Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y Performance eller Model S Long Range?

Startet av emphezis, fredag 13. september 2019, klokken 10:27

« forrige - neste »

emphezis

Stilte samme spørsmål i Model Y-forumet. Model S vant jo faktisk avstemningen der også. :angel: Dog en litt mer knepen seier. ;-)
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

andvib

Hentet en S Raven (ikke P) forrige uke. Den er temmelig mye bedre/strammere med de nye demperne. Det er to suspension-settings STD og SPORT. I STD er den omtrent som før, i SPORT er den mye mindre båt enn før. Stor merkbar forbedring.
2019 Model S Long Range
2019 Model 3 Long Range

emphezis

Sitat fra: andvib på mandag 16. september 2019, klokken 13:33
Hentet en S Raven (ikke P) forrige uke. Den er temmelig mye bedre/strammere med de nye demperne. Det er to suspension-settings STD og SPORT. I STD er den omtrent som før, i SPORT er den mye mindre båt enn før. Stor merkbar forbedring.
Høres bra ut! Andre forskjeller det er verdt å skrive hjem om? (Om du har erfaring med tidligere S-utgaver.) At motoren foran er ny er vel ikke så veldig merkbart kanskje - utover at den er mer effektiv. Bedre lydisolering? Bedre sammenskrudd?
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

andvib

bilen er jo lik utvendig (bortsett fra Dual Motor som på 3 bak) og innvendig.
Bedre støyisolasjon enn 2018 modell, men isolert sett mer lyd fra frontmotoren (ikke ulyd, men lyden er ikke der på Model 3).
Merkbart mye kjappere enn uncorked 75D, og morsommere å kjøre på Suspension SPORT.
Garantert en god del lavere forbruk, om ikke Tesla jukser med forbruksmålingen. Har ikke fått testet noe særlig ennå. Lader til 520km på 90% på displayet. Produksjonsdato 31.juli.
Referanse P85 siden 2013, 75D siden 2018.
2019 Model S Long Range
2019 Model 3 Long Range

JorEl

Sitat fra: andvib på mandag 16. september 2019, klokken 15:02
Referanse P85 siden 2013, 75D siden 2018.
Da vet du godt hva du snakker om :+1:
Raven frister, og kanskje er tiden inne for gode tilbud og kampanjerenter :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Sense

Meg kan du ikke spørre om sånt, for fronten på Y og 3 opplever jeg som gysli.
Når ræva på Y i tillegg er like butt og ræva som X, og det minimalistiske interiøret heller ikke faller i smak, så gir svaret seg selv.

Er i tillegg ganske sikker på at S kjører bedre enn Y. Alle høye biler har en klar ulempe med kjøreegenskapene. Eneste positive med Y er prisen i forhold til S. Men siden prisforskjellen er så stor, blir sammenligningen litt malplassert.

Hvis det er viktig med Performance, så ville jeg heller valgt model 3 Performance. Den har nydelige kjøreegenskaper, dog ikke like komfortable som S. Men 3 kjører sannsynligvis bedre enn Y. I tillegg har både S og 3 lengre rekkevidde.
Hva skal man da med den ekstra høyden? Hvor mye kjører du egentlig off-road?

JorEl

Man kan jo se på Sen at den er laget for kjøring. TM3 også. (Alle Teslaer er selvfølgelig gode å kjøre :police:)
Den som kommer først med nye adaptive fjæringer, av TM3 og Y, er høyt på min ønskeliste. Med litt flaks i lotto, er modelS med plaid på topp.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

emphezis

Sitat fra: andvib på mandag 16. september 2019, klokken 15:02
bilen er jo lik utvendig (bortsett fra Dual Motor som på 3 bak) og innvendig.
Bedre støyisolasjon enn 2018 modell, men isolert sett mer lyd fra frontmotoren (ikke ulyd, men lyden er ikke der på Model 3).
Merkbart mye kjappere enn uncorked 75D, og morsommere å kjøre på Suspension SPORT.
Garantert en god del lavere forbruk, om ikke Tesla jukser med forbruksmålingen. Har ikke fått testet noe særlig ennå. Lader til 520km på 90% på displayet. Produksjonsdato 31.juli.
Referanse P85 siden 2013, 75D siden 2018.
Hvordan er den sammenlignet med P85 da? Virker jo som en temmelig kjørbar bil den nye Long Range "Raven", med nye dempere/understell og 0-100 på 3,8 sek. Nesten så man klarer seg uten Performance-utgaven...

Sitat fra: JorEl på mandag 16. september 2019, klokken 16:04
Sitat fra: andvib på mandag 16. september 2019, klokken 15:02
Referanse P85 siden 2013, 75D siden 2018.
Da vet du godt hva du snakker om :+1:
Raven frister, og kanskje er tiden inne for gode tilbud og kampanjerenter :)
Jeg tenker også at det må nærme seg tiden for kampanjerenter og gode tilbud... Jeg vil tro dette er siste år Tesla kan være mestselgende, kommer veldig mange gode konkurrenter nå med bl.a. VAG i spissen. Så vil tro Tesla prøver å sette tidenes salgsrekord for 2019 som vil stå seg inn i evigheten...

Sitat fra: Sense på mandag 16. september 2019, klokken 21:43
Meg kan du ikke spørre om sånt, for fronten på Y og 3 opplever jeg som gysli.
Når ræva på Y i tillegg er like butt og ræva som X, og det minimalistiske interiøret heller ikke faller i smak, så gir svaret seg selv.

Er i tillegg ganske sikker på at S kjører bedre enn Y. Alle høye biler har en klar ulempe med kjøreegenskapene. Eneste positive med Y er prisen i forhold til S. Men siden prisforskjellen er så stor, blir sammenligningen litt malplassert.

Hvis det er viktig med Performance, så ville jeg heller valgt model 3 Performance. Den har nydelige kjøreegenskaper, dog ikke like komfortable som S. Men 3 kjører sannsynligvis bedre enn Y. I tillegg har både S og 3 lengre rekkevidde.
Hva skal man da med den ekstra høyden? Hvor mye kjører du egentlig off-road?
Model 3 er dessverre utelukket da jeg har hunder. Hadde ellers valgt 3 foran Y. :)
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

andvib

Raven sml. med 2013 P85 (bakhjulstrekk): Raven kvikkere, og "lettere til bens" med 4WD.
P85 ble tunet litt ned og opp (mest ned) de første årene i takt med DU-trøbbelet.

Har kjørt endel 100D og Raven føles litt kvikkere også fra 70-80 og oppover, men det er nok i tilfelle ganske marginalt og kanskje farget av litt nybil-glede. Har kjørt altfor lite eg. ennå. Det er liksom uanstrengte kraftressurser tilgjengelig uansett.
2019 Model S Long Range
2019 Model 3 Long Range

emphezis

Sitat fra: andvib på tirsdag 17. september 2019, klokken 14:49
Raven sml. med 2013 P85 (bakhjulstrekk): Raven kvikkere, og "lettere til bens" med 4WD.
P85 ble tunet litt ned og opp (mest ned) de første årene i takt med DU-trøbbelet.

Har kjørt endel 100D og Raven føles litt kvikkere også fra 70-80 og oppover, men det er nok i tilfelle ganske marginalt og kanskje farget av litt nybil-glede. Har kjørt altfor lite eg. ennå. Det er liksom uanstrengte kraftressurser tilgjengelig uansett.
Takk for svar. :)

Har du prøvd "Raven" Performance da? Er det verdt de sinnsykt mange ekstra tusen kronene? (Selvsagt vil det aldri være verdt det, men du skjønner (kanskje) hva jeg mener...) Jeg har bare kjørt "Raven" Performance da de ikke har vanlig Long Range som demobil i Trondheim, skulle gjerne prøvd en ordinær LR for å kjenne forskjellen. Taktisk av dem å bare ha Performance som demobil, man blir jo litt forført...
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

fonberg

Sitat fra: emphezis på tirsdag 17. september 2019, klokken 14:56
Sitat fra: andvib på tirsdag 17. september 2019, klokken 14:49
Raven sml. med 2013 P85 (bakhjulstrekk): Raven kvikkere, og "lettere til bens" med 4WD.
P85 ble tunet litt ned og opp (mest ned) de første årene i takt med DU-trøbbelet.

Har kjørt endel 100D og Raven føles litt kvikkere også fra 70-80 og oppover, men det er nok i tilfelle ganske marginalt og kanskje farget av litt nybil-glede. Har kjørt altfor lite eg. ennå. Det er liksom uanstrengte kraftressurser tilgjengelig uansett.
Takk for svar. :)

Har du prøvd "Raven" Performance da? Er det verdt de sinnsykt mange ekstra tusen kronene? (Selvsagt vil det aldri være verdt det, men du skjønner (kanskje) hva jeg mener...) Jeg har bare kjørt "Raven" Performance da de ikke har vanlig Long Range som demobil i Trondheim, skulle gjerne prøvd en ordinær LR for å kjenne forskjellen. Taktisk av dem å bare ha Performance som demobil, man blir jo litt forført...

Demobilene kan vel vanligvis «emulere» de ulike modellene.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Klykken

Ja, trykk på T-en øverst på skjermen, og velg modell i rullegardin-menyen. Så moderer bilen seg til å samsvare med det du har valgt. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

emphezis

Sitat fra: Klykken på onsdag 18. september 2019, klokken 09:52
Ja, trykk på T-en øverst på skjermen, og velg modell i rullegardin-menyen. Så moderer bilen seg til å samsvare med det du har valgt. :)
Er det ikke rart at de ikke informerte meg om det? Jeg var tydelig på at det var Long Range jeg skulle ha og ikke Performance... Var med meg ut i bilen og gav meg en kjapp innføring, nevnte ingenting om dette.
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

Klykken

Jo.. Det er nå så. Men nå er det ikke rare forskjellen mellom disse da annet enn voldsom akselerasjon.

Hadde en P100DL selv som lånebil i tre uker i fjor. Til vanlig kjøring er den helt identisk med vanlig S, så kjøremessig er det ingen forskjell før du prøver flat pedal. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Sense

Sitat fra: andvib på tirsdag 17. september 2019, klokken 14:49
Raven sml. med 2013 P85 (bakhjulstrekk): Raven kvikkere, og "lettere til bens" med 4WD.
P85 ble tunet litt ned og opp (mest ned) de første årene i takt med DU-trøbbelet.

Har kjørt endel 100D og Raven føles litt kvikkere også fra 70-80 og oppover, men det er nok i tilfelle ganske marginalt og kanskje farget av litt nybil-glede. Har kjørt altfor lite eg. ennå. Det er liksom uanstrengte kraftressurser tilgjengelig uansett.

Det er rart å tenke på at gamle Performance 85 gjorde 0-100 på 4,4 sek i 2014. I dag gjør Non-performance utgaven 100d samme øvelse på 0,6 sekunder raskere enn P85.
Så verden går fremover.
Arvtakeren til Ravens bror skal hete "Speed of sound" og arvtakeren til Plaid får navnet "Speed of light"! ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA