Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tips og triks

Startet av AJ82, onsdag 25. september 2019, klokken 11:13

« forrige - neste »

Orbit

Du må innom bremsepedalen, som er kanskje det du ville slippe?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Frode Nylund

Audi E-tron AS 50 2020mod
Nr 2 Nissan Leaf 2017 Tekna

daktari

Sitat fra: Frode Nylund på søndag 08. mars 2020, klokken 11:20
Sitat fra: Orbit på søndag 08. mars 2020, klokken 11:00
Du finner det i MMI under Bil -> Innstillinger og Service -> Hold assist.

Det vil vises i display foran rattet med at parkbremsen går på når du stopper helt opp. Det fungerer også på flatmark.

(Det kreves også at førerdøren er lukket)
Var ute å sjekket, den var aktivert.
Funker isje heilt som jeg ønsker. 🤔
Samme her, er visst en design feature. Må trykke tydelig på bremsen for å aktivere hold.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Frode Nylund

Når man stopper å setter bilen i P når aktiviseres håndbrekk? Når den står i bakke?
Eller bare manuelt? Meiner det kommer på av og til etter aktivering av P ? 🤔
Audi E-tron AS 50 2020mod
Nr 2 Nissan Leaf 2017 Tekna

Frode Nylund

V å dobbelttrykke på nøkkel knapp åpnes bakluke og kan også stoppes i ønsket stilling med samme knapp, greit når det er regner mye.
Audi E-tron AS 50 2020mod
Nr 2 Nissan Leaf 2017 Tekna

janbanan

Sitat fra: Frode Nylund på tirsdag 17. mars 2020, klokken 20:32
Når man stopper å setter bilen i P når aktiviseres håndbrekk? Når den står i bakke?
Eller bare manuelt? Meiner det kommer på av og til etter aktivering av P ? 🤔

Jeg setter ikke giret i P.
Holder inn bremsen og stopper motoren, da går den automatisk P, og aktiverer håndbrekket.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

daktari

Sitat fra: janbanan på tirsdag 17. mars 2020, klokken 20:55
Sitat fra: Frode Nylund på tirsdag 17. mars 2020, klokken 20:32
Når man stopper å setter bilen i P når aktiviseres håndbrekk? Når den står i bakke?
Eller bare manuelt? Meiner det kommer på av og til etter aktivering av P ? 🤔

Jeg setter ikke giret i P.
Holder inn bremsen og stopper motoren, da går den automatisk P, og aktiverer håndbrekket.
Det er et bra triks, irriterer meg at den ikke alltid setter på brekk når den står i P.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Når bilen beregner under 10% SOC ved ankomst til målet, vises ikke lenger estimert prosent (bare et rødt flagg på batterisymbolet). Hvis en da ber om "e-tron rute" med ladeforslag, men så ignorerer forslaget, får en tilbake prosent ved ankomst etterpå (og kan følge med på om en ligger an til å kommer fre med 1 eller 2% rest ;) )
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

LADEPORTEN

Jeg blir ikke helt klok på ladeporten...
Når jeg skal koble fra ladekabel mens bilen fortsatt lader, er det ingen problem. Da er det bare å låse opp bilen og trykke én gang på knappen ved ladeport. Lading stopper, og kabel løses ut 👍

Men de gangene jeg kommer til bilen og lading er fullført, altså at lademål er nådd og grønn lampe lyser sammenhengende, så trøbler jeg litt..
Det som da skjer, er at når jeg låser opp bilen, så starter liksom lading opp igjen, og bil-lader starter en ny «hand shake». Når jeg så trykker på ladeportknappen, så løser ikke kabel ut. Må fort trykke tre-fire ganger for at ladingen på ny skal stoppe og kabel løses ut...

Er det noe jeg gjør feil her?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

storeulv

Sitat fra: ThomasEL på lørdag 09. mai 2020, klokken 10:49
LADEPORTEN

Jeg blir ikke helt klok på ladeporten...
Når jeg skal koble fra ladekabel mens bilen fortsatt lader, er det ingen problem. Da er det bare å låse opp bilen og trykke én gang på knappen ved ladeport. Lading stopper, og kabel løses ut

Men de gangene jeg kommer til bilen og lading er fullført, altså at lademål er nådd og grønn lampe lyser sammenhengende, så trøbler jeg litt..
Det som da skjer, er at når jeg låser opp bilen, så starter liksom lading opp igjen, og bil-lader starter en ny «hand shake». Når jeg så trykker på ladeportknappen, så løser ikke kabel ut. Må fort trykke tre-fire ganger for at ladingen på ny skal stoppe og kabel løses ut...

Er det noe jeg gjør feil her?
Har erfaring fra eGolf at man har 2-3 sekunder på seg til å ta ut ladekabelen etter opplesing. Venter man for lenge låser den kabelen og handshaker på nytt som du sier. På eGolf er det da bare å trykke på opplåsingsknappen på nytt så er kabelen frigitt.


VW eGolf 2017
--> Audi e-tron 50 AS 2020

Sent from my iPhone using Tapatalk
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

ThomasEL

Sitat fra: storeulv på lørdag 09. mai 2020, klokken 12:18
Sitat fra: ThomasEL på lørdag 09. mai 2020, klokken 10:49
LADEPORTEN

Jeg blir ikke helt klok på ladeporten...
Når jeg skal koble fra ladekabel mens bilen fortsatt lader, er det ingen problem. Da er det bare å låse opp bilen og trykke én gang på knappen ved ladeport. Lading stopper, og kabel løses ut

Men de gangene jeg kommer til bilen og lading er fullført, altså at lademål er nådd og grønn lampe lyser sammenhengende, så trøbler jeg litt..
Det som da skjer, er at når jeg låser opp bilen, så starter liksom lading opp igjen, og bil-lader starter en ny «hand shake». Når jeg så trykker på ladeportknappen, så løser ikke kabel ut. Må fort trykke tre-fire ganger for at ladingen på ny skal stoppe og kabel løses ut...

Er det noe jeg gjør feil her?
Har erfaring fra eGolf at man har 2-3 sekunder på seg til å ta ut ladekabelen etter opplesing. Venter man for lenge låser den kabelen og handshaker på nytt som du sier. På eGolf er det da bare å trykke på opplåsingsknappen på nytt så er kabelen frigitt.


VW eGolf 2017
--> Audi e-tron 50 AS 2020

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hmm... Så det vil si at kabelen løses ut direkte når man låser opp bilen, uten å trykke på ladelukeknsppen..?

Litt merkelig system... Det er jo ikke alltid man er klar til å dra uten ladekabelen innen 3 sekunder etter man har låst opp bilen...

Kan det stemme?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Amatøren

Sitat fra: storeulv på lørdag 09. mai 2020, klokken 12:18Har erfaring fra eGolf at man har 2-3 sekunder på seg til å ta ut ladekabelen etter opplesing.

Har både 2018 og 2019 modell e-Golf og det er ca 30 sekunder før kabel låses igjen og lading starter igjen (hvis den ikke er ferdig).

Har nemlig tid til å låse opp bil.
Sette PC sekk i baksetet, åpne bakluke og så ta ut ladekabel når jeg skal til eller fra arbeid.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

ThomasEL

Sitat fra: Amatøren på lørdag 09. mai 2020, klokken 15:26
Sitat fra: storeulv på lørdag 09. mai 2020, klokken 12:18Har erfaring fra eGolf at man har 2-3 sekunder på seg til å ta ut ladekabelen etter opplesing.

Har både 2018 og 2019 modell e-Golf og det er ca 30 sekunder før kabel låses igjen og lading starter igjen (hvis den ikke er ferdig).

Har nemlig tid til å låse opp bil.
Sette PC sekk i baksetet, åpne bakluke og så ta ut ladekabel når jeg skal til eller fra arbeid.

Takk for innspill, men ikke helt lett å få med seg hva som gjaldt e-golf og hva som gjaldt e-tron her 😉😂

Hvordan fungerer da dette på e-tronen?
Skal man IKKE trykke ladeportknappen etter å ha låst opp bilen?
Løser den automatisk ut når bilen står med ladekabel i (og fullført/avsluttet lading) når dørene låses opp?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Elmic82

#28
Sitat fra: ThomasEL på lørdag 09. mai 2020, klokken 15:33
Sitat fra: Amatøren på lørdag 09. mai 2020, klokken 15:26
Sitat fra: storeulv på lørdag 09. mai 2020, klokken 12:18Har erfaring fra eGolf at man har 2-3 sekunder på seg til å ta ut ladekabelen etter opplesing.

Har både 2018 og 2019 modell e-Golf og det er ca 30 sekunder før kabel låses igjen og lading starter igjen (hvis den ikke er ferdig).

Har nemlig tid til å låse opp bil.
Sette PC sekk i baksetet, åpne bakluke og så ta ut ladekabel når jeg skal til eller fra arbeid.

Takk for innspill, men ikke helt lett å få med seg hva som gjaldt e-golf og hva som gjaldt e-tron her 😉😂

Hvordan fungerer da dette på e-tronen?
Skal man IKKE trykke ladeportknappen etter å ha låst opp bilen?
Løser den automatisk ut når bilen står med ladekabel i (og fullført/avsluttet lading) når dørene låses opp?

Jeg låser opp bilen før jeg trykker på ladeportknappen. Om du venter for lenge med å ta ladekabelen etter å ha trykket på ladeportknappen tror jeg den låser kabelen igjen ☺️
E-tron 50 AB 2020 Levert Mars

ThomasEL

Sitat fra: Elmic82 på lørdag 09. mai 2020, klokken 16:04
Sitat fra: ThomasEL på lørdag 09. mai 2020, klokken 15:33
Sitat fra: Amatøren på lørdag 09. mai 2020, klokken 15:26
Sitat fra: storeulv på lørdag 09. mai 2020, klokken 12:18Har erfaring fra eGolf at man har 2-3 sekunder på seg til å ta ut ladekabelen etter opplesing.

Har både 2018 og 2019 modell e-Golf og det er ca 30 sekunder før kabel låses igjen og lading starter igjen (hvis den ikke er ferdig).

Har nemlig tid til å låse opp bil.
Sette PC sekk i baksetet, åpne bakluke og så ta ut ladekabel når jeg skal til eller fra arbeid.

Takk for innspill, men ikke helt lett å få med seg hva som gjaldt e-golf og hva som gjaldt e-tron her 😉😂

Hvordan fungerer da dette på e-tronen?
Skal man IKKE trykke ladeportknappen etter å ha låst opp bilen?
Løser den automatisk ut når bilen står med ladekabel i (og fullført/avsluttet lading) når dørene låses opp?

Jeg låser opp bilen før jeg trykker på ladeportknappen. Om du venter for lenge med å ta ladekabelen etter å ha trykket på ladeportknappen tror jeg den låser kabelen igjen ☺️

Merkelig... Føler det er akkurat slik jeg også gjør. Men både hjemme med ladestasjon og på hytta nå med «kladden» har jeg måttet trykke opp til flere ganger før den er løs. Høres nesten ut som den låser pistolen ved første trykk... Derfor jeg lurte på om det i stedet egentlig bare var å dra ut etter å ha låst opp bilen... Får teste litt igjen neste gang jeg skal ha ut kabel og lading er ferdig...

Som sagt ingen problem hvis bilen fortsatt lader: Da er det bare er lite trykk på ladeportknappen, så løser den ut...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA