Tips og triks

Startet av AJ82, ons 25. sep 2019, kl. 11:13

« forrige - neste »

mausie

Finnes det noen måte å skru av temperatur-styring uten å skru av klimaanlegget helt? Kjekt med luft inn selv om man vil spare strøm...

storeulv

Sitat fra: mausie på tir 03. jun 2025, kl. 16:58Finnes det noen måte å skru av temperatur-styring uten å skru av klimaanlegget helt? Kjekt med luft inn selv om man vil spare strøm...
Du kan vel slå AC helt av. Da er det bare viftene som går.
Audi e-tron 50AS MY 2020
i bestilling:
- Mini Aceman SE Classic Trim
- Audi Q6 S-Line Pro Black Edition

Orbit

I tillegg til AC av, sett også temperaturen på "LOW" for å unngå at varmeelementet slår inn, samt sett viftehastighet på ønsket nivå (1-2) så viftene ikke går på full rulle. Dersom du har 4-sone klima, bruk også SYNC-knappen slik at alle sonene har samme innstilling.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

Jeg har hatt litt trøbbel med at ACC og matrix-lys noen ganger går over i manuell modus nå i vinter. Selv om det har vært sølete veier, så har dette kommet også når ruten er ganske ren utvendig. Jeg har mistenkt at det kunne være støv/belegg på innsiden av ruten som reduserer sikt i seg selv, men også gjør det lettere med dugg på innsiden av ruten.

Etter å ha funnet ut at det er trivielt å komme til ruten her (uten å demontere kamera, slik at det ikke er behov for kalibrering av diverse systemer i etterkant), åpnet jeg opp. Det var mye mer skitt der enn ventet, selv om dette var nesten usynlig fra utsiden. Fant også ut at varmematten hadde delvis delaminert (bulet ut på midten) fra dekselet under kamera (trapes som henger til venstre på bildet), som nok gjør at det har vært dårlig defrost-funksjon for frontkamera.

For å komme til må først deksel mellom speil og takkonsoll fjernes med et passende panel-verktøy (A+B+C) på begge sider, deretter fjernes den trapesformede platen under kamera ved å dra forsiktig i 1+4. Det er ikke behov for å koble fra noe elektrisk. 10 min jobb inkl vask av ruten. Får se over tid om dette tar bort de sporadiske problemene.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA