og muttere. Pleier å gå over alle skruer når bilen er ny. Stoffet penetrerer under skruen og inn i gjenger og forsegler mot vann og dermed rust.
Takk for råd og en fin guide for hvordan man kan fikse det på egenhånd. Hadde bilen vært kjøpt brukt hadde jeg ikke nølt og fikset det selv, men siden den er nesten helt ny skal tesla få ordne opp. Jeg mener uansett at det er en produksjon/montering/designfeil som åpenbart skyldes at de ikke har tatt hensyn til at stramming av skruen vil føre skjermen nærmere a-stolpen. Nå har jeg i tillegg en del feil som ikke har blitt rettet opp fra utlevering så det blir et par besøk på verksted og sikkert noen uenigheter uansett. Vi får se. Begynner det å drøye, så skal jeg stille på døren en gang i uken til de går lei og ordner opp.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ingeniøren

Sitat fra: Jays på torsdag 10. oktober 2019, klokken 16:36
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 07. oktober 2019, klokken 08:47
Sitat fra: Jays på søndag 06. oktober 2019, klokken 23:29
Jeg har også oppdaget at det er kontakt mellom hjørnet på skjermen og stolpen. Vin 220XXX. For meg ser det ut som at lakken er slitt av og antydning til overflaterust, men vanskelig å se siden skjermen dekker det meste.

Var innom service center og meldte ifra. De tok noen bilder og skal ta kontakt (yeah right...).

Regner med å måtte purre en del for å få Tesla til å gjøre noe her.. Oppdaterer når jeg får mer info.

Kjøp litt lakk på touch-up flaske. Bruk litt sandpapir og slip bort evnt rust og legg på litt lakk på begge flater. Dette fikser du lett selv. Er det trangt så løsner du bolten vist over og gir deg litt arbeidsrom. Juster tilbake etterpå og spray på litt stoff som nevnt under.

Rust på bolter fikser man normalt med litt tynn tektyl / 511 eller likende som man sprayer på skruer og muttere. Pleier å gå over alle skruer når bilen er ny. Stoffet penetrerer under skruen og inn i gjenger og forsegler mot vann og dermed rust.
Takk for råd og en fin guide for hvordan man kan fikse det på egenhånd. Hadde bilen vært kjøpt brukt hadde jeg ikke nølt og fikset det selv, men siden den er nesten helt ny skal tesla få ordne opp. Jeg mener uansett at det er en produksjon/montering/designfeil som åpenbart skyldes at de ikke har tatt hensyn til at stramming av skruen vil føre skjermen nærmere a-stolpen. Nå har jeg i tillegg en del feil som ikke har blitt rettet opp fra utlevering så det blir et par besøk på verksted og sikkert noen uenigheter uansett. Vi får se. Begynner det å drøye, så skal jeg stille på døren en gang i uken til de går lei og ordner opp.


Sent from my iPhone using Tapatalk
:+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

C_B_

#44
Tesla service sjekket boltene under lysene bak i forbindelse med reklamasjon(de sa først at de bare noterte det, fordi jeg kom med dette når de mottok bilen på verkstedet/bilder hadde jeg ikke selv om de skriver det i "sluttrapport"):

Bekymring: "Customer wants us to inspect area in the liftgate for rust. See attached pictures"


"Lubricated liftgate bolt - As designed after repair."

Jeg ser det er rust der ennå nederst rundt skruen nede ved karosseriet; hva ville dere gjort?

Jeg er satt i kø vedr. andre lakkfeil og kanskje best å få dette lakkeringsverkstedet til å gjøre en vurdering. Men denne køen tar over 6 mnd. å vente i...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA