Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bestilling av EQC

Startet av JanIvar, torsdag 19. september 2019, klokken 11:58

« forrige - neste »

jevel

De ventilerte setene jeg har prøvd fra MB var ikke kjølende som f.eks. Kia sine, nei. Virket mer som om de var laget for å sørge for at man ikke blir klam / svett på grunn av at man sitter i setet over tid. Fungerte fint synes jeg, men om man forventer kjøling så blir man nok skuffet ja. Synes ikke de bråket veldig, men kan være at de kommer til å gjøre det i en såpass stille bil som EQC.

Toalmar

Ser Bertel O. Steen har kampanje på denne bilen nå. Hva mener dere som allerede har kjøpt bilen man må plusse på i konfiguratoren for å få en grei bil med fornuftig utstyr som man også kan få solgt igjen?
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

OlaM

Sitat fra: jevel på lørdag 30. mai 2020, klokken 12:04
De ventilerte setene jeg har prøvd fra MB var ikke kjølende som f.eks. Kia sine, nei. Virket mer som om de var laget for å sørge for at man ikke blir klam / svett på grunn av at man sitter i setet over tid. Fungerte fint synes jeg, men om man forventer kjøling så blir man nok skuffet ja. Synes ikke de bråket veldig, men kan være at de kommer til å gjøre det i en såpass stille bil som EQC.

Hadde vært digg å ikke bli klam på lange turer om sommeren, men kan kanskje høres ut som det er like greit å spare de pengene. Porer i setetrekket kan jo også bli en svakhet for slitasje, eventuelt en felle for kaffesøl o.l.

Har med (litt) hell brukt denne litt rimeligere løsningen: https://coop.no/sortiment/obs-bygg/hageuterom/hagemobler/solstoler--og-senger/andre-merkevarer-449003

Håndkle ment for å henge over strandstol. Henger fint over nakkestøtten, hjelper greit på klamhet i finværet.
'21 3LR

Trond.m

Sitat fra: jevel på fredag 29. mai 2020, klokken 23:49
Var 50 mye billigere før? Speket opp en noenlunde lik spek 50 nå og den er jo mye dyrere enn tilsvarende EQC? Har jo riktignok luft foran og bak, men EQC er jo bedre på batteri og motor sånn at det burde nulle hverandre lett?
Ja, prisen gikk opp 60-80.000 fra 23.4.2020. Det gjør utvilsomt EQC mer aktuell for de som klarer seg med bakkeklaring som en vanlig personbil.

mathis

Det er mye ulike varianter av levering på EQC i disse dager. Vi ser folk som har både bestilt biler i desember -19, eller februar 2020 som har fått beskjed om at bilene deres er i produksjon. Mens andre av oss som signerte kontrakt i mai -19 fortsatt venter på at våre biler skal i produksjon. En merkelig greie fra Mercedes sin side.

Men en interessant melding som kom på tryneboken var at en leder i BOS har nylig uttalt at det er om ikke lenge en ca 2000 EQC på vei til Norge. Jeg tror det ikke før jeg ser det.. for det har tidligere blitt skissert at biler skulle komme tidligere enn det det har gjort. MEN.. en kan jo håpe. For min del ser det dessverre ut til at bilen min lar vente på seg til etter sommeren. Da har jeg ventet i 14+ mnd. Hvordan er det med dere andre?
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

LA3UX

Jeg signerte også kontrakt mai-19, ikke hørt noe om leveringsdato utover at det er forsinket levering pga produksjonsstans i mars -20. Men det er korrekt at BOS har økt leveringstallet i Norge fra mai og nå leverer ca 250 stk per måned. Det sikter mot at de som har kønummer over 1000 vil få levert bil utover sommeren, og kønummer over 1500 kanskje i august. Det er ellers elendig salg i Europa inkludert Tyskland av disse bilene, så det er trolig hold i at Norge vil få levert mange biler i 2 halvår.

mathis

@LA3UX;
Jeg får ikke helt tallene dine til å stemme. Det er siden EQC ble lansert, levert 716 biler i Norge. Ved lansering ble det sagt at det var "solgt" over 3000 biler i Norge. Hearsay. Rykter. Så ta det med en klype salt. Når jeg signerte kontrakt endte jeg opp som nr 2100'ish. Det var i mai-19 som nevnt tidligere. At det ble til slutt solgt en 3000 biler før september-19 er ikke så urealistisk.

Du sier BOS har økt leveringstallet i Norge fra mai og nå leverer ca 250 stk per mnd. Hvor har du dette fra? I mai ble det levert 95... så langt i juni er det levert 19. Fortsetter nåværende tempo vil Mercedes ha levert rundt 75 biler i juni. Skal altså påstandene dine treffe må Mercedes klare å levere over 700 biler. Det tviler jeg sterkt på at de klarer. Basert på historikk. Hva jeg ikke begriper er hvordan en direkte konkurrent presterer å levere over 10 000 biler. Over 5000 bare i 2020. Hva er det de driver med på Mercedes? Ingen info til kundene. Jeg har ventet i 13 mnd, og vet fortsatt ikke når jeg får bilen. Kundeservice kan jeg ikke klage på, fordi selger gjør så godt han kan. Her er det importør BOS og Mercedes som flopper. Jeg skulle gjerne ha pratet direkte med importør for å høre hva de sier. Siste "nyhet" jeg fikk var at f.o.m 29 juni kjører Mercedes i gang med 3 produksjonsskift.

Elendig salg i Europa sies det. Er det rart? De leverer jo ikke ut biler. Det kjøres reklamekampanjer på tv og i sosiale media. Hva hjelper det når ikke bilene kommer ut av fabrikkene? I sosiale media ser jeg tyskere bestiller biler, men de får den ikke før i november sies det. Om salgene var så hinsides dårlig burde jo veien fra butikk ut til kunden være mye kortere? Det er ting som ikke stemmer her.

For ordens skyld vil jeg bare ha sagt at dette er ikke ment som et angrep på deg LA3UX. Jeg stiller spørsmål til tallene du kommer med, og begrunner med hvorfor :). Så er det jo vanskelig å legge skjul på at det er en del frustrasjon her. En forsinkelse på bakgrunn av korona er veldig forståelig, men lave leveranser startet før COVID-19 dukket opp som et problem.



x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Trond.m

#142
Kona reserverte 21.2.2018 og hadde da RES003649. Hun skrev kontrakt rett før fristen gikk ut for å beholde reservasjonen og jeg mener å huske at det reelle kønummeret da var ca 2200. Bilen gikk i produksjon rett før fabrikken stengte, men ble ikke ferdig. Den kom visst til Bremerhaven 14.5, men siden det er det ingen som kan si noe. Det er litt frustrerende, men jeg satser på at den dukker opp om en uke eller to.

hELgenen

Huff...hadde vært mer enn litt frustrerende om det hadde skjedd meg at en bil reservert i 2018 ennå ikke var levert.
En annen sak som forsåvidt handler om leveringstid:
Nå kjører Tyskland på med enorme rabatter på de små elbilene,så mulig vi får se lange køer hos forhandlere også der..samt noen flere importerte biler.. Elbilmarkedet blir aldri normalt ser det ut som....

4Matic Fanatic

Leveringsforsinkelser når det gjelder nye elbiler er dessverre standarden, kan bare se til min historikk...

- Bestilte første eGolf'en 04/2014, forventet levering 09/2014. Faktisk levert 01/2015.. (9 mnd)
- Satte meg på venteliste EQC 09/2017, forventet levering "2019"...
- Bestilte I-Pace 03/2018, forventet levering 10/2018. Faktisk levert 02/2019.. (11 mnd)

Når det gjaldt eGolf'en kom forsinkelsene pga utfordringer rundt varmepumpe og jeg syntes jeg fikk en noenlunde grei oppfølging fra forhandler med status underveis, samt et komplett sett vinterhjul som plaster på såret.

Når det gjaldt EQC var det nøyaktig NULL informasjon, NULL spørsmål hva verdens mest elbilvante forbrukergruppe ønsket seg av en elektrisk MB, og etterhvert mistet jeg trua totalt, og samtidig kom I-Pace i utstillingslokalene nær meg...

Kitchendog

#145
I følge bladet Bil var det ved utgangen av april levert 526 EQC i 2020. Og 243 av de var i april alene. Virker jo lovende. Min bil som ble bestilt 30.12.19 endret status til "I produksjon" i appen 20.05.20. Min bror bestilte 20 minutt etter meg hos samme forhandler, og hos han står den fortsatt med "I bestilling". Skal ta en telefon til selger i morgen og høre om det er noe ny informasjon. Dagen før jeg bestilte var jeg innom en annen forhandler og han sa at det var bestilt ca 6000 EQC i Norge.

mathis

Hadde vært interessant å høre hva den selgeren sier :)
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Kitchendog

Da snakka jeg med forhandler. Han opplyste at bilen min fikk status "Ferdig produsert" 05.06.20 og jeg kunne regne med levering om ca 4 uker. Bilen til min bror skulle produseres i juni og han ville sannsynligvis få bilen noen uker etter meg. Spurte også om hvorfor enkelte som har bestilt lenge før meg ikke har fått bil enda. Det mente han var pga mange ferdigproduserte biler måtte få byttet noen deler som det var oppdaget mulig feil på. Regner med det gjelder den bolten i no differensialgreier det har vært snakk om. Dette har tydeligvis trukket ut i tid, mens biler som blir produsert uten den feilen går fortere ut.

Peter123

Hei Kitchendog.
Takk for opplysninger. Hvilket reservasjons nummer hadde du?

Kitchendog

Vet ikke hva du mener med reservasjonsnummer. Min første kontakt med forhandler var den dagen jeg bestilte 30.12.19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA