Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tips og triks

Startet av AJ82, onsdag 25. september 2019, klokken 11:13

« forrige - neste »

Elmic82

Sitat fra: ThomasEL på lørdag 09. mai 2020, klokken 16:22
Sitat fra: Elmic82 på lørdag 09. mai 2020, klokken 16:04
Sitat fra: ThomasEL på lørdag 09. mai 2020, klokken 15:33
Sitat fra: Amatøren på lørdag 09. mai 2020, klokken 15:26
Sitat fra: storeulv på lørdag 09. mai 2020, klokken 12:18Har erfaring fra eGolf at man har 2-3 sekunder på seg til å ta ut ladekabelen etter opplesing.

Har både 2018 og 2019 modell e-Golf og det er ca 30 sekunder før kabel låses igjen og lading starter igjen (hvis den ikke er ferdig).

Har nemlig tid til å låse opp bil.
Sette PC sekk i baksetet, åpne bakluke og så ta ut ladekabel når jeg skal til eller fra arbeid.

Takk for innspill, men ikke helt lett å få med seg hva som gjaldt e-golf og hva som gjaldt e-tron her 😉😂

Hvordan fungerer da dette på e-tronen?
Skal man IKKE trykke ladeportknappen etter å ha låst opp bilen?
Løser den automatisk ut når bilen står med ladekabel i (og fullført/avsluttet lading) når dørene låses opp?

Jeg låser opp bilen før jeg trykker på ladeportknappen. Om du venter for lenge med å ta ladekabelen etter å ha trykket på ladeportknappen tror jeg den låser kabelen igjen ☺️

Merkelig... Føler det er akkurat slik jeg også gjør. Men både hjemme med ladestasjon og på hytta nå med «kladden» har jeg måttet trykke opp til flere ganger før den er løs. Høres nesten ut som den låser pistolen ved første trykk... Derfor jeg lurte på om det i stedet egentlig bare var å dra ut etter å ha låst opp bilen... Får teste litt igjen neste gang jeg skal ha ut kabel og lading er ferdig...

Som sagt ingen problem hvis bilen fortsatt lader: Da er det bare er lite trykk på ladeportknappen, så løser den ut...

Har tullet litt hos meg også, men en gjenganger de gangene det fungerer er at jeg låser opp og venter noen sekunder til lyset kommer på over ladekabelen før jeg drar den ut. Når jeg ikke har hatt nøkkelen på meg har jeg ikke fått ut ladekabelen selv om jeg åpnet bilen før jeg gikk ut i garasjen.
E-tron 50 AB 2020 Levert Mars

ThomasEL

(Quote)
Har tullet litt hos meg også, men en gjenganger de gangene det fungerer er at jeg låser opp og venter noen sekunder til lyset kommer på over ladekabelen før jeg drar den ut. Når jeg ikke har hatt nøkkelen på meg har jeg ikke fått ut ladekabelen selv om jeg åpnet bilen før jeg gikk ut i garasjen.
[/quote]

Da UTEN å trykke på ladeportknappen? Kun låse opp bilen, vente noen sekunder, og så dra ut??

Kanskje der jeg tuller det til, med å trykke på ladeportknappen i tillegg....
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Amatøren

Jeg må alltid trykke på ladeport knappen for å frigjøre kabel etter opplåsing av bilen. Hører først etter at knappen er trykket at låsepinnen trekkes til side.

Det sa også selger at jeg måtte gjøre. Synes det er noe tåpelige at kontakten (kabel) ikke er automatisk frigjort i 30 sekunder slik som på e-Golf.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Elmic82

Sitat fra: ThomasEL på lørdag 09. mai 2020, klokken 17:14
(Quote)
Har tullet litt hos meg også, men en gjenganger de gangene det fungerer er at jeg låser opp og venter noen sekunder til lyset kommer på over ladekabelen før jeg drar den ut. Når jeg ikke har hatt nøkkelen på meg har jeg ikke fått ut ladekabelen selv om jeg åpnet bilen før jeg gikk ut i garasjen.

Da UTEN å trykke på ladeportknappen? Kun låse opp bilen, vente noen sekunder, og så dra ut??

Kanskje der jeg tuller det til, med å trykke på ladeportknappen i tillegg....
[/quote]

Jeg som skriver litt kronglete mellom bleieskift og jobbing 😂

Åpne bilen først, deretter trykk på ladeportknappen. Vent til du ser lyset slås på over ladeporten (du hører også når bilen låser opp kabelen).
Og ha nøkkelen med deg ut om du har bilen i garasjen og åpner før du går ut ☺️

Fungerer hver gang jeg gjør det i den rekkefølgen.
Tipper det er sånn for å hindre at noen stikker av med ladekabelen ☺️
E-tron 50 AB 2020 Levert Mars

ThomasEL

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Vedrørende to tilkoblede telefoner

Både kona og jeg har paret våre telefoner med bilen. Både som telefon og som musikkspiller (bluetooth)

Det fungerer helt som forventet så lenge bare én av oss er i bilen med telefonene våre. Den kobler da automatisk til den telefonen som er i nærheten når bilen starter.

Men opplever noe litt underlig hvis jeg sitter i bilen, med min telefon tilkoblet og radioen på:
Når konas telefon nærmer seg bilen eller hun setter seg inn, så svitsjer lydanlegget plutselig over fra radio (som jeg har satt på på ønsket kanal) til mediespilleren på hennes telefon. Uten at noen av oss har trykket på noe... (Hvorvidt også det automatisk byttes til hennes enhet når det gjelder telefonfunksjonen, er jeg litt usikker på)

Jeg ville jo trodd at enten telefonene ble prioritert ut fra hvilken profil som er aktiv i bilen, eller i det minste at den telefonen/mediespilleren som først ble koblet til ved den aktuelle oppstarten, ble prioritert..?

Noen som har møtt samme problem, evt funnet en løsning?

(I instillingsmenyen fant jeg nå en mulighet til å sette den ene telefonen som favoritt. Mulig dette vil hjelpe, men fant ingen tilsvarende "favorittknapp" på mediespiller, så usikker.....)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

VINDUSVISKERE

Etter nesten en måned med e-tronen fikk vi første regnværsdag i dag...

Jeg satte på vindusviskerne, og det var en underlig opplevelse... Gummien gled så dårlig på glasset at viskerne nærmest hoppet bortover ruta ruta...

Dette til tross for gullende ren bil og til dels kraftig regn...

Jeg stoppet og undersøkte viskerarmene, for å se om gummien var skadet. Men altså så helt normalt ut.

Har noen vært borti det samme?
Og kan det evt ha noe å si at vinduene har blitt «polert» med «vindusvoks»?

Mulig det går seg til, men direkte ubehagelig å kjøre med...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

daktari

Nei. Men jeg har brukt Rain-x på min rute. Har de oppvarmede og selvlysende viskere. Faktisk aldri opplevd så stillegående og myke viskere.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ThomasEL

Sitat fra: daktari på fredag 22. mai 2020, klokken 16:57
Nei. Men jeg har brukt Rain-x på min rute. Har de oppvarmede og selvlysende viskere. Faktisk aldri opplevd så stillegående og myke viskere.

Mulig det er Rain X på min rute også. I alle fall noe tilsvarende.

Men jeg har vel knapt opplevd MINDRE myke og stillegående viskere noen gang... Merkelig. Håper det går seg til.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

evtronDK

Sitat fra: ThomasEL på fredag 22. mai 2020, klokken 16:19
VINDUSVISKERE

Etter nesten en måned med e-tronen fikk vi første regnværsdag i dag...

Jeg satte på vindusviskerne, og det var en underlig opplevelse... Gummien gled så dårlig på glasset at viskerne nærmest hoppet bortover ruta ruta...

Dette til tross for gullende ren bil og til dels kraftig regn...

Jeg stoppet og undersøkte viskerarmene, for å se om gummien var skadet. Men altså så helt normalt ut.

Har noen vært borti det samme?
Og kan det evt ha noe å si at vinduene har blitt «polert» med «vindusvoks»?

Mulig det går seg til, men direkte ubehagelig å kjøre med...

Ja, har også oplevet dette. Fik viskerne skiftet, men uden effekt. Har nano behandlet ruden så oplever det ikke længere....
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

mortdal

Hovedviskeren min hoppet også veldig nå etter siste bilvask. Har adaptive viskere med integrerte spylere, og har merket at viskerbladene er ganske dårlig avstivet, og det ser ut som hoppingen forårsakes av at endene på viskerbladet blir hengende litt etter på grunn av friksjonen, og dermed hopper. Ikke opplevd dette på noen av mine andre biler, så litt skuffende. Disse viskerne kostet jo endel ekstra også, så forventer egentlig mye høyere kvalitet da..

Perro

Hadde samme problem med viskerne, ble byttet viskerblad da de hadde problemer med ett parti .  Ble ikke helt bra og da tok de bort middelet som var lagt på frontruta, ikke regnet siden så har ikke fått testet. Jeg hadde problemet da viskerne ble brukt manuelt, ikke når de ble kjørt på interval

ThomasEL

#42
Sittestilling og rattjustering

Jeg sliter litt med å finne den ideelle sittestillingen og rattjusteringen i min e-tron.
Hvis jeg senker rattet til den posisjonen jeg føler er mest behagelig, så kommer toppen av rattet i veien for instrumentene (speedometer med mer). Jeg føler altså jeg må ha rattet litt høyere enn jeg ideelt sett ønsker for å se dashbordet gjennom øvre del av rattet...

Det hjelper jo egentlig heller ikke å heve eller senke setet, for da må man jo gjøre tilsvarende høydejustering på rattet, og er dermed like langt.

Hvis jeg kjører visningen med "små" instrumenter i dashen, så kan man selvsagt senke rattet noe mer uten å miste verdifull informasjon. Men vil liksom se hele instrumentpanelet...

I praksis kjører jeg derfor med rattet kanskje 5 cm høyere enn jeg ønsker.

Er dette et vanlig "problem"? Jeg er kun 180cm lang, så vil tro dette må være enda verre for de som er lenger enn meg..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Viking800

Jeg hadde samme problem med ratt og sete i starten. Har lært med å leve med en mellomløsning, hvor rattet kun dekke litt øverst til venstre/høyre i displayet.

daktari

Samme her, har gått seg til. Audien er ikke så sporty.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA