Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilhengerkontakt - Feil i brukerhåndboken?

Startet av IbizaMan, mandag 09. september 2019, klokken 22:11

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. november 2019, klokken 13:37
Sitat fra: Slarre40 på fredag 15. november 2019, klokken 13:11
Jeg har henger med 7-pol kontakt, og siden bilen krever 13-pin er det vel to muligheter:
1. Kjøpe et adapter
2. Bytte tut på tilhengerledningen.

MEn da må jeg spørre her: Er det bare å klippe av 7-polstikket, og koble på 13-polstikket etter gjeldende skjema? Eller er det feil ledning og hele ledningsnettet på hengeren må skiftes?

Bare å klippe og bytte. Ny 13-pols kontakt koster 129,- på Biltema. Anbefaler alle med henger med 7-pins kontakt å gjøre dette fremfor å bruke adapter.
For å pike litt her, regner med at det er støpselet på hengeren det er snakk om å bytte ikke stikkontakten på bilen?
Støpsel = plugg = han
Stikkontakt = stikk = kontakt = hun
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

S4e

Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. november 2019, klokken 13:37
Sitat fra: Slarre40 på fredag 15. november 2019, klokken 13:11
Jeg har henger med 7-pol kontakt, og siden bilen krever 13-pin er det vel to muligheter:
1. Kjøpe et adapter
2. Bytte tut på tilhengerledningen.

MEn da må jeg spørre her: Er det bare å klippe av 7-polstikket, og koble på 13-polstikket etter gjeldende skjema? Eller er det feil ledning og hele ledningsnettet på hengeren må skiftes?

Bare å klippe og bytte. Ny 13-pols kontakt koster 129,- på Biltema. Anbefaler alle med henger med 7-pins kontakt å gjøre dette fremfor å bruke adapter.

Er ledningene alltid farget i henhold til skjema? Kan en med mange tommeltotter fikse dette eller er det stor sjanse for å rote det til?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Slarre40

KAn forøvrig bemerke at tilhengerfestet var skikkelig vanskelig å få på plass ...
Den ballen som skal løse ut låsekulene satt hard fast og festet trengte litt ekstra motivasjon med en bit 2"x4"...

Trondheim

Kenneth Frantzen

Sitat fra: Slarre40 på tirsdag 19. november 2019, klokken 21:24
KAn forøvrig bemerke at tilhengerfestet var skikkelig vanskelig å få på plass ...
Den ballen som skal løse ut låsekulene satt hard fast og festet trengte litt ekstra motivasjon med en bit 2"x4"...
Det var mitt og dei fyrste gongene, men no som eg har hatt det av og på nokre gonger smett det fint på plass.

IbizaMan

Sitat fra: S4e på tirsdag 19. november 2019, klokken 20:37
Er ledningene alltid farget i henhold til skjema? Kan en med mange tommeltotter fikse dette eller er det stor sjanse for å rote det til?

Nei, dette kommer helt an på hvilken henger du har og hvilken årgang denne er fra. Det stemte i alle fall veldig dårlig på min Tysse henger som er noen år gammel. Ta masse bilder når du demonterer slik at du kan "mappe" riktig farge til riktig terminal på det nye støpselet.

En annen ting man bør ta hensyn til er at ledningsdimensjonen på kabel ikke stemmer med forventet dimensjon til nytt støpsel. Jeg måtte bruke noe Tec7 for å få det helt tett ettersom kabelen ikke fylte dimensjonen 100% til det nye støpselet. Men sikkert bedre å bruke noen gummiutforinger om man møter på denne utfordringen....



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA