Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor har Tesla-sjåfører så dårlig rykte?

Startet av ryback, lørdag 07. september 2019, klokken 23:41

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Ble påkjørt av en Ford for noen år siden og havnet på sykehus. Drittsekker.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Vhagar

Hatyttringer er jo ulovlig og denne fyren har gledet seg til å yttre dem. Det sier det meste. Denne fyren har mistet sin relevans for flere år siden.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Counterpointer

Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 12. september 2019, klokken 15:00
Hvorfor har journalister så dårlig rykte?

Sitat fra: k1 på torsdag 12. september 2019, klokken 14:47
https://www.dagbladet.no/nyheter/jeg-hater-tesla-sjaforer/71593615

"Jeg hater Tesla-sjåfører
Erling Borgen forteller om nestenulykke og raser mot Tesla-eiere. - Miljødrittsekker."
Erling Borgen demonstrerer her en av grunnene.
Men den store grunnen til at journalister har dårlig rykte er at de ikke er etterettelige, dvs til å stole på.

Litt det samme som dårlige sjåfører, men det knytter seg til sjåføren ikke bilmerket.

Espen Hugaas Andersen

#33
Kjørte hjem fra gardermoen i går, og fikk en fin anleding til å vise hvorfor Audi-sjåfører har dårlig rykte:

https://youtu.be/a8ZwlwrwxTY?t=52

(Kanskje den dårligste kjøringen jeg har fanget på dashkameraet hittil, etter 84k km. Tre høyst ulovlige forbipasseringer på kort tid, i en veiarbeidssone.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

1000kwh

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 16. september 2019, klokken 12:48
Kjørte hjem fra gardermoen i går, og fikk en fin anleding til å vise hvorfor Audi-sjåfører har dårlig rykte:

https://youtu.be/a8ZwlwrwxTY?t=52

(Kanskje den dårligste kjøringen jeg har fanget på dashkameraet hittil, etter 84k km. Tre høyst ulovlige forbipasseringer på kort tid, i en veiarbeidssone.)
Stygge greier ja!

GOS

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 16. september 2019, klokken 12:48
Kjørte hjem fra gardermoen i går, og fikk en fin anleding til å vise hvorfor Audi-sjåfører har dårlig rykte:

https://youtu.be/a8ZwlwrwxTY?t=52

(Kanskje den dårligste kjøringen jeg har fanget på dashkameraet hittil, etter 84k km. Tre høyst ulovlige forbipasseringer på kort tid, i en veiarbeidssone.)

Espen
Falt deg ikke inn at du skulle vært flinkere å legge deg inn i høyre fil slik at de bak kunne ligge i forbikjøringsfilen?

Nå vet jeg ikke hvor fort det gikk eller hva farsgrensen er, men det syntes ikke å være hinsides fort den Audisjåføren kjørte.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: GOS på mandag 16. september 2019, klokken 14:19Espen
Falt deg ikke inn at du skulle vært flinkere å legge deg inn i høyre fil slik at de bak kunne ligge i forbikjøringsfilen?

Nå vet jeg ikke hvor fort det gikk eller hva farsgrensen er, men det syntes ikke å være hinsides fort den Audisjåføren kjørte.
Jeg lå bak en annen bil som kjørte tregere enn det jeg ønsket å gjøre. Ser man bort i fra muligheten for å gjøre ulovlige forbipasseringer, så ville vi begge ligge bak denne bilen, uansett om jeg eller Audien lå fremst.

Når vi så kom til lavere fartsgrenser, og bilen foran ikke sakket ned særlig, slik at den hadde hadde høyere hastighet enn det jeg ønsket å ligge i, så la jeg meg ut.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

1000kwh

Sitat fra: GOS på mandag 16. september 2019, klokken 14:19
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 16. september 2019, klokken 12:48
Kjørte hjem fra gardermoen i går, og fikk en fin anleding til å vise hvorfor Audi-sjåfører har dårlig rykte:

https://youtu.be/a8ZwlwrwxTY?t=52

(Kanskje den dårligste kjøringen jeg har fanget på dashkameraet hittil, etter 84k km. Tre høyst ulovlige forbipasseringer på kort tid, i en veiarbeidssone.)

Espen
Falt deg ikke inn at du skulle vært flinkere å legge deg inn i høyre fil slik at de bak kunne ligge i forbikjøringsfilen?

Nå vet jeg ikke hvor fort det gikk eller hva farsgrensen er, men det syntes ikke å være hinsides fort den Audisjåføren kjørte.
Du ser jo at det var 100km/t og at de gikk inn i vegarbeidsområde med 70km/t?

Han kjørte dessuten bak en annen bil, og kjørte forbi biler i høyre feltet.

Det er ikke fritt fram i venstrefeltet. Fyren som kjørte forbi var en idiot på alle mulige vis.

Counterpointer

Sitat fra: 1000kwh på mandag 16. september 2019, klokken 14:27
Det er ikke fritt fram i venstrefeltet. Fyren som kjørte forbi var en idiot på alle mulige vis.
Og det har ingenting med hvilken bil han kjørte! Han er i akkurat samme gruppe som X sjåføren i første post.

geear

Sitat fra: GOS på mandag 16. september 2019, klokken 14:19
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 16. september 2019, klokken 12:48
Kjørte hjem fra gardermoen i går, og fikk en fin anleding til å vise hvorfor Audi-sjåfører har dårlig rykte:

https://youtu.be/a8ZwlwrwxTY?t=52

(Kanskje den dårligste kjøringen jeg har fanget på dashkameraet hittil, etter 84k km. Tre høyst ulovlige forbipasseringer på kort tid, i en veiarbeidssone.)

Espen
Falt deg ikke inn at du skulle vært flinkere å legge deg inn i høyre fil slik at de bak kunne ligge i forbikjøringsfilen?

Nå vet jeg ikke hvor fort det gikk eller hva farsgrensen er, men det syntes ikke å være hinsides fort den Audisjåføren kjørte.
1. Uansett så kjører man ALDRI forbi i et AVKJØRINGSFELT. Til nøds kan man gli forbi med trafikken i høyrefila, men avkjøringsfelt er helt på tur..
2. Ser at Espen bruker BlackVue 650. Mitt 750 har veldig stor vidvinkel, noe som gjør at avstander som er kort i virkeligheten oppleves langt på videoen. Det som er nesten-situasjoner i virkeligheten ser ut som situasjoner med brukbar klaring. Kan være enig i at på videoen så kunne det godt vært rom for å legge seg inn til høyre helt i starten, men det er nok ikke så store luka det er snakk om.

hemi

mange sover i venstre fil og skylder på han forran ikke kjørte fortere.

Øyvind.h

Det der er ikke akkurat noe jeg hadde klart å hisse meg opp over. Ikke pen kjøring, men på lista over stygg kjøring i trafikken var det eksempelet der et soleklart gjesp. Hadde ikke lettet et øyelokk blant følgerne i dashcam-grupper på Facebook. På videoen ser du jo at det går ganske mange sekunder mellom passering av bil nr 1 i høyre felt til bil nr 2, så passeringen på innsiden hadde gode marginer. Selv en Renault Fluence har jeg sett kjøre mye hardere felthopping enn det der.

Om jeg selv ville lagt meg over i høyre felt eller ei skal jeg ikke si for sikkert. Både tid (altså hastighetsforskjell på egen bil og bil til høyre) og avstand (kan man legge seg inn uten at man allerede etter et par sekunder sliter med 3-sekunders regelen?) må vurderes ift om det er «verd» å legge seg inn og ut igjen. Ofte er trafikken så tett at det å begynne å slippe frem biler bakfra bare vil føre til svært hyppige feltskift.
Skal man først fremstille Audi-sjåfører som grusomme finnes det haugevis av andre videoer på nett, også fra Norge. Men det er mange stygge videoer av Tesla-sjåfører her i Norge også, så da er vi vel like bedritne alle mann :D

For øvrig (ref en annen tråd her på forumet) ble jeg sittende i kø i ordinært felt på mosseveien i går. For moroskyld fulgte jeg med i speilet for å se om de i kollektivfeltet faktisk var to i bilen. Overraskende nok var det 2 i nær alle bilene. Det var hyggelig å registrere :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

CorsoDante

Det er ikke forbudt å kjøre forbi sinker i venstrefila, uten at dét nødvendigvis er gjeldende her (anleggsområde osv.).

Ofte tar folk seg litt for god tid i venstrefila.
TM3P "FSD"

1000kwh

Sitat fra: CorsoDante på tirsdag 17. september 2019, klokken 16:55
Det er ikke forbudt å kjøre forbi sinker i venstrefila, uten at dét nødvendigvis er gjeldende her (anleggsområde osv.).

Ofte tar folk seg litt for god tid i venstrefila.
Han brøt loven da han kjørte forbi i høyre felt.. og det nærmer seg førerkortbeslag når han kjører forbi i avkjøringfeltet!

Synes dette var veldig stygt og setter livet til andre i fare..

hemi

Hadde ikke folk sovet i venstre, hadde han ikke kjørt forbi på høyre.


Selv med blålys og sirener er det masse folk som regelrett sover i venstre fil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA