Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tips og triks

Startet av AJ82, onsdag 25. september 2019, klokken 11:13

« forrige - neste »

Orbit

Sitat fra: tromsø på mandag 25. januar 2021, klokken 18:39
Men begynner nå å lure på en ting; kan bilen bruke regen når de to hjulene på et hjulpar ikke har samme rotasjonshastighet? Tenker nei (hvis man ikke har en elmotor per hjul da), eller?
Hjulparet er koblet til motor via diff, og så lenge de begge roterer samme vei kan du regenerere, selv om de har ulik hastighet (f.eks i skarp sving). Men når forskjellen blir for stor, eller det ene hjulet låser seg, må en bruke bremsene på hjulet som går fortest som en diff-sperre. Det kan teknisk sett kombineres med regen da også (dersom det er noe grep igjen på begge sider), men for meg kjennes det ut som bilen går over til kun mekanisk brems i slike tilfeller.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tromsø

#136
Takk for forklaring Orbit. Omtrent som jeg tenkte men interessant at det teknisk er mulig med regen likevel i disse situasjoner.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

oivindg

Sitat fra: tromsø på mandag 25. januar 2021, klokken 18:39
Sitat fra: oivindg på mandag 25. januar 2021, klokken 17:36
Sitat fra: tromsø på mandag 25. januar 2021, klokken 15:24
Angående HDC og bruk av mekaniske bremser. Jeg har brukt HDC to ganger under samme dag, første gang brukte HDC regen (!) for å kontrollere farten. Andre gang brukte HDC'n mekaniske bremser...
Begynte du å skli da den brukte regen? Skulle tro det var greit å bremse med regen inntil ett hjul begynner å skli, for så å overta med mekaniske bremser. Det viktigste med HDC er vel å få fordelt bremsekrafta optimalt mellom alle fire hjul.

At jeg skrev (!) tidligere er for at jeg var overrasket at HDC'n brukte regen. Jeg hadde tolket diskusjonen her som at den kun skulle bruke mekaniske bremser. Men det er jo bare en fordel at HDC kan bruke begge to alternativ og jeg hadde ikke noe skliing en enste gang. Første gang stod jeg i ro på toppen av bakken når jeg startet HDC og den brukte da regen. Andre gang hadde jeg ca 15 km/h og da ble det mekaniske bremser.

Men begynner nå å lure på en ting; kan bilen bruke regen når de to hjulene på et hjulpar ikke har samme rotasjonshastighet? Tenker nei (hvis man ikke har en elmotor per hjul da), eller?

(En annen realtert ting; vil man være sikker på at bilen kun bruker mekaniske bremser for å renske skivene så er det jo bare å sette bilen i N og bremse...)
Angående forskjellig rotasjonshastighet på et hjulpar, så er det vel teoretisk mulig å fordele kraft ved å holde igjen det ene hjulet litt med mekanisk brems, men i praksis sikkert vanskelig å få til.

Hvis du setter bilen i N og bruker de mekaniske bremsene, så vil bremsene fungere slik de er satt opp ved vanlig bremsing, at frambremsene tar mest. Dette gjør at det slipper før det er nødvendig foran. HDC bremser omtrent like mye foran og bak, slik at det skal mer til før du begynner å skli.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Orbit

#138
Det har vært litt presse rundt elbiler hvor 12V-batteriet er flatt nå i kulda. Brukerhåndboken for e-tron sier at bare "kvalifisert personell" kan lade opp 12V-batteriet, men jeg hadde likevel lyst til å finne ut hvordan jeg kan komme til batteriet, før problemet evt oppstår. 12V-batteret sitter under plenum-dekselet, dvs relativt utilgjengelig spesielt på en nedsnødd og isete bil

Dersom en vet forskjellen på pluss og minus og har en passende batterilader, er det lett tilgjengelige koblingspunkter som kan brukes. Dette finnes under panseret på passasjersiden. Der er det en koblingsboks for 12V, med direkte kontakt til batteriet (uten sikring). Lokket åpnes med et klips (er en liten pil som viser hvilken vei det skal dyttes), og under lokket er det en terminal merket (+) som er en "forlenget batteriterminal". Rett under (utenfor boksen) er det et tilsvarende jordingspunkt (-) for tilkobling av negativ terminal.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55


elektro

Sitat fra: Orbit på lørdag 20. februar 2021, klokken 13:23
Det har vært litt presse rundt elbiler hvor 12V-batteriet er flatt nå i kulda.

Yes da.. har fått den servert fra familiemedlemmer som vurderer å ta skrittet og bytte til elbil. De ble kjempeskeptiske selvfølgelig. *facepalm*

Faktum er at jeg har hatt mindre problemer med dette på mine elbiler, enn på mine tidligere biler. Ingen faktisk. Selv ikke det siste året hvor e-Golfen har stått mye ubrukt og det har vært svært kaldt. Både bilen og 12V batteriet fyller seks år i april og stod med 20% SOC i tre uker over nyttår, ikke tilkoblet strøm, pga. defekt ladeport. Startet som vanlig og kunne kjøres til service i midten av januar. Vedlikeholdslader ikke alle biler 12V batteriet fra hovedbatteriet? Når skjer dette? Under kjøring, eller når bilen lades? På min e-tron varierer spenningen mellom 14,5-15,2V omtrent (i følge OBDeleven).

Uansett, tusen takk for informasjon og godt bilde @Orbit. Skal da vurdere å ta med 12V lader på påskefjellet, hvor hytta ligger litt keitete til.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Oddaa

Sitat fra: elektro på søndag 21. februar 2021, klokken 07:54
Faktum er at jeg har hatt mindre problemer med dette på mine elbiler, enn på mine tidligere biler. Ingen faktisk. Selv ikke det siste året hvor e-Golfen har stått mye ubrukt og det har vært svært kaldt. Både bilen og 12V batteriet fyller seks år i april og stod med 20% SOC i tre uker over nyttår, ikke tilkoblet strøm, pga. defekt ladeport. Startet som vanlig og kunne kjøres til service i midten av januar. Vedlikeholdslader ikke alle biler 12V batteriet fra hovedbatteriet? Når skjer dette? Under kjøring, eller når bilen lades? På min e-tron varierer spenningen mellom 14,5-15,2V omtrent (i følge OBDeleven).
Kan dessverre ikke si det samme, vår knapt fire år gamle e-Golf begynte å spy ut feilmeldinger i kuldeperioden på nyåret. Løsningen ble vedlikeholdslading av batteriet, noe jeg ikke har behøvd med våre andre biler så lenge jeg kan huske.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Orbit

e-tron (og i3) har AGM 12V-batterier, som har litt høyere hvilespenning, og også lavere spenningsfall i kulde sammenlignet med vanlige blybatterier. Diverse styringsenheter som går på 12V kan begynne å trøble om spenningen blir lav. Med AGM er dette normalt et ikke-problem for norsk vinter, selv med -30 og under.

Jeg har ikke sett så nøye på 12V-batteriet i e-Golf, men på husken er det et vanlig blybatteri.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Vinter

Noen som vet om det er mulig å ettermontere B&O lydsystem i etron 50?

storeulv

Sitat fra: Vinter på lørdag 20. mars 2021, klokken 18:43
Noen som vet om det er mulig å ettermontere B&O lydsystem i etron 50?
Jeg tror kanskje det blir veldig kostbart pga de trolig må legge nye kabler til anlegget. Hadde samme spørsmål på en SAAB 9-3 (ny utgave), og der måtte de rekable hele dashbordet for å få det til så jeg slo det fra meg.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Orbit

Se også denne tråden ang oppgradering (riktignok tredjepartsløsning).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

Minitriks dersom en har elektriske seter på begge sider foran. Dersom passasjer ikke kan justere setet selv (sovnet, bevegelseshemmet, etc...) er det en løsning: Velg dette setet på MMI-skjermen. I menyen som kommer opp er det en knapp nederst med tallet 2 og et sete. Når denne aktiveres, kan en justere passasjersetet fra kontrollknappene på førersetet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Fendern

Sitat fra: Orbit på tirsdag 15. august 2023, klokken 08:31Minitriks dersom en har elektriske seter på begge sider foran. Dersom passasjer ikke kan justere setet selv (sovnet, bevegelseshemmet, etc...) er det en løsning: Velg dette setet på MMI-skjermen. I menyen som kommer opp er det en knapp nederst med tallet 2 og et sete. Når denne aktiveres, kan en justere passasjersetet fra kontrollknappene på førersetet.

Kan du legge ut et bilde fra MMI av dette? Jeg finner ikke denne funksjonen, men det gjelder kanskje bare konturseter? Jeg har vanlige sportsseter, med el. på begge

Orbit

Slik er det med konturseter i alle fall:
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Fendern

Sitat fra: Orbit på mandag 18. mars 2024, klokken 20:47Slik er det med konturseter i alle fall:

Takk! Da gjelder det nok kun konturseter. Skjer ingenting når jeg trykker på sete-ikonet hos meg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA