Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Montering av LED BAR

Startet av Sense, torsdag 19. september 2019, klokken 20:34

« forrige - neste »

Sense

Mørketiden er i anløp og siden jeg åpenbart ikke er av typen som kan gjøre natt til dag, har jeg bestilt en LEDBAR fra Lazer med 12150 lumen og 975 kastemeter, inkl. relesett superseal og braketter for ekstra godt fjernlys.
Montøren mente jeg også trengte styrestrømadapter for oppkobling. På min gamle 2014 model S fikk jeg montert samme lampe, men da gikk det fint uten styrestrømadapter.
Har dere noen erfaringer med montering av slike ekstralys på de siste års modeller, med eller uten styrestrømadapter?
https://www.ekstralys.no/lazer-linear-18-elite-kraftig-slank-led-fjernlys-bjelke
https://www.bilkomponenter.no/products/adapter-for-styrestrom-til-ekstralysledbar-tms

Øyvind.h

Løsne pakning rundt frunk, ta bort deksel mellom frunk og vindu, skru ut en haug bolter som holder balja fast. Fest lys noenlunde rett, dra igjennom kabel og koble til.
En kamerat og jeg skulle montere ledbar sammen. Han en lazer på Model S og jeg Strands på Model X.
Jeg ble forsinket og han var ferdig med sin før jeg kom. Brukte vel et par timer kanskje om man tar seg veldig god tid.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sense

Hvilken årsmodell S hadde din kamerat? Med eller uten styrestrømadapter?

o.b.lix

Har du ledlykter, trenger du strømstyreadapter, har du HID-lykter, trenger du ikke det.

Led-lyktene er datastyrte og du finner ikke 12v-signal til disse.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

JorEl

Kommer ledbarer med både fjærn og nærlys? Kan man få det til å virke sømløst med bilen?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

cra

#5
LEDbar kommer som fjernlys, og skrus på når du setter på fjernlys. Akkurat som 1000-meterne gjorde/gjør. :)

Fant dette på ekstralys.no:
Sitat
Du kan kun ha 2 nærlys. Når du måler lysstyrken fra 25 meter foran lykta, i en høyde av 1,1 meter, så skal styrken ikke være mer enn 0,7 lux.

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/bilens-lys
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

JorEl

Takker, da slipper jeg å lete etter combo-lys mer :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Sense

Sitat fra: JorEl på mandag 23. september 2019, klokken 13:14
Kommer ledbarer med både fjærn og nærlys? Kan man få det til å virke sømløst med bilen?

Jeg har sett på nett versjoner som har kjørelys (ikke nærlys) i forskjellige skiftende farger, og i tillegg har fjernlys som et alternativ. Men den varianten er neppe E-merket, og følgelig ikke godkjent for bruk i dette landet.
For meg er det viktig at den ikke blir beordret plukket av ved første trafikk-kontroll, eller EU kontroll. Derfor har jeg gått for en av de få godkjente LED BARène som har lang rekkevidde, men også godt sidelys i svinger (Combo).

For meg skal den ikke benyttes til å imponere bertene i byen, den skal imponere egne øyne på vei til hytta en mørk høstkveld.

o.b.lix

Sitat fra: JorEl på mandag 23. september 2019, klokken 14:30
Takker, da slipper jeg å lete etter combo-lys mer :)

På ledbar blir combolys brukt om de som hart blanding av dioder som lysen tynt og langt og dioder som lyser bredt og kort.

Du vil ha combo-ledbar.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Klykken

#9
Driving lydbilde er det man skal ha. Lite nyttig å lyse nesten en kilometer rett frem med minimal spredning, som mange med combo lysbilde har. Man blender motgående trafikk for tidlig og får lite nytte av "alt lyset" man har tilgjengelig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Øyvind.h

Sitat fra: Sense på torsdag 19. september 2019, klokken 21:55
Hvilken årsmodell S hadde din kamerat? Med eller uten styrestrømadapter?
2017 eller 2018. Med styrestrøm.
Hans lazer elite ett eller annet er mye bedre og mer riktig enn strands nuuk duo saken jeg monterte. Ble ganske skuffet over strands. Men den var litt billigere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sense

Sitat fra: Klykken på mandag 23. september 2019, klokken 18:21
Driving lydbilde er det man skal ha. Lite nyttig å lyse nesten en kilometer rett frem med minimal spredning, som mange med combo lysbilde har. Man blender motgående trafikk for tidlig og får lite nytte av "alt lyset" man har tilgjengelig.

Ikke helt enig i det.
For meg blir Driving lysbildet for mye lys ut til sidene, der jeg ikke trenger så mye lys for å se nok. Årsaken er at avstanden til kantene er langt kortere. Der jeg vil ha mye lys konsentrert, er langt frem, for der kreves det langt sterkere lys for å lyse opp eventuelle dyr eller fotgjengere eller gjenstander i veibanen, som ikke har refleks.

Ang. blending så skjer ikke det, så lenge jeg slår ned lysene så fort en annen bilist er observert. I svinger skjer dette før man ser selve bilen, siden refleksjon av motgående lykter observeres i veikanten eller autovernet, og nærlys aktiveres, før møtende bil kommer fram.

Men jeg vil anta man blendes godt hvis man glemmer seg.



Muffinman

Rigid hypercombo er ihvertfall for lite lys ut til sidene, og alt for mye langt fram. Strands skuffet meg også etter alt skrytet den har fått rundt om. Lyser alt for smalt, og fargetempen er veldig kald (nesten så det stikker i blått).  Har siden forrige høst hatt Lazer Elite 18 på ene bilen, og har uten sidestykke det beste lysbildet jeg har sett på et ekstralys. Det lyser veldig langt frem, men også godt ut til sidene og magisk nok langt fram her også. I tillegg har den relativt varm fargetemperatur sammenlignet med de fleste andre ledbarer, slik at den fungerer bra i mørket på våt vei. Og den er rimelig, kompakt og solid nok til å se ny ut etter første året.

Sense

Bruker du noe deksel på sommerhalvåret, så den ikke får unødig steinsprut når den ikke er i bruk? Regner med glasset er av forholdsvis ripefritt materialet, men det skader aldri å sikre seg litt.
Har du funnet noe slikt?

Muffinman

Ikke deksel om sommeren nei. Faktisk fikk Rigid`en riper i glasset etter kort tid selv om den i reklamen ble utsatt for både det ene og det andre og visstnok skulle tåle det...Lazer`en er like fin. Usikker på hvor nyttig det er å dekke til i sommerhalvåret, for da er det ekstremt lite partikler fra veien i lufta. Det er mye verre på vinteren med strøing og greier, men da må jo lampa uansett være eksponert.

Ripene i Rigid`en er nok fra avtørking. Den er en skikkelig skitt- og snøsamler med den fremstikkende ramma og må rengjøres mye oftere enn Lazer`en som er helt slett i fronten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA