Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bygger hytte, bør jeg få trefas kontakt?

Startet av fredsjo, lørdag 21. september 2019, klokken 22:18

« forrige - neste »

fredag

Sitat fra: gr på mandag 23. september 2019, klokken 08:49
Enig med forrige taler. Situasjonen er slik at enten må du bare drite i å gå for en lovlig løsning, og dermed bare installere schuko eller CEE-stikk, for kosten av en jordfeilautomat (type A) til 6-700,-, noe kabel og et stikk til et par hundrelapper, pluss arbeid, og ikke opplyse om at det skal brukes til elbil, for så å senere kalle ladingen du driver med for "nødlading". Skal du lade lovlig på CEE med ladekladd som ikke har CEE-stikk, så må du uansett ha overgang som heller ikke er lovlig. Hvis du først skal gjøre det lovlig så kan du like godt gå for ladestasjon med en gang. Da kan du kjøpe en som ikke krever jordfeilbryter type B (et par tusenlapper spart), og så er det lovlig løsning med en gang. Med stikk på elbilkurs så må du ha jordfeilbryter type B på kursen.

Det er fullt lovlig å lade elbil på rød eller blå industrikontakt (CEE-stikk) når du har en UMC fra Tesla med rød eller blå kontakt.

Dersom kontakten skal brukes til mer enn bare nødlading SKAL det monteres jordfeilbryter type B (B-vern) for denne kursen. Med B-vern er en slik ladeløsning med industristikk fullt lovlig. Selve vernet er ikke dyrt i seg selv, du får kjøpt det fra ladespesialisten for ca 1000kr. Problemet er at elektrikere er vant til å ta ekstreme påslag på installasjon så fort det er snakk om elbil-lading.

http://ladespesialisten.no/index.php/installasjonsmateriell
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på mandag 23. september 2019, klokken 17:46
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 23. september 2019, klokken 14:07
De jeg ser med fast boks har ikke fast kabel/kabel hengende på veggen når de ikke er tilstede.
Dager jeg unntaket. Boks med fast kabel på veggen. Kommer til å ha det for all fremtid. Man får 10 meters type 2 kabler hvis man har problemer med avstand.

Ja det er sikkert en del som har kabelen hengende fast :) Men på nabohyttene her har de boks med type 2 uttak og kabelen henger ikke der når de er på tur. Antakelig type 2 kabelen fast i bilen?
Pt har jeg vel nå ca 15 meter (10m skjøt + 5m UMC). Veldig praktisk og enkelt.

Sitat fra: turfsurf på mandag 23. september 2019, klokken 17:47
Mange biler UMC ikke virker på, og så er det jo ikke sikkert man har bil med UMC for alltid.
Har fungert med alle jeg har testet, men har jo uansett schuko tilgjengelig for de som har type 1 bil eller vil bruke schuko ladekabelen sin.


Sitat fra: fredag på tirsdag 24. september 2019, klokken 11:57
Det er fullt lovlig å lade elbil på rød eller blå industrikontakt (CEE-stikk) når du har en UMC fra Tesla med rød eller blå kontakt.
Ja elektrikeren min tok vel 3-4000,- for 11kW kurs (400V16A trefas) med rødt stikk og B-vern. Ble sikkert rimeligere fordi kursen ble satt opp i byggeprosjektet. Løsningen er godkjent og fungerer ypperlig da jeg alltid har ladekabel fast i bilen.

Det var rett og slett kosten til en tredje ladeboks (en UMC fast hjemme og en fast i bilen) jeg ikke følte var noe poeng. Skulle jeg ombestemme meg kan jo bare det røde stikket (som bare koster et par hundrelapper) demonteres og boks monteres samme sted. Men da må jeg bygge tak over og sikre den litt. Teslas TWC som jeg kunne fått opp nærmest gratis (pga div kreditt) var aldri aktuell da kvaliteten ikke virker god nok/pålitelig nok til å være eneste lademulighet der. Det er riktignok supercharger i sentrum noen km nedenfor hytta til kriser, men det får være forbeholdt behov hvert tredje skuddår pga 5+ Teslaer på besøk samtidig. Testet en langhelg med 3 Tesla på besøk og opplegget holdt i massevis for det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Orbit

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 24. september 2019, klokken 12:06
De jeg ser med fast boks har ikke fast kabel/kabel hengende på veggen når de ikke er tilstede.
Dersom det er aktuelt med brøyting nært opp til ladestasjonen, så setter fører av brøytetraktor stor pris på at det ikke er en kabel der som går ned i snøen med udefinerbar plassering.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

kodax

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 24. september 2019, klokken 12:06...
Teslas TWC som jeg kunne fått opp nærmest gratis (pga div kreditt) var aldri aktuell da kvaliteten ikke virker god nok/pålitelig nok til å være eneste lademulighet der.
...
Interessant. Jeg har tenkt å montere en TWC hjemme, og evt en på hytta etterhvert. Er det hyttas værutsatthet som gjør at du tenker slik eller mener du det er generelt dårlig kvalitet på TWC? Er dette gjengs mening om TWC?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Øyvind.h

Sitat fra: kodax på onsdag 25. september 2019, klokken 14:08
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 24. september 2019, klokken 12:06...
Teslas TWC som jeg kunne fått opp nærmest gratis (pga div kreditt) var aldri aktuell da kvaliteten ikke virker god nok/pålitelig nok til å være eneste lademulighet der.
...
Interessant. Jeg har tenkt å montere en TWC hjemme, og evt en på hytta etterhvert. Er det hyttas værutsatthet som gjør at du tenker slik eller mener du det er generelt dårlig kvalitet på TWC? Er dette gjengs mening om TWC?

Jeg har sett en uforholdsmessig stor andel meldinger om problemer med TWC. Dette kombinert med værutsatt plassering og det faktum at det vil være litt kritisk å stå uten lademulighet på hytta gjør at jeg ikke tør satse på den som eneste lademulighet der.
Det er grunnen til at en tørt oppbevart UMC fast i bilen er bedre for meg pt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

fredsjo

Takk for svar alle!

Elektrikeren ringte meg i går og trengte umiddelbart svar på hva jeg ønsket, så da var jeg glad jeg hadde spurt her.

Det var 400v så da ble det rød stikk, 3 fas med 16a. Etter å ha lest vurderingene her så er jeg glad jeg gikk for det. Er ekstremt værutsatt og står akkurat hvor det skal brøytes.
2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA