Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55  (Lest 90588 ganger)

Trond.m

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7743
    • Vis profil
Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« Svar #675 på: Lørdag 16. Januar 2021, klokken 10:03 »
Kan noen bekrefte at det er mulig å benytte e-sim fra hvilken som helst leverandør i 21 modell e-tron ?

Urbs72

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 25
    • Vis profil
Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« Svar #676 på: Lørdag 16. Januar 2021, klokken 16:22 »
Jeg kan bekrefte om to uker når jeg får bilen  :)

Trond.m

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7743
    • Vis profil
Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« Svar #677 på: Lørdag 16. Januar 2021, klokken 16:39 »
Jeg kan bekrefte om to uker når jeg får bilen  :)
OK, takk. Men 21 modellen har vært på veien i 4 mnd. Det må da være noen som har testet.

orodreth

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 27
    • Vis profil
Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« Svar #678 på: Tirsdag 19. Januar 2021, klokken 14:38 »
Jeg kan bekrefte om to uker når jeg får bilen  :)
OK, takk. Men 21 modellen har vært på veien i 4 mnd. Det må da være noen som har testet.

Har 21modell og det går ikke nei. Vi får ikke oppgitt esim nummer og forhandler sier det er låst til Cubic...

andrenb

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 7
    • Vis profil
Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« Svar #679 på: Tirsdag 19. Januar 2021, klokken 20:27 »

Vi har fått et bra tilbud på en ny hvit eTron 50 men er litt i tvil på rekkevidden mellom den og 55. Vi pendler en del mellom jobb i byen og gården vår, det er mellom 13-16 mils kjøretur etter hvilken vei-alternativ vi velger å kjøre som normalt avgjøres av fergetidene. Vi må igjennom et område hvor det er en ganske bratt stigning på 300 meter og deretter 600 meter for å komme til eller fra byen.

Tanken med å kjøpe e-tron 50 er selvfølgelig at den er rimeligere og at den i byen vil dekke behovet vårt. Det som gjør oss litt usikker på om vi skal gå for 55 er pendling til og fra gården om vinteren. Det er jo gjerne fornuftig å lade batteriet til maks 80% så ofte man kan og jeg er usikker på om e-tron 50 vil få oss til gården uten problemer med 80% på tanken en iskald vinterdag med snø og slaps i veien. Da vi kjørte til gården sist helg var det -18 på det kaldeste langs ruten, dette er jo ikke normalen men kan skje en gang i blant.

Noen som har noen tanker eller råd til dette? Vi har en nummer to fossilbil til de skikkelig lange bilturene hvor elbil ikke er like praktisk, så dette blir hovedsakelig en pendlebil mellom by og gård og kjøring i nærområdet.

Brisken

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 56
    • Vis profil
Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« Svar #680 på: Tirsdag 19. Januar 2021, klokken 20:41 »
Det skal ikke være problem å lade til 100% så lenge du ikke lar den stå lenge etterpå.
Kort svar er at e-tron 50 med 80% lading er altfor spennende i vinterføre 16mil.

Vi har 18mil til hytten (Stavanger-Lyngdal) og lader alltid 100% natten før, noe småkjøring til og fra jobb +varming, så er en fort nede på 90% før en drar. Ved dårlige forhold har vi av og til kun 25km igjen når vi er fremme.

Min konklusjon: sålenge du har mulighet å lade fullt dagen før, og ikke skal bruke bilen mye på dagen før turene på 16mil, er det håndterbart uten stress.
- det er det hvertfall for oss på 18mil (og med tilhenger)

andrenb

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 7
    • Vis profil
Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« Svar #681 på: Tirsdag 19. Januar 2021, klokken 20:53 »
Det skal ikke være problem å lade til 100% så lenge du ikke lar den stå lenge etterpå.
Kort svar er at e-tron 50 med 80% lading er altfor spennende i vinterføre 16mil.

Vi har 18mil til hytten (Stavanger-Lyngdal) og lader alltid 100% natten før, noe småkjøring til og fra jobb +varming, så er en fort nede på 90% før en drar. Ved dårlige forhold har vi av og til kun 25km igjen når vi er fremme.

Min konklusjon: sålenge du har mulighet å lade fullt dagen før, og ikke skal bruke bilen mye på dagen før turene på 16mil, er det håndterbart uten stress.
- det er det hvertfall for oss på 18mil (og med tilhenger)

Takk for raskt svar. :) Det hørtes jo ut som det bør gå greit å lade til 100% dagen før og jeg ser for meg at 80% kan bli risikosport om vinteren. Før vi drar på gården blir det gjerne en tur/retur på jobb for min samboer som er totalt 4 mil med flat vei, så det bør være nok overskudd til de 13-16 milene uten behov for lading.

Er det mulig å sette bilen til å slutte helt å lade ved 80 eller 100% selv om ladekabelen står i? Eller vil den fortsette å klattlade til du tar ut ladekabelen?


ThomasEL

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1613
  • Audi e-tron 55 Advanced Sport 2022
    • Vis profil
Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« Svar #682 på: Tirsdag 19. Januar 2021, klokken 20:57 »
Kan stilles til å stoppe på 50, 60, 70, 80, 90, 100% etter ønske
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

andrenb

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 7
    • Vis profil
Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« Svar #683 på: Tirsdag 19. Januar 2021, klokken 20:58 »
Kan stilles til å stoppe på 50, 60, 70, 80, 90, 100% etter ønske

Så bra. Det vil ikke alltid like fristende å gå til garasjen i byen som er noen minutters gange fra huset vårt bare for å dra ut ladekabelen. Topp om den stanser helt av seg selv og kan stå med kabelen i til neste gang vi skal kjøre.

tromsø

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 576
  • Fremtiden er elektrisk
    • Vis profil
Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« Svar #684 på: Tirsdag 19. Januar 2021, klokken 21:04 »
Kan stilles til å stoppe på 50, 60, 70, 80, 90, 100% etter ønske

Så bra. Det vil ikke alltid like fristende å gå til garasjen i byen som er noen minutters gange fra huset vårt bare for å dra ut ladekabelen. Topp om den stanser helt av seg selv og kan stå med kabelen i til neste gang vi skal kjøre.

Du kan også endre lademål via appen! Når den fungerer, hvilket er 9/10 ganger for min del.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1613
  • Audi e-tron 55 Advanced Sport 2022
    • Vis profil
Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« Svar #685 på: Tirsdag 16. Februar 2021, klokken 19:27 »
«Lad batteriet nå» melding, samt rød batteriindikator og gult batterisymbol, har til nå konsekvent kommet ved 50km gjenværende rekkevidde på GOM. Dette har skjedd uavhengig av temperatur, og uavhengig av hva SOC er på når 50km rest inntreffer.

Men i dag skjedde dette ved ca 75km rest.
- Noen som har vært borti det?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

janbanan

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 178
    • Vis profil
Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« Svar #686 på: Tirsdag 16. Februar 2021, klokken 21:32 »
«Lad batteriet nå» melding, samt rød batteriindikator og gult batterisymbol, har til nå konsekvent kommet ved 50km gjenværende rekkevidde på GOM. Dette har skjedd uavhengig av temperatur, og uavhengig av hva SOC er på når 50km rest inntreffer.

Men i dag skjedde dette ved ca 75km rest.
- Noen som har vært borti det?

Du har jo heller ikke så veldig høyt forbruk, merkelig.
På søndag fikk jeg samme melding som deg, men ved 50km rekkevidde. Da var jeg ca 6 km fra Ionity, som var lagt inn som lademål i Navi. Irriterende dårlig. Så det virker heller ikke som varslingen tar hensyn til mål, med lader.
2020, e-tron e50 AS

elektro

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2473
    • Vis profil
Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« Svar #687 på: Onsdag 17. Februar 2021, klokken 00:13 »
Ja, jeg har fått det ved 264 km. på GOM og 76% SOC! Det var plussgrader og forbruket lå på 22,8 kWh/100 km. Batteriindikatoren var rød resten av turen og den gule batterilampa lyste. Ellers oppførte bilen seg normalt og da jeg hadde kjørt nesten 200 km. til, hadde jeg fortsatt 64 km. på GOM og 16% SOC. Siden har den vært normal.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015
Fisker Ocean, reservert 30/10/2020 (referral V4FAK3 )
IONIQ 5 «Project 45» tildelt 22/3/2021, KANSELLERT

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6259
    • Vis profil
Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« Svar #688 på: Onsdag 17. Februar 2021, klokken 00:14 »
Samme her, 2 ganger. De byttet batteristyringsmodul
Mine videoer av autopilot 2 på YouTube
Mine I-Pace videoer
2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE
  2017 S90D

elektro

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2473
    • Vis profil
Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« Svar #689 på: Onsdag 17. Februar 2021, klokken 00:21 »
«Lad batteriet nå» melding, samt rød batteriindikator og gult batterisymbol, har til nå konsekvent kommet ved 50km gjenværende rekkevidde på GOM. Dette har skjedd uavhengig av temperatur, og uavhengig av hva SOC er på når 50km rest inntreffer.

Men i dag skjedde dette ved ca 75km rest.
- Noen som har vært borti det?

Du har jo heller ikke så veldig høyt forbruk, merkelig.
På søndag fikk jeg samme melding som deg, men ved 50km rekkevidde. Da var jeg ca 6 km fra Ionity, som var lagt inn som lademål i Navi. Irriterende dårlig. Så det virker heller ikke som varslingen tar hensyn til mål, med lader.

Dette er dessverre ikke unikt for e-tron så vidt jeg vet. Det kan vel være gode grunner til å heller varsle den jevne sjåfør én gang for mye enn én gang for lite. Selv om det ikke er så stilig.

Det virker som mange biler har problemer med å gjenkjenne hurtigladere som nettopp det. Har spekulert på om det er en av grunnene til at få får forvarming av batteri til å fungere. Selv Tesla gjør ikke dette på annet enn på vei til sine egne ladestasjoner, selv om den nå har de fleste i kartet.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015
Fisker Ocean, reservert 30/10/2020 (referral V4FAK3 )
IONIQ 5 «Project 45» tildelt 22/3/2021, KANSELLERT