Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kvinne dømt for å ha kjørt elbilen sin tom for strøm:

Startet av ok67, torsdag 26. september 2019, klokken 08:34

« forrige - neste »

Wibla

Sitat fra: arthur på mandag 30. september 2019, klokken 11:27
Jeg anser meg som relativt lokalkjent og legger meg alltid i midterste feltet med mindre jeg skal kjøre forbi og da legger jeg meg ut i venstre felt. Når jeg skal kjøre av legger jeg meg tidlig over i høyre felt, men ikke før. Med stadige av/påkjøringer mener jeg det er det riktige.

Dette er jeg i utgangspunktet enig i, og har observert at trafikken flyter bedre dersom det er litt ledig plass i høyre felt, da er det enklere å flette inn. Sånn rent juridisk er det egentlig ikke greit, men har enda til gode å se noen bli stoppa for å kjøre i midtfeltet selv om høyre felt er tomt.
2018 Tesla Model S 75D

arthur

Sitat fra: Wibla på mandag 30. september 2019, klokken 13:10
Sitat fra: arthur på mandag 30. september 2019, klokken 11:27
Jeg anser meg som relativt lokalkjent og legger meg alltid i midterste feltet med mindre jeg skal kjøre forbi og da legger jeg meg ut i venstre felt. Når jeg skal kjøre av legger jeg meg tidlig over i høyre felt, men ikke før. Med stadige av/påkjøringer mener jeg det er det riktige.

Dette er jeg i utgangspunktet enig i, og har observert at trafikken flyter bedre dersom det er litt ledig plass i høyre felt, da er det enklere å flette inn. Sånn rent juridisk er det egentlig ikke greit, men har enda til gode å se noen bli stoppa for å kjøre i midtfeltet selv om høyre felt er tomt.

At det ikke er greit juridisk og kan medføre at man bli stoppet av politiet på det aktuelle stedet skulle jeg gjerne ha sett en utredning på.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Wibla

Sitat fra: arthur på mandag 30. september 2019, klokken 13:32
Sitat fra: Wibla på mandag 30. september 2019, klokken 13:10
Sitat fra: arthur på mandag 30. september 2019, klokken 11:27
Jeg anser meg som relativt lokalkjent og legger meg alltid i midterste feltet med mindre jeg skal kjøre forbi og da legger jeg meg ut i venstre felt. Når jeg skal kjøre av legger jeg meg tidlig over i høyre felt, men ikke før. Med stadige av/påkjøringer mener jeg det er det riktige.

Dette er jeg i utgangspunktet enig i, og har observert at trafikken flyter bedre dersom det er litt ledig plass i høyre felt, da er det enklere å flette inn. Sånn rent juridisk er det egentlig ikke greit, men har enda til gode å se noen bli stoppa for å kjøre i midtfeltet selv om høyre felt er tomt.

At det ikke er greit juridisk og kan medføre at man bli stoppet av politiet på det aktuelle stedet skulle jeg gjerne ha sett en utredning på.

§ 5.Kjøretøys plass på vegen

1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.
2018 Tesla Model S 75D

cra

Da koker det egentlig ned til om man kan anse høyre (av tre?) felt som et "sammenhengende avkjøringsfelt"? Jeg synes det kan være litt tricky en del steder når det er flere felt, og plutselig går det ene over til å være avkjøring til et sted jeg ikke skal til. Kan komme brått på for oss osm ikke er lokalkjente. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Dampmaskin

Sitat fra: cra på mandag 30. september 2019, klokken 14:53Da koker det egentlig ned til om man kan anse høyre (av tre?) felt som et "sammenhengende avkjøringsfelt"? Jeg synes det kan være litt tricky en del steder når det er flere felt, og plutselig går det ene over til å være avkjøring til et sted jeg ikke skal til. Kan komme brått på for oss osm ikke er lokalkjente. :)
Hvis det er litt trafikk og litt flere felt å velge mellom, syns jeg ofte at det er vanskeligere å kjøre på ukjente veier i Norge enn ukjente veier i utlandet. Kan være at det bare er meg, men jeg får litt inntrykk av at norske veier i større grad er designet med tanke på at man skal være lokalkjent.

1317142119

Det er bare en fordel at folk ikke kan trafikkreglene mtp. flerfeltsvei. Det at de som sover blokkerer midtre og venstre felt, betyr at høyrefeltet er mitt private forbikjøringsfelt.

Så takk til elendig norsk føreropplæring som medfører at jeg kommer raskere hjem 👌

arthur

Sitat fra: 1317142119 på mandag 30. september 2019, klokken 20:07
Det er bare en fordel at folk ikke kan trafikkreglene mtp. flerfeltsvei. Det at de som sover blokkerer midtre og venstre felt, betyr at høyrefeltet er mitt private forbikjøringsfelt.

Så takk til elendig norsk føreropplæring som medfører at jeg kommer raskere hjem 👌

Mener du forbikjøring eller passering? Det er fullt lovlig å holde høyere fart i høyre felt enn i venstre felt, men ikke lov å benytte det høyre feltet til forbikjøring = tre prikker og 6.800 i bot.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

jlan

Sitat fra: arthur på mandag 30. september 2019, klokken 20:13
Mener du forbikjøring eller passering? Det er fullt lovlig å holde høyere fart i høyre felt enn i venstre felt, men ikke lov å benytte det høyre feltet til forbikjøring = tre prikker og 6.800 i bot.
Så hvis jeg kjører i venstre felt og høyre glir bedre, så kan jeg bytte felt (hvis jeg får nok plass). Hvor lenge må jeg da vente med å bytte tilbake igjen før jeg slipper bot?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

arthur

Forventer du et svar i antall sekunder/minutter eller i meter/kilometer?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ingeniøren

Teslabjørn hadde har laget en video om saken. Han forsøkte å ta en prat med damen men hun ville ikke. Konklusjonen hans var at dette trolig var en brukerfeil...

Ligger på Youtube om noen er interessert.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rosstopher

Sitat fra: Wibla på mandag 30. september 2019, klokken 14:47
§ 5.Kjøretøys plass på vegen

1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.

Helt riktig. Og tilfellene hvor trafikkreglene tillater det er:
Om man skal kjøre forbi
Om man skal svinge til venstre
Om det er skiltet at man skal ligge et annet sted enn høyre fil.

Tydeligvis mange her som ikke kan trafikkreglene. Man skal ligge til høyre også på motorvei med mindre en av disse kriteriene er oppfylt. Det vil si at med en gang man ser skilt om at høyre fil går et annet sted, kan man legge seg over i midtre felt. Dette er alltid lenge før, så man har god tid til å legge seg over.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

geear

Det er urealistisk at en hel fil med biler skal flytte seg inn og ut av høyre/midtre fil for hver avkjøring og/eller når det blir kollektivfelt og ikke. Høres sikkert flott ut i teorien, og funker sikkert med veldig lite trafikk, men i praksis vil det ikke fungere, da må også filen ved siden av flytte seg til venstre samtidig for å gi plass, ellers blir det full kork. Alle filbytter i trafikk forårsaker omtrent bremselys på bilen man legger seg inn foran, og det gir en kjedereaksjon bakover, som skaper kø. Det gjelder både med to og tre felt. Ingen tvil om at utgangspunktet er at man skal holde høyre, men veiutformingen fremover og når man selv skal av bør også være en del av grunnlaget for plassering.

Counterpointer

Hva en velger i forhold til kjørefelt med en funksjonell bil er en ting, der er det anbefalte og påbudte måter å gjøre det på. Denne saken viser tydelig at hvis du er i ferd med å gå tom for strøm så er det skjerpet ansvar og du blir bøtelagt for å ikke forholde deg til det.

jlan

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 07:50
Tydeligvis mange her som ikke kan trafikkreglene. Man skal ligge til høyre også på motorvei med mindre en av disse kriteriene er oppfylt. Det vil si at med en gang man ser skilt om at høyre fil går et annet sted, kan man legge seg over i midtre felt. Dette er alltid lenge før, så man har god tid til å legge seg over.
Vel § 12 c, motsier egentlig dette litt, for der nevnes "trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen".

På trefelts veier med høy fartsgrense er det gjerne slik at midterste felt er best for de som kjører "normalt", mens høyre felt er for tungtrafikk og av-/på kjøring.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA