Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris 30.000km service.

Startet av Braute, mandag 09. september 2019, klokken 20:35

« forrige - neste »

Limodriver

Jeg husker ikke nøyaktig, men jeg fikk en pris på ca kr 2300 hos et merkeverksted. Da var ikke bremseservice inkludert, og skifte av kupefilter ikke inkludert.

Jeg ville at de skulle gjøre så lite som mulig kun for å ha gjennomført service. Verkstedet kontaktet Hyundai Norge som opplyste at det eneste som kunne utelates var skifte av kupefilter. Alt annet var veldig viktig...

Jeg ønsket å sjekke kvaliteten på servicen og reduserte derfor lufttrykket i ett hjul til ca 20psi. før jeg leverte bilen. Da jeg hentet bilen var det krysset av på at lufttrykk var sjekket og funnet i orden. Jeg vil tro at en service også inkluderer prøvekjøring. Da jeg kjørte var jeg ikke kommet mer enn ut av porten før jeg fikk varsel om lavt dekktrykk.

Da jeg kontaktet verkstedet svarte de at det var bra jeg kontaktet dem slik at de kunne se på på rutinene og ta det opp meg mekanikeren. Da jeg spurte hva jeg kunne stole på at de hadde utført av de andre punktene var de ikke lenger like glade for henvendelsen.

Moralen er å benytte seg av det aller biligste tilbudet, gjerne fra et uavhengig verksted slik at en har et stempel i serviceheftet. det meste annet er unødvendige kostnader.

Kupefilter skifter en forøvrig på 2-5 minutter og det koster et par hundrelapper.

Baresorgen

Takk for erfaring, er redd dette er noe tull - eller forsøk på å dra inn litt penger grunnet kostnader rundt batteribyttet... :police:
Tesla X100D - bestilt 5. oktober 2017
Nissan Leaf 24 kWt - 2013 - 2017 - solgt

RJK

For å følge opp mine egne poster her, så ser jeg at i siste versjon av software, så merker bil selv om den er på delt wifi, og i tilfelle vil den søke opp ladere på veien via live-delen, noe som er en klar fordel. Dog fremdeles samme tullet med at man ikke ser eller kan søke på Ionity som kjedenavn. Man må kunne adressen, og søke på den.

På den annen side, søkefunksjonen er oppdatert, og jeg finner ikke lengre der jeg kan søke adresser sånn som før (får ikke opp samme vindu, men etter mye om og men og lengre tids irritasjon, fikk jeg den til slutt til å (tidvis) klare å søke direkte på adresser.

Men det suger *alle til tider, dersom den ikke finner stedet nært lokasjon. Er ikke så artig å stå i Troms eller Finnmark, og få opp treff som er sør for Dovrefjell.

Og med det kan jeg og skyte inn at presisjon på bilens innebygde GPS-løsning er minst like forferdelig som før. Ved let etter adresse for f.eks. lader fra Ishavsveien/Incharge, så var det i overkant mange bom. Noen steder var ikke bare feil på hvor den sendte meg for å antyde adressen, men ofte var jeg dessuten på feil side av veien. Da var det bare å dra opp mobilen, og bruke den til "fin-navigasjon.

På toppen av det hele, så frøys hele navigasjonsløsningen for meg, og jeg peilet meg ut en Hyundai-forhandler for å få hjelp. Men før det, mens jeg hadde stoppet rett utenfor, så prøvde jeg å slå bilen helt av (ikke inn på utility mode, som jeg brukte "konstant" pga kjøleboks), og da funket det igjen. Men fikk ny frys noe senere, så angret nesten på at jeg ikke gikk inn likevel. Men nå visste jeg ihvertfall at full stopp og avlåsing av bil, og med åpning av dør, var trikset.

Dog, jeg mistet etterhvert visning av live speed på kartet, så må lete på hvordan jeg aktiverer dette igjen. Nå kom den bare midlertidig opp ved fotobokser den kjente til. Så om noen husker hvordan denne blir skrudd på igjen, legg det gjerne ut her og/eller PM til meg. Gjerne PM i(i tillegg) da jeg ennå har mange sider med poster og innlegg jeg ikke har fått gått gjennom.

Og til sist, 2. års service tok jeg i mai, og den kom på ca 3500,- + 1500 for bremseservice, samt halv pris på omlegging til sommerdekk siden de uansett hadde av hjulene pga bremseservicen.

Liten digresjon, pga årets elbil-ferie, begynner jeg å få enda mer lyst til å bytte til en TM3 eller TMY, ene og alene pga veldig mye knot med Juicepass og Ionity. Bilen er knalle god til sin bruk, men jeg skulle gjerne hatt litt større bil, og da frister egentlig Ioniq 5, og nå har jeg jo CMH-kort og bare venter på at kompensasjonen skal tikke inn, så da burde det problemet være ute av verden.

Men SuC-lading frister veldig både pga antallet ladere og ladesteder, og fordi de er raske ladere alle sammen. Er dog veldig skeptisk til å måtte bruke app-løsing, som jeg må med en Hyundai/Ioniq, selv om jeg tipper Tesla sin app er langt mer stabil og samarbeidsvillig mot SuC-nettverket, enn JuicePass er...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Jflex4

Jeg vil gjerne bemerke at prisene er veldig forskjellige mellom modellårene, jeg fikk et tilbud på 30K service for min 2018 Kona for 1600kr.
Mens 2020 40K -tjenesten vil koste deg rundt 2449 kr.
På mandag vil jeg ringe verkstedet og spørre om prisen for en 60K service for bilen min og oppdatere.

biggern

Husk. Følger dere ikke Hyundai krav til årlig/km (avhengig av hva som er størst), på deres merkeverksted, gjelder ikke garantien lenger.

Moas

Sitat fra: biggern på tirsdag 31. august 2021, klokken 21:06
Husk. Følger dere ikke Hyundai krav til årlig/km (avhengig av hva som er størst), på deres merkeverksted, gjelder ikke garantien lenger.
Hyundaigarantiene er ikke verdt så mye. Min bil som har problemer med motor, girkasse, batteri, ac og mye annet moro får ikke nye deler, men mest teip og noen hammerslag av merkeforhandleren. Da kommer bare feilene tilbake etter noen måneder.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Limodriver

Sitat fra: biggern på tirsdag 31. august 2021, klokken 21:06
Husk. Følger dere ikke Hyundai krav til årlig/km (avhengig av hva som er størst), på deres merkeverksted, gjelder ikke garantien lenger.

Dette er ikke en uforbeholden sannhet. Dersom det ikke kan vises til noen årsakssammenheng der oppstått feil ikke ville oppstått dersom serviceprogrammet er fulgt kan importør/forhandler ikke nekte å utbedre under garanti.

Dette blir som elektrikeres påstand om at en ikke får dekket skade på forsikringen dersom en har utført noe arbeid på elektrisk anlegg selv (og ikke er elektriker). Det er bare tull. Det må være en årsakssammenheng mellom mangelfullt utført arbeid av uautorisert elektriker og skaden for at det skal kunne avkortes i erstatningen.

En skulle nesten tro Biggern var ansatt hos Hyundai eller forhandler... Biggern = Birger N Haug???

Jflex4

Sitat fra: Baresorgen på tirsdag 27. juli 2021, klokken 16:30
Fikk pris på 30.000 km service på 5000,- på Sulland Lillehammer...synes det er veldig mye! Er det andre som har tatt denne servicen nylig?  :o

Jeg nett tok 60K service, kostet meg 4500kr inkludert EU kontroll

ca119

EU kontroll allerede?
Bilen må ha godkjent EU-kontroll innen fire år etter dato for førstegangsregistrering. Når kom KONA på marked?

Birger N Haug tar vel 4950kr for denne store service.
Centralgarasjen i Drammen tok bare 3500kr men de er vist kjøpt opp av Sulland nå ... da få vi se om de skru opp prisen  :o

Moas

Sitat fra: ca119 på tirsdag 18. januar 2022, klokken 19:57
EU kontroll allerede?
Bilen må ha godkjent EU-kontroll innen fire år etter dato for førstegangsregistrering. Når kom KONA på marked?

Birger N Haug tar vel 4950kr for denne store service.
Centralgarasjen i Drammen tok bare 3500kr men de er vist kjøpt opp av Sulland nå ... da få vi se om de skru opp prisen  :o
De første Kona kom vel i norge august 2018.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

elektrolux

#25
Sitat fra: Limodriver på tirsdag 31. august 2021, klokken 22:56
Sitat fra: biggern på tirsdag 31. august 2021, klokken 21:06
Husk. Følger dere ikke Hyundai krav til årlig/km (avhengig av hva som er størst), på deres merkeverksted, gjelder ikke garantien lenger.

Dette er ikke en uforbeholden sannhet. Dersom det ikke kan vises til noen årsakssammenheng der oppstått feil ikke ville oppstått dersom serviceprogrammet er fulgt kan importør/forhandler ikke nekte å utbedre under garanti.

Dette blir som elektrikeres påstand om at en ikke får dekket skade på forsikringen dersom en har utført noe arbeid på elektrisk anlegg selv (og ikke er elektriker). Det er bare tull. Det må være en årsakssammenheng mellom mangelfullt utført arbeid av uautorisert elektriker og skaden for at det skal kunne avkortes i erstatningen.

En skulle nesten tro Biggern var ansatt hos Hyundai eller forhandler... Biggern = Birger N Haug???

En kan også unngå hele garantidiskusjonen med å reklamere i stedet. ;)

Har selv valget mellom en 3800 kr "Service" på min nye BMW R1250RT (som i praksis er olje og bremseveske bytte + sjekk av at alt virker som det skal) og miste 2 neste årene med garanti. Heller mot å bytte oljen og bremsevesken selv da prisen for så lite jobb er uforholdsmessig høy.

Ellers kan en med fordel ta en EU kontrol og toppe det med litt stell av bremsene i forbindelse med hjulbytte en fin Påskedag, så er "servicen" i praksis gjort.

Flere sparetips under Instagramkontoen min Laelbilenstaa2020 som ble opprettet da Bompengepartiet var med på å innføre bompenger på Elbil:

https://www.instagram.com/p/CNPFlGjHxpy/

https://www.instagram.com/p/CYkIWTis3mX/

https://www.instagram.com/p/COM1iEAHFG_/
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

arthur

En gang til:

En garanti er noe selgeren eller produsenten kan velge å gi deg. En garanti er egentlig en avtale mellom selger og kjøper, som sier at selgeren skal påta seg ansvaret for visse mangler innen en bestemt tidsfrist.

Reklamasjon er rettigheter som fremkommer av loven, Norges lover.

En garanti har kun verdi hvis den gir rettigheter UTOVER hva loven gir!

For egen del kan jeg ikke huske sist gang jeg benyttet med av en garanti, men reklamasjon skjer nok innimelloim, dessverre, eller kanskje heller heldigvis siden loven gir oss forbrukers utstrakte rettigheter!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA