Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55

Startet av Trond.m, søndag 08. september 2019, klokken 19:39

« forrige - neste »

Amatøren

@Renzir: Tusen takk. Da er Matrix lysene i funksjon slik de jeg har på dagens e-Golf.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

AJ82

Sitat fra: Amatøren på fredag 13. september 2019, klokken 10:49
@Renzir: Tusen takk. Da er Matrix lysene i funksjon slik de jeg har på dagens e-Golf.

Nei, Matrix lysene og de adaptive E-Golf lysene er ikke det samme... E-Golf flytter lyset litt rundt, ikke snakk om fjernlys, mens matrix kan kjøre med fjernlys og slukke visse området for å f.eks. blende ut motgående trafikk.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Amatøren

#32
Vel, AJ82, ja, e-Golf flytter lysene, men som jeg skrev tidligere så har e-Golfene våre fjernlys assistent (i tillegg til adaptive LED lys) så jeg kan kjøre med fjernlys selv om jeg møter andre biler eller tar igjen andre biler. Lyskjeglene flyttes sideveis eventuelt ned til nærlysavstand så de ikke blender annen trafikk. Der det ikke er biler er det fortsatt fjernlys!

Dermed kan jeg med fjernlyset på selv ved møtende trafikk.

Dermed blir funksjonen i prinsipp det samme som Matrix lysene på e-tron, men ut fra det jeg har hørt og lest, så reagerer Matrix lysene raskere enn fjernlysassisten på e-Golf.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Renzir

Sitat fra: Amatøren på fredag 13. september 2019, klokken 13:48
Vel, AJ82, ja, e-Golf flytter lysene, men som jeg skrev tidligere så har e-Golfene våre fjernlys assistent (i tillegg til adaptive LED lys) så jeg kan kjøre med fjernlys selv om jeg møter andre biler eller tar igjen andre biler. Lyskjeglene flyttes sideveis eventuelt ned til nærlysavstand så de ikke blender annen trafikk. Der det ikke er biler er det fortsatt fjernlys!

Dermed kan jeg med fjernlyset på selv ved møtende trafikk.

Dermed blir funksjonen i prinsipp det samme som Matrix lysene på e-tron, men ut fra det jeg har hørt og lest, så reagerer Matrix lysene raskere enn fjernlysassisten på e-Golf.

Så vidt jeg kan skjønne så er det ikke helt det samme. Fungerer godt på Audi og er vel ikke helt som på Golf hvis ikke du har matrix lys der. https://www.youtube.com/watch?v=F4-iwuzAey4

AJ82

E-Golf kan bare flytte hele lyskjeglen rundt samlet, mens på matrix kan man blende ut diverse punkter. Ganske stor forskjell i hvordan det fungerer. Enkleste er å se noen videoer på youtube e.l.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

jonste

Sitat fra: Amatøren på fredag 13. september 2019, klokken 13:48
Vel, AJ82, ja, e-Golf flytter lysene, men som jeg skrev tidligere så har e-Golfene våre fjernlys assistent (i tillegg til adaptive LED lys) så jeg kan kjøre med fjernlys selv om jeg møter andre biler eller tar igjen andre biler. Lyskjeglene flyttes sideveis eventuelt ned til nærlysavstand så de ikke blender annen trafikk. Der det ikke er biler er det fortsatt fjernlys!

Dermed kan jeg med fjernlyset på selv ved møtende trafikk.

Dermed blir funksjonen i prinsipp det samme som Matrix lysene på e-tron, men ut fra det jeg har hørt og lest, så reagerer Matrix lysene raskere enn fjernlysassisten på e-Golf.

Stemmer nok dette, i prinsippet samme opplegg bare litt ulik teknologi. Vant med adaptive lys på golfen, så matrix ble et selvsagt valg for min del.

Ingeniøren

Vet ikke hvordan det funger på Audi men på I-pace funger det bare når det ikke er gatelys, mao er det knapt en vei jeg kjører til daglig der det fungere. På den annen side så er nytten begrenset med veiebelysning.

Dog de gangen jeg er på lengre turer er det gull  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Pneg

Kjørte litt mørke veier sist helg.  Matrix er flott men ble blinket på ett par ganger av møtende traffikk. Kjørte noen tuneller og ser godt att lys-automatikken jobber. Spesielt når det ligger bil foran.
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

kom_så_og_gikk

Har også opplevd å bli blinket på. Tror det er fordi folk ser jeg har fullt lys på, ikke at de blir blendet. Gammel vane antakelig. Jeg tror jeg må teste å møte min egen bil med fjernlys på for å se hvordan det oppleves. Buss og lastebil blinker alltid av en eller annen grunn..

Trond.m

#39
Kan det være at maskeringen ikke tar hensyn til at det er en høy bil du møter ?

Hvis alle busser og lastebiler blinker så må det være fordi de faktisk blir blendet.

Amatøren

Takker for tilbakemeldinger om lys.

Har selv ved et fåtall ganger blitt blinket på med e-Golf, men tror jeg kan telle det på en hånd. De gangene har vært på svingete og uoversiktlig vei hvor møtende bil kom litt brått på. Har hatt min datter bak meg i den andre e-Golfen uten å blende med (via speilene). Veldig artig opplevelse å få veisidene og fremover ved siden av bilen min, bli opplyst av fjernlys et til e-Golfen bak.  :+1:

Neste spørsmål:

Er det noen som har byttet felgdiameter på e-tron og opplevet stor endring i rekkevidde?

Så på e-tron 50 og den vi lurer på er med 20" felger i stedet for 19".

Selger sa at den forskjellen har ingen betydning på rekkevidden da det er samme bredde (anleggsflate) på hjulene. Vekten blir også så godt som den samme sa han.

Han sa at det som spiller inn er hva man putter inn av utstyr som igjen påvirker vekten på bilen.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Pneg

Jeg tenker at om man blir blinket på av lastebiler så fungerer ikke matrix godt nok.. disse gutta vet hva som er for mye lys på møtende biler.
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

kom_så_og_gikk

Jeg må skynde meg å legge til at det var begrenset hvor mange busser og lastebiler jeg møtte i vår, før det mer eller mindre begynte å bli lyst døgnet rundt her nord for polarsirkelen. Mer data trengs. Men jeg kan se at noen sitter klar med blinkefingeren lenge før vi er nær hverandre nok til at matrikkelen-systemet i det hele tatt begynner å splitte lyskjeglen.

Opplevde det samme da jeg fikk min første bil med xenonlys. Da ble det blinket titt og ofte når jeg kjørte med nærlys.

Amatøren

Sitat fra: kom_så_og_gikk på lørdag 14. september 2019, klokken 20:36
Men jeg kan se at noen sitter klar med blinkefingeren lenge før vi er nær hverandre nok til at matrikkelen-systemet i det hele tatt begynner å splitte lyskjeglen.

Liten avsporing: Opplevet det samme med biler på rett E6 i Sverige. Lenge før lyskjeglene treffer hverandre (vår og møtende) på veibanen dimmer møtende bil og blinker febrilsk med fjernlyset. Mange dimmer ned selv om de er skjult bak sving eller bakketopp. Virker som om de ikke kan aktiv fjerlysbruk som jeg husker fra kjøretimene.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

eivhelle

Sitat fra: Amatøren på lørdag 14. september 2019, klokken 19:51

Neste spørsmål:

Er det noen som har byttet felgdiameter på e-tron og opplevet stor endring i rekkevidde?

Så på e-tron 50 og den vi lurer på er med 20" felger i stedet for 19".

Selger sa at den forskjellen har ingen betydning på rekkevidden da det er samme bredde (anleggsflate) på hjulene. Vekten blir også så godt som den samme sa han.

Han sa at det som spiller inn er hva man putter inn av utstyr som igjen påvirker vekten på bilen.

I følge WLTP testen for etron 55, gir 19" 408 km, 20" 392 km og 21" 376 km rekkevidde. Du mister 16 km for hver gang du går opp en størrelse. Selv om 19" og 20" har samme bredde vil 20" ha største delen av vekten lenger fra senter på dekket. Derfor blir det ikke helt det samme. Men jeg tror man kan kompensere en del av ulempen med å kjøre med litt ekstra trykk i dekkene.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA