Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilhengerkontakt - Feil i brukerhåndboken?

Startet av IbizaMan, mandag 09. september 2019, klokken 22:11

« forrige - neste »

IbizaMan

Jeg har akkurat byttet kontakt på tilhengeren fra den eldere 7-pins kontakten til den nyere 13-pins. Da slipper jeg adapter når jeg skal dra den med Tesla'en.

MEN, når jeg ser i manualen til Tesla så virker det som om plasseringen på pinnene ikke samsvarer med det som er "standard" i bransjen. Pinne nr. 3 og 4 virker som er byttet om på. Slik jeg har forstått det så er alltid jord koplet til den nederste pinnen i midten.

Noen som har peiling?

Du kan ikke vise dette vedlegget.









Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

IbizaMan

Ja, da er vel egentlig bare spørsmålet om det er en feil i Tesla sin brukerhåndbok eller om de faktisk avviker fra standarden. Jeg velger å tro det første. Skal få sjekket dette relativt raskt mot egen henger.

Kenneth Frantzen


IbizaMan

Sitat fra: Kenneth Frantzen på tirsdag 10. september 2019, klokken 08:37
Meiner det virkar som det skal på min i alle fall.

Ja, jeg vil jo tro at det fungerer ettersom ingen har rapportert inn problemstillingen. Det er nok bare feil i dokumentasjonen. Tester ut senere i dag.

Autowinder

Det spørs om bildet viser syn inn i bilens stikkontakt, eller som er mer trolig, et bilde på støpselet som er "motsatt".
Støpselet er jo det det som regel løsner ledninger fra nå og da og brukeren ønsker å bringe i orden.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Handyman

Sitat fra: Autowinder på tirsdag 10. september 2019, klokken 14:04
Det spørs om bildet viser syn inn i bilens stikkontakt, eller som er mer trolig, et bilde på støpselet som er "motsatt".
Støpselet er jo det det som regel løsner ledninger fra nå og da og brukeren ønsker å bringe i orden.
Neppe...det er derfor kontaktpunktene nummereres. Da er det enkelt å vite hvilken side man ser fra.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

IbizaMan

Sitat fra: Autowinder på tirsdag 10. september 2019, klokken 14:04
Det spørs om bildet viser syn inn i bilens stikkontakt, eller som er mer trolig, et bilde på støpselet som er "motsatt".
Støpselet er jo det det som regel løsner ledninger fra nå og da og brukeren ønsker å bringe i orden.

Det spiller ingen rolle med tanke på hvor jord skal være koplet til ettersom den ifølge standarden er sentrert. Men du har helt rett med tanke på alle pinner som ikke ligger i sentrum da må man vite om man ser kontakten forfra eller fra ledningssiden. Det ser ut som de aller fleste viser pinnene sett fra ledningssiden.

Men altså, for pinne nr. 3 ifølge standarden (Tesla nr.4) så spiller ikke dette noen rolle.

Autowinder

#8
Sitat fra: Handyman på tirsdag 10. september 2019, klokken 14:56
Sitat fra: Autowinder på tirsdag 10. september 2019, klokken 14:04
Det spørs om bildet viser syn inn i bilens stikkontakt, eller som er mer trolig, et bilde på støpselet som er "motsatt".
Støpselet er jo det det som regel løsner ledninger fra nå og da og brukeren ønsker å bringe i orden.
Neppe...det er derfor kontaktpunktene nummereres. Da er det enkelt å vite hvilken side man ser fra.
OK, da bør du kunne si om bildet tidligere i tråden, er av stikkontakten eller støpselet. ;)
Jeg tror det er bildet av hengersiden, da det ser ut til å være en tapp øverst. Bilen pleier å ha spor for tappen. Bildet ser ut til å være opp ned ift. skjemaer på nettet. Men ja, det er feil uansett sammenlignet med DIN 72570.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

IbizaMan

Sitat fra: Autowinder på onsdag 11. september 2019, klokken 17:37
Sitat fra: Handyman på tirsdag 10. september 2019, klokken 14:56
Sitat fra: Autowinder på tirsdag 10. september 2019, klokken 14:04
Det spørs om bildet viser syn inn i bilens stikkontakt, eller som er mer trolig, et bilde på støpselet som er "motsatt".
Støpselet er jo det det som regel løsner ledninger fra nå og da og brukeren ønsker å bringe i orden.
Neppe...det er derfor kontaktpunktene nummereres. Da er det enkelt å vite hvilken side man ser fra.
OK, da bør du kunne si om bildet tidligere i tråden, er av stikkontakten eller støpselet. ;)
Jeg tror det er bildet av hengersiden, da det ser ut til å være en tapp øverst. Bilen pleier å ha spor for tappen. Bildet ser ut til å være opp ned ift. skjemaer på nettet. Men ja, det er feil uansett sammenlignet med DIN 72570.

Ja, bildet er feil uansett hvordan vi tolker det. Tappen skal helt klart være vendt ned og pinne 3 og 4 er nok byttet om på. Ser man nøye på bildet kan man se at avstanden mellom pinnene er forskjellig og det er heller ikke symmetri i tegningen. Så konklusjonen er svært dårlig håndtverk av Tesla.

Velger å se helt bort fra denne tegningen i brukermanualen og forholder meg til standarden som jeg antar Tesla faktisk følger. Tenker vi legger denne død  :) :+1:



Slarre40

Jeg har henger med 7-pol kontakt, og siden bilen krever 13-pin er det vel to muligheter:
1. Kjøpe et adapter
2. Bytte tut på tilhengerledningen.

MEn da må jeg spørre her: Er det bare å klippe av 7-polstikket, og koble på 13-polstikket etter gjeldende skjema? Eller er det feil ledning og hele ledningsnettet på hengeren må skiftes?
Trondheim

jkirkebo

Sitat fra: Slarre40 på fredag 15. november 2019, klokken 13:11
Jeg har henger med 7-pol kontakt, og siden bilen krever 13-pin er det vel to muligheter:
1. Kjøpe et adapter
2. Bytte tut på tilhengerledningen.

MEn da må jeg spørre her: Er det bare å klippe av 7-polstikket, og koble på 13-polstikket etter gjeldende skjema? Eller er det feil ledning og hele ledningsnettet på hengeren må skiftes?

Bare å klippe og bytte. Ny 13-pols kontakt koster 129,- på Biltema. Anbefaler alle med henger med 7-pins kontakt å gjøre dette fremfor å bruke adapter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Slarre40

Supert. Da gjør jeg det.

I tillegg til å kjøpe adapter for de gangene man låner henger på IKEA/Obs/Shell etc :-)
Trondheim

sjokomelk

Sitat fra: Slarre40 på fredag 15. november 2019, klokken 14:09
Supert. Da gjør jeg det.

I tillegg til å kjøpe adapter for de gangene man låner henger på IKEA/Obs/Shell etc :-)
Sjelden man trenger det også nå. De siste gangene jeg har lånt henger på CircleK, så hadde de kabel med både 7 og 13-pin plugg. :+1:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Elmo

Sitat fra: sjokomelk på fredag 15. november 2019, klokken 15:15
Sitat fra: Slarre40 på fredag 15. november 2019, klokken 14:09
Supert. Da gjør jeg det.

I tillegg til å kjøpe adapter for de gangene man låner henger på IKEA/Obs/Shell etc :-)
Sjelden man trenger det også nå. De siste gangene jeg har lånt henger på CircleK, så hadde de kabel med både 7 og 13-pin plugg. :+1:
Ja utleiehengere har jo oftest løse spiralkabler.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA