Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bygger hytte, bør jeg få trefas kontakt?

Startet av fredsjo, lørdag 21. september 2019, klokken 22:18

« forrige - neste »

fredsjo

Hei
Ifm hyttebygging har jeg ikke lyst å bruke masse penger på ladestasjon. Men en trefaset (blå) kontakt kan jo være kjekt å ha i andre sammenhenger. Og har jeg skjønt det rett at det er en tryggere og raskere metode å lade Teslaen på?

Er en 2018 TMX 75kw hvis det betyr noe.
2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

mthoring

Må ha enfas blå for å passe rett i umc. Mye bedre enn schuko ja.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

1000kwh

Vi har en 16A kurs med blå kontakt hjemme som funker bra. Det ble installert med 32A type blå kontakt slik av laderen passer rett i.

fredsjo

Supert. Hva eksakt skal jeg be elektrikeren om å montere?
2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

msater

Om det er et nyere hyttefelt er det ofte 400V nett. Da bør du får et rødt 16A trefasstikk. Da kan du kjøpe den røde adapteren til UMC for ca 1000 og lade 11 KW.


Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW iX50 - levert 17.01.2022
Blå X90D - levert 22.09.2017
e-Golf - levert 24.05.2016

Handyman

Sitat fra: msater på søndag 22. september 2019, klokken 08:23
Om det er et nyere hyttefelt er det ofte 400V nett. Da bør du får et rødt 16A trefasstikk. Da kan du kjøpe den røde adapteren til UMC for ca 1000 og lade 11 KW.
Anbefaler trefas. Hvis det er 400V TN nett, så kan du montere 16A rødt trefas-stikk og jordfeilvern type B. Da kan Model 3 lade med 11kW. Med 230V IT kan du også koble legge opp 3X16A og koble fasene til N, L1 og L2 og få over 6kW på Model 3.
For å kunne utnytte trefas må man ha UMC gen 1. UMC gen 2 støtter bare enfas 16A originalt. Tesla har lovet enfas 32A adapter, men det er det ingen som har sett noe til enda. Uoriginale adaptere kan man få tak i, men så lenge det ikke er originalt, så er det ikke lov på fast ladested. Egen hytte vil regnes som fast ladested.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

fredsjo

Ok. Så man må ha b-vern på dette og...

Har sendt en epost til elektriker og bedt dem montere blå eller rød, avhengig av hvor mange V som leveres i feltet. :)
2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

turfsurf

#7
Sitat fra: fredsjo på lørdag 21. september 2019, klokken 22:18
Ifm hyttebygging har jeg ikke lyst å bruke masse penger på ladestasjon.
Prisforskjellen på å montere en ladestasjon med innebygget vern og industristikk med bvern i sikringsskapet er relativt liten. Easee får du vel for 6500,-, bvern+industristikk koster vel fort 3-4 tusen. I tillegg slipper du å gjøre noe hvis du bytter bil. De fleste nødladere er ikke kompatible med industristikk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

#8
Enig med forrige taler. Situasjonen er slik at enten må du bare drite i å gå for en lovlig løsning, og dermed bare installere schuko eller CEE-stikk, for kosten av en jordfeilautomat (type A) til 6-700,-, noe kabel og et stikk til et par hundrelapper, pluss arbeid, og ikke opplyse om at det skal brukes til elbil, for så å senere kalle ladingen du driver med for "nødlading". Skal du lade lovlig på CEE med ladekladd som ikke har CEE-stikk, så må du uansett ha overgang som heller ikke er lovlig. Hvis du først skal gjøre det lovlig så kan du like godt gå for ladestasjon med en gang. Da kan du kjøpe en som ikke krever jordfeilbryter type B (et par tusenlapper spart), og så er det lovlig løsning med en gang. Med stikk på elbilkurs så må du ha jordfeilbryter type B på kursen.

Øyvind.h

Min vurdering når jeg la opp lading av elbil på hytta nylig var at jeg ikke ønsket en boks stående utendørs i så røft miljø. I tillegg ønsket jeg en løsning med stor fleksibilitet ift hvor bilen må stå når den lades. Løsningen ble rødt CEE stikk på 16A kurs. Jeg har uansett UMC liggende fast i bilen og plugger i når jeg kommer frem. Ved behov (om brøytebilen plutselig ikke har vært der, flere biler som skal lade uten å måtte omrokkere oppstilling osv) har jeg en solid skjøteledning.

Jeg har vurdert å koble til en fastmontert boks med støpsel slik at jeg kan hekte den av og sette den inn i boden ved avreise for å unngå tyveri, misbruk, ekstremvær etc, men ettersom jeg alltid har ladekabel i bilen uansett forsvinner poenget.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Wibla

Misbruk kan man uansett verge seg mot ved å ta sikringen ved avreise.
2018 Tesla Model S 75D

mthoring

#11
Kan fint lade andre elbiler med UMC. Materialkosten er i hvertfall betydelig lavere for opplegg med cee enn med ladeboks. En fordel med industristikk er at det tar veldig lite plass og kan enkelt skjules med en liten boks rundt, noe som var min motivasjon for å velge det i stedet for ladeboks på "gjesteladeplassen" foran huset.
Til daglig bruk er ladeboks med fast kabel bedre.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Øyvind.h

Sitat fra: Wibla på mandag 23. september 2019, klokken 09:52
Misbruk kan man uansett verge seg mot ved å ta sikringen ved avreise.
Ja i utgangspunktet tenker jeg jo heller motsatt – jeg låner med glede ut ladeopplegget ved behov. Jeg har uansett alltid en ladekabel permanent i bilen, så slipper jeg å tenke på det når jeg er på tur. Da trenger jeg ikke en fastmontert boks på hytta i tillegg. Med fastmontert boks kommer vurderingen fast kabel vs løs, vil man ha kveilen hengende fast på veggen på hytta, løs type 2 som må pakkes bort på lik linje med medbragt kabel osv osv.
I nabolaget er det to løsninger som er valgt – fastmontert boks eller CEE stikk. Enkelte har ladet med skjøteledning/fra schuko sporadisk, men virker som de fleste ender med fast boks eller CEE tilslutt. Kanskje med overvekt av fast boks, men når man uansett har kabel i bilen og må fiske frem type 2 kabel til den faste boksen blir ikke bekvemmeligheten annerledes med fast boks. De jeg ser med fast boks har ikke fast kabel/kabel hengende på veggen når de ikke er tilstede.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

#13
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 23. september 2019, klokken 14:07
De jeg ser med fast boks har ikke fast kabel/kabel hengende på veggen når de ikke er tilstede.
Da er jeg unntaket. Boks med fast kabel på veggen. Kommer til å ha det for all fremtid. Man får 10 meters type 2 kabler hvis man har problemer med avstand.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: mthoring på mandag 23. september 2019, klokken 13:31
Kan fint lade andre elbiler med UMC.
Mange biler UMC ikke virker på, og så er det jo ikke sikkert man har bil med UMC for alltid.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA