Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte ut nr 2 bilen

Startet av Olee, lørdag 14. september 2019, klokken 22:38

« forrige - neste »

Olee

Skal bytte ut nr 2 bilen vår som stor sett blir brukt til jobbkjøring. I dag har vi en i-MiEV, men både rekkevidden begynner å bli dårlig, samtidig som den er uaktuell til de litt lengre turene. Har sett litt på Leaf 30kWh, da vi er kjent med Leaf fra før, i tillegg til at plassen i den er litt mer kurant enn nåværende i-MiEV.

Budsjettet er på ca 150k, og bilen bør av og til takle en kjøretur hjem til familien ca 40 mil unna. Har sett litt på eGolf også, som kanskje virker som et nesten like godt valg?
Jeg har plottet ruten hjem til familien inn i ABRP, der Leaf30 får 49 min lading, mens eGolf får 47min lading. Høres dette sannsynlig ut? Noen som har noen innspill? :)

Luftventil

Sitat fra: Olee på lørdag 14. september 2019, klokken 22:38
Skal bytte ut nr 2 bilen vår som stor sett blir brukt til jobbkjøring. I dag har vi en i-MiEV, men både rekkevidden begynner å bli dårlig, samtidig som den er uaktuell til de litt lengre turene. Har sett litt på Leaf 30kWh, da vi er kjent med Leaf fra før, i tillegg til at plassen i den er litt mer kurant enn nåværende i-MiEV.

Budsjettet er på ca 150k, og bilen bør av og til takle en kjøretur hjem til familien ca 40 mil unna. Har sett litt på eGolf også, som kanskje virker som et nesten like godt valg?
Jeg har plottet ruten hjem til familien inn i ABRP, der Leaf30 får 49 min lading, mens eGolf får 47min lading. Høres dette sannsynlig ut? Noen som har noen innspill? :)

Både Leaf og E-Golf er nok gode valg. Vi er veldig godt fornøyd med vår E-Golf, men 47 min lading på 40 mil virker ambisiøst. Spesielt på vinteren. Vi har en E-Golf uten varmepumpe, og på vinteren kryper rekkevidden ned mot 9-10 mil på det verste.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Olee

Det samme tenkte jeg. Nå skal det sies at jeg plottet inn i relativt "standard" innstillinger, men med max 80% lading. Endrer jeg til f.eks -5 grader utetemp, får jeg 1t03min på eGolfen. Leafen 1t07min.
Fortsatt litt overrasket over at eGolfen kjører raskere enn Leafen, hvis det stemmer da.

Vollis47

Både Golf og Leaf lader seint når det er litt kjølig. Tror heller jeg ville vurdert en Kia Soul. Jeg hadde tidligere en Nissan eNV200 og hurtiglading i kulda gikk svært tregt.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

svingen

Nye e'-up 180k og 280km. Høres bedre ut garanti osv
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Olee

En Soul må nok vurderes ja, har ikke sett så mye på den.. Ny e-up hadde vært fint om jeg hadde fått den før januar 2020. Kanskje det blir en ventepølse  :-\

Trekkoppbil

Sitat fra: Vollis47 på søndag 15. september 2019, klokken 23:18
Både Golf og Leaf lader seint når det er litt kjølig.
Ja det nytter ikke å hurtiglade et kaldt batteri, men problemet på langtur er heller at batteriet går varmt.
Starter man turen med fullt batteri, og man kjører det nesten tomt før man lader opp, så har man gjerne kjørt inn en liten lunk. Og dersom batteriet er kaldt på de første ladingene, så gjelder å ikke lade over halvfullt, for det kan gå treigt med et kaldt batteri.
Jeg er mer skeptisk til å kjøre 40 mil med luftkjølt batteri på varme sommerdager. Da også gjelder det å ikke lade for høyt opp.

Trekkoppbil

#7
Jeg lada ca 40 minutter på nesten 30 mil med Leaf 24, på høstkjøring.
Men det var under ganske optimale forhold, med ett år gammelt batteri, hvor jeg lada ca 8-10 minutter hver 5. mil, og jeg fikk full ladefart på ca 48kw nesten hele tida og jeg hoppa av ladinga på kanskje ca 12-14kwt, bortsett fra ei langvarig lading av sosiale årsaker. Den ene gangen jeg lada til 80%, prata jeg med en Golfer som mente at Golfen ikke hadde fullt så høy ladehastighet, men den hold full ladehastighet til høyere SOC, så da vi var kommet opp til 80%, så hadde vi brukt like lang tid.
Leaf 30 har en ladekarakteristikk hvor den også kjører full ladefart opp til høy SOC, med det resultatet at man kan kjøre batterit svært varmt på langtur, om man ikke stopper ladinga i tide. Disse batteriene kan eldes fort. Når jeg ser på bruktbilannonser og studerer gjettometeret, så har jeg inntrykk av at 30kwt batterier fra 2016 har omtrent samme rekkevidda som 24kwt fra 2016. Fordelen med 30kwt, er 8 års kapasitetsgaranti, og når man får nye batterier i bilene, kan de bli bra.

Det som tar tid, er stoppinga: Å finne ladestasjoner, starte og stoppe lading, og å stå i kø for å finne ledig lader, eller å plundre med ladere som ikke virker.

eivhelle

Sitat fra: Olee på lørdag 14. september 2019, klokken 22:38
Skal bytte ut nr 2 bilen vår som stor sett blir brukt til jobbkjøring. I dag har vi en i-MiEV, men både rekkevidden begynner å bli dårlig, samtidig som den er uaktuell til de litt lengre turene. Har sett litt på Leaf 30kWh, da vi er kjent med Leaf fra før, i tillegg til at plassen i den er litt mer kurant enn nåværende i-MiEV.

Budsjettet er på ca 150k, og bilen bør av og til takle en kjøretur hjem til familien ca 40 mil unna. Har sett litt på eGolf også, som kanskje virker som et nesten like godt valg?
Jeg har plottet ruten hjem til familien inn i ABRP, der Leaf30 får 49 min lading, mens eGolf får 47min lading. Høres dette sannsynlig ut? Noen som har noen innspill? :)
Har hatt e-golf i begge varianter og kjører ofte en rute på 400 km for å besøke familie på vestlandet. Min erfaring er at 24 kWh varianten uten varmepumpe trenger ca. en time med lading underveis. 36kWh utgaven som har varmepumpe klarer seg med ca. 30 minutter. Dette er typisk for turer tatt vår, sommer og høst.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA