Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55

Startet av Trond.m, søndag 08. september 2019, klokken 19:39

« forrige - neste »

Orbit

Ja, bilen kan forvarmes ut fra tidsur for avreise, konfigureres i app eller MMI. Dette må settes opp minst 15 min på forhånd. Det kan også kjøres oppvarming «her og nå», men da er det ikke nødvendigvis komforttemperatur med en gang etterpå.

Kupé blir i alle fall klimatisert. Har du «komfort førklimatisering» kan du også velge å varme opp valgfrie seter med setevarme, evt også ekstra varme på vinduer for å smelte is/snø.

Jeg vet ikke hvor mye drivverk, batteri og kjølevæske blir varmet opp i kulde, har ikke hatt egnede temperaturer til å teste det så langt. Men det ser ut til å være noe, da forbruk etter oppvarming ligger på lavt 20-tall, mot fort det doble de første kilometerne når jeg bare hopper i bilen.

Hvor mye effekt du trenger fra hjemmelader er ukjent, det blir vel til at den tar det som evt mangler fra batteriet, evt at den tar tiden til hjelp. Jeg ser den aktiverer ladestasjon i et par sekunder 60 min før avreise. Tipper det er for å sjekke tilkoblet effekt, og så finne oppvarmingstid ut fra dette og utetemperatur. Den slår på igjen ladestasjonen før avreise, men det har ikke blitt mer enn ca 10 min på de kaldeste dagene så langt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

AudunT

Er det noen som vet om det er mulig å ta ut nakkestøttene bak på e-tron på en enkel måte? Hverken jeg eller selger på audi fikk til.

Har bestilt e-tron 50, og nakkestøttene bak er i konflikt med barnesetene vi har til eldste barnet. Barnesetene kan brukes i annen bil, så ingen delabraker, men greit om noen har fått det til :-)

svitun

Ja, du må trykke inn en liten knapp med flatt skrujern e.l på venstre bøyle (sett forfra). Dette i tillegg til den ordinære knappen på høgre bøyle
2016 Passat GTE
2020 Audi e-tron 50 Advanced Sport (bestilt)

AudunT

Sitat fra: svitun på onsdag 25. september 2019, klokken 00:12
Ja, du må trykke inn en liten knapp med flatt skrujern e.l på venstre bøyle (sett forfra). Dette i tillegg til den ordinære knappen på høgre bøyle

:+1:Takk!

tromsø

Har etron noe tilsvarende Teslas "range mode"?

Det vil si at man kan redusere aktiv batterioppvarming for å spare energi?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

AJ82

Sitat fra: tromsø på fredag 27. september 2019, klokken 00:00
Har etron noe tilsvarende Teslas "range mode"?

Det vil si at man kan redusere aktiv batterioppvarming for å spare energi?

Tror ikke det. Mulig det endrer noe hvis man kjører i efficiency mode, men virker ikke sånn på meg. Ville nok kunne spart endel på forbruk på kortere turer hvis den hadde det. Bilen er ganske opptatt av å holde optimal batteritemp virker det som. Dette sammen med stor buffer er sikkert bra på lenger sikt da.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Orbit

Det er en "range mode" knapp, men den gir ikke noe mer rekkevidde enn å slå av klimaanlegget for seg selv. (Med forbehold om at jeg bare har testet i plussgrader)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trond.m

Man ville vel spart strøm og fått lengre rekkevidde på alle turer, med mindre varmepumpen benyttes for å varme batteriet. Det gjør det kanskje, men er det 10 kuldegrader ute så gir den neppe noen effekt.
Hvis jeg står i oppvarmet garasje (min 10 grader), så burde den etter min vurdering ikke varmet batteriet med strøm fra batteriet underveis, da det vil forkorte rekkevidden. BMW forvarmer ikke batteriet til mer enn ca 8 grader og det er et valg man selv gjør i appen om den skal gjøre det.

Er det en systemmeny på e-tron hvor man kan lese ut batteritemperatur ?

AJ82

#98
Sitat fra: TM på fredag 27. september 2019, klokken 08:46
Man ville vel spart strøm og fått lengre rekkevidde på alle turer, med mindre varmepumpen benyttes for å varme batteriet. Det gjør det kanskje, men er det 10 kuldegrader ute så gir den neppe noen effekt.
Hvis jeg står i oppvarmet garasje (min 10 grader), så burde den etter min vurdering ikke varmet batteriet med strøm fra batteriet underveis, da det vil forkorte rekkevidden. BMW forvarmer ikke batteriet til mer enn ca 8 grader og det er et valg man selv gjør i appen om den skal gjøre det.

Er det en systemmeny på e-tron hvor man kan lese ut batteritemperatur ?

Vet ikke helt nøyaktig med virker som det går et skille rundt 17 grader et sted. Har ikke hatt bil så lenge, men merket godt forskjell på forbruk på korte turer når tempen lå litt under eller over dette. Litt kaldere og forbruk har gjerne vært rundt 2.5kwh, mens litt varmere rundt 2.0kwh. Dette på samme turen til jobb, rundt 19km.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Trond.m

#99
Den forskjellen i forbruk du merker rundt 17 grader kan vel like gjerne skyldes at du under dette må bruke strøm for å varme kupeen. Synes det er rart hvis de varmer opp batteriet så mye som til 17 grader. Hvis det er 15 kuldegrader kreves det veldig mye energi å varme opp 700 kg batteri til 17 grader.

Vet ikke spesifikk varmekapasitet for batteriet, men hvis den er halvparten av det den er for vann, så vil det gå med 12 kwh å varme opp batteriet 30 grader (eks fra minus13-17 grader). Det er uten beregnet varmetap så i praksis vil det være umulig å varme batteriet så mye uten at store deler av batterikapasiteten blir brukt opp. Og selv om den er tilkoblet strøm, så vil det være idiotisk å sløse bort mange kwh før en kort biltur. Nå er jeg ikke fysiker, så jeg vil ikke se bort fra at det er feil i denne beregningen. På e-tron vil energien som kreves for oppvarming være ca 20 % lavere på grunn av mindre batteri.

Ville tro at noen som har hatt bilen en stund har forsket litt på dette. På BMW forum har dette vært et et mye diskutert tema, men de som kjøper e-tron har kanskje så god råd at strømforbruket er uinteressant så lenge man er tilknyttet nettet 😏

eivhelle

#100
Sitat fra: TM på fredag 27. september 2019, klokken 09:50
Den forskjellen i forbruk du merker rundt 17 grader kan vel like gjerne skyldes at du under dette må bruke strøm for å varme kupeen. Synes det er rart hvis de varmer opp batteriet så mye som til 17 grader. Hvis det er 15 kuldegrader kreves det veldig mye energi å varme opp 700 kg batteri til 17 grader.

Vet ikke spesifikk varmekapasitet for batteriet, men hvis den er halvparten av det den er for vann, så vil det gå med 12 kwh å varme opp batteriet 30 grader (eks fra minus13-17 grader). Det er uten beregnet varmetap så i praksis vil det være umulig å varme batteriet så mye uten at store deler av batterikapasiteten blir brukt opp. Og selv om den er tilkoblet strøm, så vil det være idiotisk å sløse bort mange kwh før en kort biltur. Nå er jeg ikke fysiker, så jeg vil ikke se bort fra at det er feil i denne beregningen. På e-tron vil energien som kreves for oppvarming være ca 20 % lavere på grunn av mindre batteri.

Ville tro at noen som har hatt bilen en stund har forsket litt på dette. På BMW forum har dette vært et et mye diskutert tema, men de som kjøper e-tron har kanskje så god råd at strømforbruket er uinteressant så lenge man er tilknyttet nettet 😏
Batteriet inneholder mye metaller og diverse legeringer. Så varmekapasiteten er nok ikke så veldig høy. Jeg gjorde et estimat ved å sjekke en artikkel som viste ca. prosentandel av ulike materialer og tok snittet av varmekapasiteten til de forskjellige delene. Jeg kom da til rundt 0.75J/gK for battericellene. I tillegg er det mye aluminium i strukturen rundt battericellene. Aluminium har en varmekapasitet på 0.9J/gK. Så mitt estimat for hele batteripakken er rundt 0.8 J/gK som er omtrent 20% av varmekapasiteten til vann. Det burde derfor ikke gå med så veldig mye energi for å varme opp batteripakken. Ta også med i betraktningen at motorene til tross for høy effektivitet avgir i området 1-3 kW med varme avhengig av belastning. Og den varmen blir brukt sammen med varmepumpe til å varme opp kupe og batteripakken.

Med en vekt på ca. 700kg for etron 55 batteriet kan man anta at det trengs 560kJ eller 155Wh pr. grad man må varme batteriet. For etron 50 med 140-150 kg lavere vekt snakker vi i så fall om rundt 125 Wh pr. grad. Det betyr i så fall at det på en kald vinterdag (-10 grader) går med henholdsvis 5.4kWh eller 4.4kWh med varmeenergi for å få opp temperaturen i batteriet til optimal temperatur på 25 grader. I tillegg må man også kompensere for varmetap til omgivelsene.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Pippus

Sitat fra: eivhelle på fredag 27. september 2019, klokken 12:45

Med en vekt på ca. 700kg for etron 55 batteriet kan man anta at det trengs 560kJ eller 155Wh pr. grad man må varme batteriet. For etron 50 med 140-150 kg lavere vekt snakker vi i så fall om rundt 125 Wh pr. grad. Det betyr i så fall at det på en kald vinterdag (-10 grader) går med henholdsvis 5.4kWh eller 4.4kWh med varmeenergi for å få opp temperaturen i batteriet til optimal temperatur på 25 grader. I tillegg må man også kompensere for varmetap til omgivelsene.

Veldig interessant! Har du regnet inn væskekretsens(glykol?) masse med tilhørende ledningsnett?. Dette skal også varmes/kjøles....hver gang.

eivhelle

Sitat fra: Pippus på fredag 27. september 2019, klokken 13:04
Sitat fra: eivhelle på fredag 27. september 2019, klokken 12:45

Med en vekt på ca. 700kg for etron 55 batteriet kan man anta at det trengs 560kJ eller 155Wh pr. grad man må varme batteriet. For etron 50 med 140-150 kg lavere vekt snakker vi i så fall om rundt 125 Wh pr. grad. Det betyr i så fall at det på en kald vinterdag (-10 grader) går med henholdsvis 5.4kWh eller 4.4kWh med varmeenergi for å få opp temperaturen i batteriet til optimal temperatur på 25 grader. I tillegg må man også kompensere for varmetap til omgivelsene.

Veldig interessant! Har du regnet inn væskekretsens(glykol?) masse med tilhørende ledningsnett?. Dette skal også varmes/kjøles....hver gang.
Mener å ha lest at det er rundt 22 l med kjølevæske i systemet. Om en har en blanding med 30% glykol og 70% vann blir varmekapasiteten rundt 3.65J/gK. I så fall bruker man 22.3 Wh/grad for å varme opp kjølevæsken. Det tilsvarer i så fall 780Wh om man starter på minus 10 og skal opp til 25 grader. Så det går med litt energi her også. Samtidig må man regne med at man sparer mye elektrisk energi på varmepumpen siden man får en faktor på rundt 2.5 mer ut i varme.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Perro

Hvordan er det med jekkefester på bilen ? Er det mulig å bruke en vanlig garasjejekk ved hjulbytte ?

Trond.m

Sitat fra: Perro på søndag 29. september 2019, klokken 09:12
Hvordan er det med jekkefester på bilen ? Er det mulig å bruke en vanlig garasjejekk ved hjulbytte ?
Vet ikke svaret, men jeg tenkte at dersom noen har tilgang til instruksjonsbok som PDF eller online, så ville det vært fint om de kunne legge den ut. Da får vi svar på dette og manga andre spørsmål. Jeg mener at det var en link i en tidligere post, men jeg fikk den aldri til å virke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA