Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55

Startet av Trond.m, søndag 08. september 2019, klokken 19:39

« forrige - neste »

Ari082

Hei.

Noen som vet hvordan man forvamer batteriet? Jeg lader med ca 7,5 kW, men har likevel et voldsomt forbruk de første km selv med forvarming av bil.

evtronDK

Jeg opdagede ved et tilfælde at hvis man sætter tænding på bilen (uden den grønne markering i cockpit der viser at bilen kan køre - tryk kun på start/stop) og sætter Parkeringsklimafunktion på. Da havde jeg kun et forbrug på 20,2kWh/100km (jeg nulstillede inden jeg kørte). Jeg havde ikke kabel i ladeboks, og det kræver at man starter bilen inden afgang (kan være fint hvis man pakker bil inden langtur). Temp = 5-6 grader.
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

opheim

Sitat fra: Ari082 på mandag 13. januar 2020, klokken 16:57
Hei.

Noen som vet hvordan man forvamer batteriet? Jeg lader med ca 7,5 kW, men har likevel et voldsomt forbruk de første km selv med forvarming av bil.

Batteriet blir ikke forvarmet. Du kan forvarme kupéen, setene og vinduet, og dermed også kjølevæsken, men batteriet vil ikke bli forvarmet i normale temperaturer i hvert fall. Mulig det er annerledes i veldig kalde omgivelser (-20 grader feks), det har jeg ikke testet.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

elektro

Sitat fra: opheim på tirsdag 14. januar 2020, klokken 19:44
Sitat fra: Ari082 på mandag 13. januar 2020, klokken 16:57
Hei.

Noen som vet hvordan man forvamer batteriet? Jeg lader med ca 7,5 kW, men har likevel et voldsomt forbruk de første km selv med forvarming av bil.

Batteriet blir ikke forvarmet. Du kan forvarme kupéen, setene og vinduet, og dermed også kjølevæsken, men batteriet vil ikke bli forvarmet i normale temperaturer i hvert fall. Mulig det er annerledes i veldig kalde omgivelser (-20 grader feks), det har jeg ikke testet.

Sikker på dette? Det stemmer for så vidt med mine observasjoner.. Hva er da «best practice»?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

opheim

Sitat fra: elektro på onsdag 15. januar 2020, klokken 19:00
Sitat fra: opheim på tirsdag 14. januar 2020, klokken 19:44
Sitat fra: Ari082 på mandag 13. januar 2020, klokken 16:57
Hei.

Noen som vet hvordan man forvamer batteriet? Jeg lader med ca 7,5 kW, men har likevel et voldsomt forbruk de første km selv med forvarming av bil.

Batteriet blir ikke forvarmet. Du kan forvarme kupéen, setene og vinduet, og dermed også kjølevæsken, men batteriet vil ikke bli forvarmet i normale temperaturer i hvert fall. Mulig det er annerledes i veldig kalde omgivelser (-20 grader feks), det har jeg ikke testet.

Sikker på dette? Det stemmer for så vidt med mine observasjoner.. Hva er da «best practice»?

Jeg har målt ved flere ulike temperaturer, både i Efficiency og Dynamic kjøremodus, og det er ikke noe temperaturøkning i batteripakken opp mot nivåer som er nødvendig for full starteffekt på lading. Hypotesen er at det ikke er «lønnsomt» å svi av energi på oppvarming fordi besparelsen på ladetid er relativt sett liten, men det er som sagt veldig mulig at dette endrer seg om det blir veldig kaldt. Mine målinger har vært med utetemperaturer fra ca -6 til +10, og da har det i hvert fall ikke vært noen indikasjoner på oppvarming. Eksempel fra testrunden vi arrangerte på søndag, da startet jeg med batteri på 4 grader etter en liten topping av batteriet på circle k. Dette økte til ca 10 grader i løpet av 11,5 mil med ca 600m netto stigning (268Wh/km), og sank til 8 grader i løpet av ca 12 mil nedfart og en håndfull km 110-sone motorvei inn til Ringdalskogen (200Wh/km). Under lading der steg det til ca 29-30 grader ved lading til 100%.

Hadde det feks vært -25 grader er det godt mulig det kommer noe aktiv varming inn i bildet, det har ikke vært forhold for å teste det ennå :)
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

tromsø

2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

OBD du bruker? Det du sier er altså at forvarming av batteriet før kjøring heller ikke er mulig? Eneste mulighet er å lade med høyest mulig effekt tett opp mot avgang for å få litt lunk i batteriet?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

opheim

Bruker OBD-utstyr for å lese temperatur ja.

Usikker på forskjell med aktiv bruk av boost, det er begrenset hvor mye man i praksis kan bruke det. Selv om høyt effektuttak i seg selv vil øke temperaturen blir det neppe målbart å ta et par harde aksellerasjoner på 3-5 sekunder i løpet av en tur. Man kan nok øke temperaturen litt mer ved å konstant kjøre så aggressivt som mulig, men den eventuelle fordelen på ladestoppet vil nok da uansett ha blitt godt og vel spist opp av merforbruket ditt på vei til lading.

Forvarming før avreise har jeg ikke målt nøyaktig, står på planen å sjekke det, men det krever litt mer «jobb» siden man må ut og starte opp for å få avlesing noen ganger underveis. Skal se om jeg får det til i løpet av helgen kanskje.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

daktari

Sitat fra: opheim på torsdag 16. januar 2020, klokken 07:19
Bruker OBD-utstyr for å lese temperatur ja.

Usikker på forskjell med aktiv bruk av boost, det er begrenset hvor mye man i praksis kan bruke det. Selv om høyt effektuttak i seg selv vil øke temperaturen blir det neppe målbart å ta et par harde aksellerasjoner på 3-5 sekunder i løpet av en tur. Man kan nok øke temperaturen litt mer ved å konstant kjøre så aggressivt som mulig, men den eventuelle fordelen på ladestoppet vil nok da uansett ha blitt godt og vel spist opp av merforbruket ditt på vei til lading.

Forvarming før avreise har jeg ikke målt nøyaktig, står på planen å sjekke det, men det krever litt mer «jobb» siden man må ut og starte opp for å få avlesing noen ganger underveis. Skal se om jeg får det til i løpet av helgen kanskje.
Takk, jeg tenkte om å sette girspak i boost kanskje utløste noe batterioptimalisering i form av varming.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

opheim

Sitat fra: daktari på torsdag 16. januar 2020, klokken 07:48Takk, jeg tenkte om å sette girspak i boost kanskje utløste noe batterioptimalisering i form av varming.

Ah, nei - det kommer automatisk ved å kjøre i Dynamic, så den var «aktiv» under hele den siste testen på søndag. Men boost i seg selv er i praksis ikke aktivert med mindre man aksellerer svært hardt. Underforstått - forbruk er i praksis identisk uavhengig av kjøremodus hvis selve turen gjennomføres helt likt. Merforbruket kommer når høyrefoten brukes mer aktivt :)
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

daktari

Sitat fra: opheim på torsdag 16. januar 2020, klokken 08:00
Sitat fra: daktari på torsdag 16. januar 2020, klokken 07:48Takk, jeg tenkte om å sette girspak i boost kanskje utløste noe batterioptimalisering i form av varming.

Ah, nei - det kommer automatisk ved å kjøre i Dynamic, så den var «aktiv» under hele den siste testen på søndag. Men boost i seg selv er i praksis ikke aktivert med mindre man aksellerer svært hardt. Underforstått - forbruk er i praksis identisk uavhengig av kjøremodus hvis selve turen gjennomføres helt likt. Merforbruket kommer når høyrefoten brukes mer aktivt :)
nyttig info, da fortsetter jeg med mitt "individual oppsett" med god samvittighet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Luftfjæring: er det noen som får til å heve/senke bilen uten at den også bytter program? Hvis jeg er i komfort og vil heve, så går den over i offroad. Og vise versa.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Frode Nylund

Hei har bestilt Etron-50 å venter på denne, lurer på om det går and å justere lysstyrken på lysstripen bak?
Audi E-tron AS 50 2020mod
Nr 2 Nissan Leaf 2017 Tekna

Trond.m

Sitat fra: Frode Nylund på tirsdag 28. januar 2020, klokken 15:31
Hei har bestilt Etron-50 å venter på denne, lurer på om det går and å justere lysstyrken på lysstripen bak?
Det er jeg også spent på, men mener å ha lest på FB at det ikke er mulig.
Det er vel sikkert ikke lov heller å redusere lysstyrken på typegodkjent baklys.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA