Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan deaktivere tilhengermodus (Trailer mode) ved bruk av sykkelstativ

Startet av Oakl, torsdag 12. september 2019, klokken 16:22

« forrige - neste »

Oakl

Hei.

Tilhengermodus aktiveres automatisk når jeg kobler på sykkelstativet (Thule med lys). Tilhengersymbolet blir altså blått i displayet og jeg får ikke lenger aktivert autopilot.

Har forsøkt å gå inn i menyen for å slå av tilhengermodus, men dette valget er grået ut (har forsøkt både når bilen står i park og i nøytral men manuelt aktivert parkbrems).

Hvordan kan jeg få "gul" tilhengermodus når jeg bruker sykkelstativ?
Du kan ikke vise dette vedlegget.

kodax

Gjetter på at valget for tilhengermodus bare er der for å kunne slå det på dersom man har koblet noe til tilhengerfeste men ikke til kontakten (det var i hvert fall det jeg gjorde før jeg byttet hengerkontakten min fra 7 til 13-pins). Og gjetter videre på at gult lys er dersom man ikke har tilhengerpakka, men allikevel koblet noe til strømkretsen. 
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

sjokomelk

Sitat fra: Oakl på torsdag 12. september 2019, klokken 16:22
Hei.

Tilhengermodus aktiveres automatisk når jeg kobler på sykkelstativet (Thule med lys). Tilhengersymbolet blir altså blått i displayet og jeg får ikke lenger aktivert autopilot.

Har forsøkt å gå inn i menyen for å slå av tilhengermodus, men dette valget er grået ut (har forsøkt både når bilen står i park og i nøytral men manuelt aktivert parkbrems).

Hvordan kan jeg få "gul" tilhengermodus når jeg bruker sykkelstativ?
Har du prøvd med en omstart av skjermen? Hos meg kan jeg skru av "Trailer mode" med henger koblet til, og ikonet skifter som du sier fra blått til gult.

Sitat fra: kodax på torsdag 12. september 2019, klokken 17:52
Gjetter på at valget for tilhengermodus bare er der for å kunne slå det på dersom man har koblet noe til tilhengerfeste men ikke til kontakten (det var i hvert fall det jeg gjorde før jeg byttet hengerkontakten min fra 7 til 13-pins). Og gjetter videre på at gult lys er dersom man ikke har tilhengerpakka, men allikevel koblet noe til strømkretsen. 
Ikke noe av dette er riktig. Det som Oakl har limt inn fra boka lenger opp er det riktige.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

jlan

På min X kunne jeg slå av tilhengermodus også når jeg kjørte med tilhenger. Helt til jeg fikk "heavy load detected", da måtte jeg tilbake i P for å få bort utgråingen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Stemmer med min erfaring også, får normalt slå hengermodus av og på som jeg vil. Har ikke prøvd det på de siste 2-3 sw-versjonene.

Kim-

På 2019.32.1 kan man ta av trailermode selv når man har plugget noe i. Aldri sett at dey har vært gråte ut
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Oakl

Hmm...dette var snodig. Skal prøve en restart av skjerm før neste gang jeg skal ha på sykkelstativ og se om det blir noe forskjell.

Om det skulle være av betydning, jeg har version 2019.15.103

Oakl

En annen ting, skal det være mulig å skru på trailer mode selv når man ikke har tilhengerfestet tilkoblet? Jeg kan ikke gjøre dette hos meg (trailer mode står av og er grået ut).

Kim-

Sitat fra: Oakl på lørdag 14. september 2019, klokken 18:21
En annen ting, skal det være mulig å skru på trailer mode selv når man ikke har tilhengerfestet tilkoblet? Jeg kan ikke gjøre dette hos meg (trailer mode står av og er grået ut).

Ja, det skal være mulig.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

kodax

Sitat fra: Oakl på lørdag 14. september 2019, klokken 18:21
En annen ting, skal det være mulig å skru på trailer mode selv når man ikke har tilhengerfestet tilkoblet? Jeg kan ikke gjøre dette hos meg (trailer mode står av og er grået ut).
Ja, det er som sagt det jeg har gjort.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Testet å slå av trailer mode med henger på i går, på 2019.32.2.1. Fungerte som normalt, hengersymbolet ble gult.

Oakl

Problemet er nå borte. Jeg får skrudd av/på tilhengermodus uavhengig av hva som er koblet på.

Ringte Tesla support og forklarte problemet. De sjekket opp diverse angående bilen og så ut som at alt var som det skulle i konfigurasjonen. De holdt på en stund med noe feilsøking mens jeg holdt linjen. Ble etterhvert bedt om å restarte bilen. Dette hjalp ikke. Jeg ble så bedt om å skifte språk, og deretter restarte igjen. Dette hjalp heller ikke. De konkluderte da med at det kunne være en sikring som hadde gått. De ville henvise til en servicetime hos nærmeste servicesenter. Passet da samtidig på å melde inn et par andre småting som de skulle kikke på. Fikk en bekreftelse på SMS på dette. Etter dette har jeg imidlertid ikke hørt noen ting fra Tesla så venter fortsatt  på at jeg det skal ta kontakt for en servicetime...

Men så, mulig det er tilfeldig, men en dag eller to etterpå så var det ny softwareoppdatering tilgjengelig (til tross for at jeg fikk ny software kun noen dager tidligere). Vet ikke om det var denne oppdateringen som inneholdt noe fiks, men nå fungerer tilhengermodus som det skal.

Software jeg har nå er 2019.32.2.4 2109e05

sfinxern

Står det beskrevet noe sted i brukermanualen til Model X om hva Trailer mode gjør med bilen?
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

jlan

Sitat fra:  Brukerhåndbok 2018
I tilhengermodus er følgende deaktivert:
• Autostyring.
• Autoparkering.
• Bakre parkeringssensorer.

I tillegg kan disse funksjonene fungere annerledes:
• Aktiv Cruise Control øker følgeavstanden til bilen foran deg.
• Smart luftfjæring foretar ikke justeringer fra STANDARD til LOW basert på kjørehastigheten.
• Smart luftfjæring foretar ikke automatiske høydejusteringer basert på lagrede stedsbestemte innstillinger.
• Advarsel for sidekollisjon er aktiv, men automatiske inngrep i styringen er deaktivert.
• Bremsekraften fra den automatiske nødbremsingen (se Kollisjonsvarselassistent på side 106) er svært begrenset.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA