Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55

Startet av Trond.m, søndag 08. september 2019, klokken 19:39

« forrige - neste »

Trond.m

Siden Audi Connect virker maks 10 % av tiden bør tjenesten være gratis til 2030   8)

storeulv

Rekuperasjon og "en-pedal-kjøring"

På eGolf kan man sette rekuperasjon med girspaken, og det er 4 nivåer å velge i. 1-3 er ved å vippe spaken hhv 1,2 og 3 ganger mot venstre. 4 får man ved å vippe girspaken bakover. På nivå 4 kan man i praksis kjøre bilen med en pedal, og bremsen brukes da kun ved stopp inn mot kryss o.l.

Finnes det noe tilsvarende på e-tron?
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

ThomasEL

Sitat fra: storeulv på torsdag 14. mai 2020, klokken 11:03
Rekuperasjon og "en-pedal-kjøring"

På eGolf kan man sette rekuperasjon med girspaken, og det er 4 nivåer å velge i. 1-3 er ved å vippe spaken hhv 1,2 og 3 ganger mot venstre. 4 får man ved å vippe girspaken bakover. På nivå 4 kan man i praksis kjøre bilen med en pedal, og bremsen brukes da kun ved stopp inn mot kryss o.l.

Finnes det noe tilsvarende på e-tron?

Man kan jo sette rekuperasjon med de to hendlene på styret med e-tron. (Dog bare to hakk, mange savner nok et nivå der den bruker maks regen).

Hvis man har satt "automatisk" under effektassistent, så tilbakestiller den seg hver gang du har brukt gass eller brems. Men hvis du har satt den på "manuell" så beholder den nivået du satte frem til bilen stoppes eller man aktiverer cruise.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: ThomasEL på torsdag 14. mai 2020, klokken 11:19
Sitat fra: storeulv på torsdag 14. mai 2020, klokken 11:03
Rekuperasjon og "en-pedal-kjøring"

På eGolf kan man sette rekuperasjon med girspaken, og det er 4 nivåer å velge i. 1-3 er ved å vippe spaken hhv 1,2 og 3 ganger mot venstre. 4 får man ved å vippe girspaken bakover. På nivå 4 kan man i praksis kjøre bilen med en pedal, og bremsen brukes da kun ved stopp inn mot kryss o.l.

Finnes det noe tilsvarende på e-tron?

Man kan jo sette rekuperasjon med de to hendlene på styret med e-tron. (Dog bare to hakk, mange savner nok et nivå der den bruker maks regen).

Hvis man har satt "automatisk" under effektassistent, så tilbakestiller den seg hver gang du har brukt gass eller brems. Men hvis du har satt den på "manuell" så beholder den nivået du satte frem til bilen stoppes eller man aktiverer cruise.

Så man må stille inn regen på nytt hver gang bilen stoppes, selv om "automatisk" er av? Det er jo svært tungvint. Noe av det jeg liker best med Tesla sitt system er at alt slikt stilles inn pr. førerprofil (regen, kjøremodus, styremodus, fjæring osv.) slik at bilen alltid er ferdig "konfigurert" for meg når jeg setter meg inn. Er bare å trykke ned bremsen og vippe ned girspaken.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hyperstress

Ja, det er en av tingene som irriterer, at en ikke kan ha regen på til enhver tid. Skjønner ikke hvorfor..
De fleste andre ting jeg stusset på, etter overgang fra tesla, har jeg blitt vant til.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Kaland

Måten Audi har løst regenerering og bremsing syns jeg er genialt og mye mer behagelig enn det Tesla og flere andre har. Syns det bare er irriterende at bremsen slår inn så lenge en ikke har foten på pedalen. En kan jo stille inn slik at den bremser selv inn mot kryss og rundkjøringer og endrede fartsgrenser om en vil. Kunne ikke tenkt meg noe annet igjen.

Øyvind.h

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 14. mai 2020, klokken 16:25
Ja, det er en av tingene som irriterer, at en ikke kan ha regen på til enhver tid. Skjønner ikke hvorfor..
De fleste andre ting jeg stusset på, etter overgang fra tesla, har jeg blitt vant til.
Det burde i det minste være valgbart. At E-tron føles som en gammeldags fossilbil var det største drawbacket når jeg vurderte den. Blitt litt for godt vant med Teslas løsning. Og den kunne de levert med OTA sw lett. Kommer man fra fossilbil er det derimot ikke noe savn, og det er kanskje de kundene Audi regner med de skal selge flest til?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ThomasEL

Enig i at det kunne vært valgbart!

Men personlig liker jeg at den triller fritt uten noe regen når jeg slipper effektpedalen.
Leafen hadde mulighet for såkalt e-pedal kjøring, men likte aldri det noe særlig.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Pingle

#578
Vurderer bruktkjøp.
Er det noen av dere som har dårlige erfaringer med panoramatak eller virtuelle speil?
Ser at det er mange edition one på markedet, og kan ikke se mye annet som skiller seg ut.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

storeulv

Lurer på en sak; jeg bestilte bilen med ekstra ladeport på høyre side. Denne må jo åpenbart være en fabrikkmontert greie, men den finnes ikke i konfiguratoren? Samme med 22 kW ombordlader (som jeg ikke bestilte).
Ingen stor sak, men jeg lurer...
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Orbit

#580
Ser ut som ekstra ladeport er ute av konfiguratoren nå ja, den var der før. 22kW-lader er ennå ikke mulig å bestille, kommer kanskje som mulighet sent i år.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Fredrik R

Heisann.

Jeg lurte på om noen har dimensjonene på phone boxen? Fant bare noe gammel info der det sto at den ikke hadde plass til "dagens flaggskiptelefoner", men på et bilde så det ut til å være plass til en relativt stor iPhone.

Leser også at det er litt trøbbel med Android Auto, men dette påvirker vel ikke Bluetooth-streaming av musikk?

No-name

Sitat fra: Fredrik R på søndag 17. mai 2020, klokken 11:39
Heisann.

Jeg lurte på om noen har dimensjonene på phone boxen? Fant bare noe gammel info der det sto at den ikke hadde plass til "dagens flaggskiptelefoner", men på et bilde så det ut til å være plass til en relativt stor iPhone.

Leser også at det er litt trøbbel med Android Auto, men dette påvirker vel ikke Bluetooth-streaming av musikk?

Mener du den plassen hvor telefonen kan ligge og lade?  Der er det nok plass, ganske sikker på det.

ThomasEL

Sitat fra: No-name på søndag 17. mai 2020, klokken 11:45
Sitat fra: Fredrik R på søndag 17. mai 2020, klokken 11:39
Heisann.

Jeg lurte på om noen har dimensjonene på phone boxen? Fant bare noe gammel info der det sto at den ikke hadde plass til "dagens flaggskiptelefoner", men på et bilde så det ut til å være plass til en relativt stor iPhone.

Leser også at det er litt trøbbel med Android Auto, men dette påvirker vel ikke Bluetooth-streaming av musikk?

Mener du den plassen hvor telefonen kan ligge og lade?  Der er det nok plass, ganske sikker på det.

Jeg har iphone 8. Med den i er det mye plass å gå på.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Fredrik R

Sitat fra: No-name på søndag 17. mai 2020, klokken 11:45

Mener du den plassen hvor telefonen kan ligge og lade?  Der er det nok plass, ganske sikker på det.

Tusen takk for svar,  Yes, tenker på den plassen.


Sitat fra: ThomasEL på søndag 17. mai 2020, klokken 11:56
Jeg har iphone 8. Med den i er det mye plass å gå på.
Hvor mange centimeter har du til overs?




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA