Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55

Startet av Trond.m, søndag 08. september 2019, klokken 19:39

« forrige - neste »

Øyvind.h

#240
Sitat fra: Amatøren på onsdag 23. oktober 2019, klokken 16:59
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 23. oktober 2019, klokken 13:58
... antatt mindre intern motstand i batteri pga færre celler ...

Beklager en liten feil.

De har ikke lavere batterispenning når de har fjernet noen batterimoduler. De har beholdt samme mengde seriekoblede moduler så de kan bruke samme motorstyring og motorer.

De har fjernet en eller flere parallellkoblede stringer for å beholde batterispenningen når de minsket kapasiteten.

Dermed er det færre parallellkoblede stringer å fordele strømmen på og dermed mistet noe motstand som var i parallell. Dermed er total motstand større.

Rent generelt fra elektronikk:

Jo flere parallell koblede motstander man har, jo mindre total motstand får man.

Hvis man serie kobler motstander så øker total motstand. 


Hilsen
En med fagbrev innen elektronikk + ingeniørutdanning innen elektronikk.

Takk for fin og forståelig presisering! I mitt enkle hode tok jeg utgangspunkt i at strømmen i et mindre batteri passerer færre celler og at en dermed kan ta utangspunkt i mindre varmetap. Ikke korrigert for økt belastning på cellene som er igjen og hvordan det slår ut ift intern motstand.

Men det var visst ikke så rett frem enkelt som jeg trodde. Bra det finnes fagfolk her på forumet :)

Hadde jeg hatt 15 mil til hytta hadde det vært vesentlig fare for bestilling av E50.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amatøren

Tusen takk for at du ikke ble sur!

Mente ikke å 'tråkke deg på tærne'.   ;)

Teknisk utdannet, men ikke pedagog så jeg var litt i tvil om hvordan jeg skulle ordlegge meg uten å virke (for) belærende, men samtidig forståelig.

Huh... Svett, svett,....
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 23. oktober 2019, klokken 17:05

Men det var visst ikke så rett frem enkelt som jeg trodde. Bra det finnes fagfolk her på forumet :)

Ganske logisk egentlig, alt gitt strømførende materiale har en motstand. Den synker med tversnittet. Parallellkobler man to ledere dobler man tversnitttet og halverer motstanden gitt resistive laster.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

turfsurf

Sitat fra: Amatøren på onsdag 23. oktober 2019, klokken 18:05
Godt og enkelt fortalt!
Litt forenklet kanskje. Det kommer av at man kan skrive P=Iˆ2*R.

Med en leder med motstand 6ohm og 4A strøm vil effekten bli P=4*4*6=96W. Splitter man det på 2 ledere vil man få P=2*2*6+2*2*6=48W.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eivhelle

Sitat fra: elektro på onsdag 23. oktober 2019, klokken 13:38

Når det gjelder kaldt vær er det én ulempe med mindre tilgjengelig batteri. Det er at en prosentvis større andel går med til å varme opp kupeen. Igjen, uten at jeg tror det kommer til å utgjøre en merkbar forskjell, men det kan fort utjevne eventuelle besparelser.

Samtidig er det færre battericeller som skal varmes opp til optimal driftstemperatur. Det vil igjen redusere mengden energi som brukes i starten.

Det er for så vidt vanskelig å argumentere mot at jo større batteri, jo mindre prosentandel går med til oppvarming. Det er enkel matematikk. Og samme logikk sier også at når rullmotstanden går ned vil også andelen energi som går med til oppvarming bli større. Men det totale energiforbruket vil like fullt gå ned og da vil man få mer rekkevidde fra hver tilgjengelige kWh i batteriet.

Jeg ser det er mange som mener vekten ikke er så viktig for forbruket. Men rullemotstanden er proporsjonal med vekten og vil derfor endre seg når man laster bilen. Det er heller ikke alltid så lett å sammenligne praktisk erfaring med eller uten last, fordi det er så mange andre forhold som spiller inn på forbruket. Det kan for eksempel være at man kjører litt mer aktivt når man er alene i bilen sammenlignet med turer der hele familien er med.

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Amatøren

Sitat fra: turfsurf på onsdag 23. oktober 2019, klokken 18:16
Sitat fra: Amatøren på onsdag 23. oktober 2019, klokken 18:05
Godt og enkelt fortalt!
Litt forenklet kanskje. Det kommer av at man kan skrive P=Iˆ2*R.

Med en leder med motstand 6ohm og 4A strøm vil effekten bli P=4*4*6=96W. Splitter man det på 2 ledere vil man få P=2*2*6+2*2*6=48W.
Vel hvis du skal dele strømmen slik må du også halvere spenningen for å ha bare 2 A gjennom 6 ohm.

Har du fortsatt samme spenning over motstanderne så får 4 A i begge motstanderne og da 192 W.

Vel, nå tror jeg at vi begynner å forvirre folk som ikke har elektronikk utdannelse.  ;)

Sporer litt av fra temaet 'Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55'
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

turfsurf

Sitat fra: Amatøren på onsdag 23. oktober 2019, klokken 20:29
Har du fortsatt samme spenning over motstanderne så får 4 A i begge motstanderne og da 192 W.
Joda, har man dobbelt så mye strøm ut fra batteriet går det dobbelt så mye strøm gjennom drivverket og. Dvs mye mere pådrag. Man må jo se på lik belastning (strømtrekk). Husk at den indre motstanden i batteriet kommer i serie med resten.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amatøren

Selvfølgelig, når man ser på motstanden som indre motstand i batteriet! En kontra to batteristrenger, sa halveres strømmen i hver streng. HELT KORREKT  :+1:

Av en eller merkelig grunn penset 'topplokket' seg over på grunnleggende elektronikk og tenkte batteri mot en ohmsk last... For en idiot jeg er... Glemme at det er indre motstand i elbilbatteri som diskuteres.  :-[

Min manglende pedagogiske utdannelse?

Vel tar kvelden straks. Oppe siden 04:25 på grunn av vakt.  :-\
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Anette Aass

Håper jeg gjør dette riktig nå, er helt ny her :o

Har en Renault Zoe 2019-modell med hjemmelader (3,6KW Pod Point) og lurer på om Audi eTron 50 kan lade på den?


daktari

Sitat fra: Anette Aass på torsdag 24. oktober 2019, klokken 10:49
Håper jeg gjør dette riktig nå, er helt ny her :o

Har en Renault Zoe 2019-modell med hjemmelader (3,6KW Pod Point) og lurer på om Audi eTron 50 kan lade på den?
Ja, det er jeg 98% sikker på. Lån en bil av forhandler og sjekk, så blir det avklart.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

moby666

Hei

Var innom en VAG forhandler i går og han nevnte at det kanskje kom en e-Tron 60 med lengre rekkevidde. Noen andre som har hørt om dette? Vurder litt e-tron, men for min del så er rekkevidden for kort i forhold til asiatiske og amerkianske elbiler.

jkirkebo

Sitat fra: Anette Aass på torsdag 24. oktober 2019, klokken 10:49
Håper jeg gjør dette riktig nå, er helt ny her :o

Har en Renault Zoe 2019-modell med hjemmelader (3,6KW Pod Point) og lurer på om Audi eTron 50 kan lade på den?

Det går helt fint. I prinsippet kan alle andre elbiler enn Zoe lade på alle typer sakteladestasjoner. Et eneste lite unntak jeg kjenner til er Mercedes B250 som ikke kan lade på ladestasjoner med fast kabel tilkoblet 230V 3-fase.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jonste

Sitat fra: moby666 på torsdag 24. oktober 2019, klokken 10:55
Hei

Var innom en VAG forhandler i går og han nevnte at det kanskje kom en e-Tron 60 med lengre rekkevidde. Noen andre som har hørt om dette? Vurder litt e-tron, men for min del så er rekkevidden for kort i forhold til asiatiske og amerkianske elbiler.

Det er vel ingen tvil om at e-tron s vil dukke opp i løpet av 2020. Om de vil gå vekk fra tidligere benevninger og sette på denne 60 gjenstår å se. 60 vil vel i så måte bety at den vil ha mellom 430 og 455 hk og sier ingenting om batteristørrelse.
Samtidig som s dukker opp, vil man nok kunne få s-line exteriør til 50 og 55.

Kåre Knatten

I følg rykter jeg har, vil E-tron 60 ha samme batteripakken som 55 og pga mer effekt (tallet står for motorkraft) vil den følgelig ha mindre rekkevidde.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA