Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55

Startet av Trond.m, søndag 08. september 2019, klokken 19:39

« forrige - neste »

opheim

Sitat fra: TM på onsdag 02. oktober 2019, klokken 04:42I tillegg kommer fordelen  med lav rente, inkluderte vinterhjul og serviceavtale, så da blir det noen kroner.  Men det er mulig at man nå får det også ved kjøp av 55 ?

Nope, kun på 50 i en begrenset periode.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Ari082

Blir e-tron sin software oppdatert automatisk ala Tesla eller skjer dette på service?

Trond.m

Sitat fra: Ari082 på onsdag 09. oktober 2019, klokken 18:26
Blir e-tron sin software oppdatert automatisk ala Tesla eller skjer dette på service?
På service. Det er nok også slik at det ikke kommer ny funksjonalitet med sw oppdateringene. Et eksempel er trådløs CarPlay som det ikke var støtte i 2019 modellen, men som kom på 2020 modell. Da får de med 2019 modell visstnok ikke den funksjonaliteten, selv om det bare er en sw oppdatering som skal til. Så Tesla har en helt annen tilnærming til dette. Men det kan jo hende at Audi endrer sin politikk for sw oppgradering i framtiden.

Ari082

Sitat fra: TM på onsdag 09. oktober 2019, klokken 18:45
Sitat fra: Ari082 på onsdag 09. oktober 2019, klokken 18:26
Blir e-tron sin software oppdatert automatisk ala Tesla eller skjer dette på service?
På service. Det er nok også slik at det ikke kommer ny funksjonalitet med sw oppdateringene. Et eksempel er trådløs CarPlay som det ikke var støtte i 2019 modellen, men som kom på 2020 modell. Da får de med 2019 modell visstnok ikke den funksjonaliteten, selv om det bare er en sw oppdatering som skal til. Så Tesla har en helt annen tilnærming til dette. Men det kan jo hende at Audi endrer sin politikk for sw oppgradering i framtiden.

Takk for svar. Kipt, det er nok Tesla sin tilnærming til dette som blir standarden fremover. Har bestilt 50 og prøver å orientere meg litt.

Trond.m

Det har jeg også bestilt. Det blir nok en fantastisk bil. I følge forhandleren min vil det være ca 65 kwh netto kapasitet.

Når det gjelder sw oppgradering så står det litt om det også her

https://elbilforum.no/index.php?topic=47386.msg844885#new

Ellers vil jeg anbefale deg å laste ned instruksjonsboken fra Facebook gruppen til e-tron owner, så går du tiden til å gå fram til levering  :)

Meldola

Noen av dere opplevd at oppdatering av navigasjon feiler? Simkort er i og nettradio etc fungerer fint.
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

Orbit

Sitat fra: Orbit på lørdag 07. september 2019, klokken 14:49
Er festet på vindusviskere spesielt for Audi på biler med spylerdyser integrert i viskerarm foran/bak? Festet på viskeren ser slik ut (foran til venstre, bakvisker til høyre):
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Det jeg finner av informasjon på f.eks. Bosch AeroTwin har ikke noen fester som ligner helt, og ser det hos noen nettbutikker er merket at disse er kun for biler uten integrerte spylerdyser. Spylerdysene sitter helt inntil festet på armen. Må viskerblader kjøpes hos Audi, evt bare bytte selve gummien?

For å svare meg selv: Jeg har ikke funnet andre enn Audi selv som leverer passende viskerblader. Koster ca 1000 kr for et sett foran, for tiden på høstkampanje til 649,-. Uten å ha prøvd, så er det nok også mulig å kun bytte selve viskergummien.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

Sitat fra: Orbit på søndag 08. september 2019, klokken 22:00
Sitat fra: tromsø på søndag 08. september 2019, klokken 19:57
-Da man fjerner 25% av batteripakken i etron 50 burde jo bagasjeromsgulvet kunne senkes og øke i volum! Noen som hørt noe om den muligheten?
Det er ikke batterier under bagasjerommet, bare motor og bakhjulsoppheng. Den ekstra etasjen bakerst på batteriet ligger under baksetet. Den inneholder 5 av totalt 36 moduler på 95 kWh, så det kan være mulig å lage 71 kWh batteriet uten denne. Men det vil gi et lite tilgjengelig rom (under bakseteputen), så tror du kan se bort fra at dette blir noen realitet.

Da er det tegninger ute på organisering av 50-pakken. De har tatt bort to batterimoduler hhv foran og bak i hovedkassen, samt eliminert "hattehylla" helt med dens fem moduler. Altså total 27 moduler, mot 36 på 55-modellen. Der er også nytt topplokk på batteriet, så det blir faktisk et (utilgjengelig?) hulrom under baksetet. Modulplasseringen på e50 gir bedre muligheter for jevn kjøling, noe som nok også gjør at de tåler den litt høyere belastningen de får ift C-rating ved kjøring/lading.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ari082

Noen som vet om e-tron 50 støtter 3-fase lading fra 230V IT nett? Hva er maks effekt her med Easee lader?

tromsø

Sitat fra: Ari082 på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 20:42
Noen som vet om e-tron 50 støtter 3-fase lading fra 230V IT nett? Hva er maks effekt her med Easee lader?

Etron 50 skal akkurat som 55 kunne ta 11kW AC.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

tromsø

Sitat fra: Orbit på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 15:52
Sitat fra: Orbit på søndag 08. september 2019, klokken 22:00
Sitat fra: tromsø på søndag 08. september 2019, klokken 19:57
-Da man fjerner 25% av batteripakken i etron 50 burde jo bagasjeromsgulvet kunne senkes og øke i volum! Noen som hørt noe om den muligheten?
Det er ikke batterier under bagasjerommet, bare motor og bakhjulsoppheng. Den ekstra etasjen bakerst på batteriet ligger under baksetet. Den inneholder 5 av totalt 36 moduler på 95 kWh, så det kan være mulig å lage 71 kWh batteriet uten denne. Men det vil gi et lite tilgjengelig rom (under bakseteputen), så tror du kan se bort fra at dette blir noen realitet.

Da er det tegninger ute på organisering av 50-pakken. De har tatt bort to batterimoduler hhv foran og bak i hovedkassen, samt eliminert "hattehylla" helt med dens fem moduler. Altså total 27 moduler, mot 36 på 55-modellen. Der er også nytt topplokk på batteriet, så det blir faktisk et (utilgjengelig?) hulrom under baksetet. Modulplasseringen på e50 gir bedre muligheter for jevn kjøling, noe som nok også gjør at de tåler den litt høyere belastningen de får ift C-rating ved kjøring/lading.

Takk for interessant info. Nei, det blir vel ingen bedre kupé- eller bagasjeromsutnyttelse men lavere tyngdepunkt og mulig bedre kjøling ja.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Trond.m

Ser at det er tegnet inn 2 ladere (opsjon). Synd det ikke er mulig å bestille nå. 22 kW ville vært perfekt når det er ladekø på DC laderne.

tromsø

I følge kilder her på forumet skal jo 50 med brutto 71kWh få 65kWh netto kapasitet, det vil si en buffer på 6kWh <=> 8,5%

E-tron 55 har 95kWh brutto og 83,6kWh netto, det vil si en buffer på 11,4kWh <=> 12%

Dette betyr noen positive ting og noen negative. Pakken på 50 er 25% mindre men med mindre buffer og lavere vekt bør rekkevidden bli vesentlig mindre redusert enn 25%. Det negative er vel fremst at 50 med sin mindre buffer sannsynligvis vil oppleve større batteridegradering enn 55.

Andre kommentarer?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Orbit

Sitat fra: TM på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 21:32
Ser at det er tegnet inn 2 ladere (opsjon). Synd det ikke er mulig å bestille nå. 22 kW ville vært perfekt når det er ladekø på DC laderne.
Koblingsskjema fra erwin (servicemanual) fra oktober 2018 sier dette skulle bli tilgjengelig fra september 2019, men den måneden både kom og gikk....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Hårek

Sitat fra: tromsø på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 21:07
Sitat fra: Ari082 på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 20:42
Noen som vet om e-tron 50 støtter 3-fase lading fra 230V IT nett? Hva er maks effekt her med Easee lader?

Etron 50 skal akkurat som 55 kunne ta 11kW AC.
Med IT nett? Mener at man trenger TN nett for å få 11 kW.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA