Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bestilling av EQC

Startet av JanIvar, torsdag 19. september 2019, klokken 11:58

« forrige - neste »

Kitchendog

Synes jeg ser en trend at å bestille elbiler veldig tidlig, ikke hjelper på når man får bilen. Jeg bestilte dagen før nyttår og fikk bilen på dagen 6 måneder etter bestilling. Så det samme i fjor sommer med en bekjent som bestilte å fikk Tesla 3 i løpet av få uker, mens andre han visste om hadde venta i månedsvis. Hadde vært interessant å visst hvordan Mercedes tenker. En ting er jo de bilene som var bygd og ble stående i Bremerhaven pga den boltgreia som måtte utbedres, men det er jo en stund siden.

Lassi

Særlig det å være helt først ute ser ikke ut til å hjelpe nevneverdig på leveringsdato.

De setter vel opp serier med biler slik at et "uheldig" valg i konfigurator plasserer deg i en serie de produserer sjeldnere og færre av. Samtidig proriteres nok leveransene ihht markedsstørrelse og da er Norge et lite land.
Bilen er jo allerede solgt og kjøper har sjelden noen annen utvei enn å betale seg ut av inngått kontrakt. Og i tillegg har de importørleddet imellom som tar all "støyen"...

I 2012 ble levering av nybil jeg bestilte forsinket 6mnd da fabrikken gikk tom for et elektrisk varmelement de norske bilene skulle ha. Mulig de solgte for mange 1886 utgaver og dette er blitt en slags flaskehals?

mathis

Sitat fra: Lassi på lørdag 04. juli 2020, klokken 11:11
Hadde vært kjekt om de slapp 21' specsene nå snart.

Jeg tipper de venter litt med å annonsere 21 spec. De ønsker sikkert å få utlevert etterslepet på 20-modellen for å unngå støy.

Det jeg er blitt fortalt mtp de av oss som har blitt rammet av "forsinkelser" er at BOS opererte med en venteliste/køliste. Den har ikke Mercedes tatt noe hensyn til. De av oss som da signerte kontrakter ifjor sommer har opplevd fullstendig tilfeldigheter på hvem som får bilene sine. Norske forhandlere har vært ganske så frustrert hvor tilbakemelding til BOS er at slike lister må de i fremtiden bare gå bort fra. For det har vært en flopp.

Når jeg signerte kontrakt i fjor ble jeg forespeilet bil i juni, men det stod oppført i kontrakt perioden mai-august. Sånn sett har det jo ikke akkurat vært store forsinkelser for min del, men jeg må innrømme at jeg har kjent på frustrasjon når jeg ser flere sier de får bilene sine utlevert etter å ha signert kontrakter i år eller seint i fjor. Det har ikke gitt helt mening. Alt er uansett glemt i det vi står med nøkkelen i hånden. Om ikke noe går fryktelig galt på kaien i Tyskaland bør jeg ha bilen i slutten av juli. :)
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

mathis

Mye bevegelse på biler til Norge nå. Det er jo moro å se :). Inkludert min egen.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Desti

Not sure on which ship they were.  :o
:+1:


4Matic Fanatic

Begynt å røre seg på registreringsstatistikken nå ja.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Trond.m

#201
Sitat fra: mathis på lørdag 04. juli 2020, klokken 13:21
Sitat fra: Lassi på lørdag 04. juli 2020, klokken 11:11
Hadde vært kjekt om de slapp 21' specsene nå snart.

Jeg tipper de venter litt med å annonsere 21 spec. De ønsker sikkert å få utlevert etterslepet på 20-modellen for å unngå støy
Det er vel ikke forventet endringer på 21 modellen med det første ut i fra det jeg hørt. Har kontrakt på 21 modell. 11 kW ladere kommer visst ikke på de første 21 som produseres i 20, men trolig etter nyttår.

Lassi

Sitat fra: TM på tirsdag 21. juli 2020, klokken 08:10
Sitat fra: mathis på lørdag 04. juli 2020, klokken 13:21
Sitat fra: Lassi på lørdag 04. juli 2020, klokken 11:11
Hadde vært kjekt om de slapp 21' specsene nå snart.

Jeg tipper de venter litt med å annonsere 21 spec. De ønsker sikkert å få utlevert etterslepet på 20-modellen for å unngå støy
Det er vel ikke forventet endringer på 21 modellen med det første ut i fra det jeg hørt. Har kontrakt på 21 modell. 11 kW ladere kommer visst ikke på de første 21 som produseres i 20, men trolig etter nyttår.

Bare mindre endringer slik jeg forstår det.

Ny farge, mojave silver.
Forberedt for bildeling, gjennom appen kanskje?
Ny ladekabel med rett ledning ikke spiral.
Interiørassistent tilgjengelig. (Gesture control)

Aktiv parkeringsassistent og aktiv filskifte forsvinner. ("Reguleringsbestemmelser")
Opplyste håndtak og utstigninglys bak forsvinner.

Rykter om at det innebygde dashcamet blir tilgjengelig flere steder for de som har augmented reality opsjonen.

mathis

Min bil kom med båten som la til kai fredag. Ble tollklarert i dag og muligens utlevering på fredag. Nå nærmer det seg virkelig! Det gledes. :)
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Trond.m

«Interiørassistent tilgjengelig. (Gesture control)
Aktiv parkeringsassistent og aktiv filskifte forsvinner. ("Reguleringsbestemmelser")
Opplyste håndtak og utstigninglys bak forsvinner.

Rykter om at det innebygde dashcamet blir tilgjengelig flere steder for de som har augmented reality opsjonen»

Hva menes med at aktiv filskifte forsvinner ? Får man ikke varsel ved kjørerøy i blindsonen ?
Forstår heller ikke hva du mener med at dashcamera blir tilgjengelig flere steder ?

Øyvind.h

Bilen skifter felt for deg i dag når du skrur på blinklyset. Kanskje det som forsvinner?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

#206
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 21. juli 2020, klokken 20:53
Bilen skifter felt for deg i dag når du skrur på blinklyset. Kanskje det som forsvinner?
OK, takk og pris 😉 Jeg verdsetter sikkerhetssystemer men liker å ha kontrollen selv.

Lassi

#207
Det er funksjonen hvor bilen skifter felt for deg automatisk når man kjører på flerfeltsvei og setter på blinklyset ja. Dette gjelder alle MB slik jeg forstår det.

Dashcamera tar opp video av kjøring og kan lagre det på en minnepenn. Må ha opsjon augmented reality da dette er et ekstra kamera i frontruten. Foreløpig bare tilgjengengelig i noen få land, men mulig ble tilgjengelig i flere fra 21' modellene. Burde også bli tilgjengelig på eldre biler som har utstyret.

Trond.m

Takk, det var interessant. Da får jeg kanskje legge til augmented reality 👍

Lassi

Ingen garanti for at det kommer, rykter er rykter... Men man må ha augmented reality for å få kameraet som gjør det mulig.

Jeg har tatt det med på min. (Også 21' modell)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA