Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prute argumenter

Startet av nyogusikker, lørdag 07. september 2019, klokken 00:27

« forrige - neste »

nyogusikker

Vurderer å kjøre ett stykke for å sjekke ut en ioniq, egentlig rett over mitt budsjett, men den har alle mine krav😂

Dårlig på pruting/dealing; hva er de beste prute argumentene om dagen?

Er en norsk 2017 mod, sknn\ teknikk  om det har noe å si🤷🏻‍♀️

Carl Anton Stenling

#1
Du kan bruke kampanjeprisene som nå ligger ute og regne ut kostnad per kilometer ved å ta utgangspunkt i 200.000 km levetid. Dersom bruktbilen gir høyere gjenstående kostnad per km enn nybil så forsøker bruktbilselgeren å selge til for høy pris. Du kan også bruke overgangen til ny modell som argument.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

arthur

En tilsvarende helt ny bil har vel en pris fra forhandler som er tilgjengelig og så kan man diskutere hva som er rimelig prosentvis fradrag på en bil som er 2 år gammel og komme frem til et tall? 20% første året og deretter 14% per år, totalt 34% er tall som brukes her; https://www.smartepenger.no/bilokonomi/2230-bilkostnader-verdifall
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

nyogusikker

Sitat fra: snakkesalig på lørdag 07. september 2019, klokken 11:05
Km stand? Prisforlangende?

Jeg ser på flere, men ca 229-259 000, mellom 20-50 000km.

nyogusikker

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 07. september 2019, klokken 01:20
Du kan bruke kampanjeprisene som nå ligger ute og regne ut kostnad per kilometer ved å ta utgangspunkt i 200.000 km levetid. Dersom bruktbilen gir høyere gjenstående kostnad per km enn nybil så forsøker bruktbilselgeren å selge til for høy pris. Du kan også bruke overgangen til ny modell som argument.

Hvordan gjør jeg det? Mulig jeg ikke skjønte hva du mente...

Carl Anton Stenling

#5
Et eksempel (vi har nettopp kjøpt Ioniq selv):

Nypris på veien: kr 290.000 (tilbud fra Aaby Auto med vinterdekk)
Antatt levetid: 200.000 km
Kjøpspris per km: kr 1,45/km

Så til en bruktbil: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=150728361
Bruktpris: kr 199.000
Km-stand: 85.000 km
Gjenværende antatt levetid: 200.000 km - 85.000 km = 115.000 km
Bruktpris per gjenværende km: kr 1,73/km

Et slikt eksempel hvor det fokuseres på kjøpspris per gjenværende km viser at for denne brukte bilen vil du betale mer for hver km enn forrige eier. Normalt skal det være motsatt, dvs. første eier som har garanti og ny bil bør betale mer per km.

For øyeblikket ser det ut til at mange av Ioniq som ligger på Finn er høyt priset. Vi fant det mer lønnsomt å kjøpe ny bil enn brukt pga. dette.

-----------

Du kan bruke overgangen til ny modell som argument for lavere pris. Det kan hevdes at bruktbilprisene vil falle en del straks den nye modellen med større batteri begynner leveringen. Du kan foreslå for selger at han godtar en noe lavere pris nå fremfor å vente og få et enda større prisfall.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

arthur

Sitat fra: nyogusikker på søndag 08. september 2019, klokken 00:40
Sitat fra: snakkesalig på lørdag 07. september 2019, klokken 11:05
Km stand? Prisforlangende?

Jeg ser på flere, men ca 229-259 000, mellom 20-50 000km.

Uten å nevne alder og såpass vag antydning mht kjørelengde så blir det litt vanskelig å mene noe veldig sterkt, men synes som om disse bilene er betydelig overpriset i forhold til å kjøpe en ny bil med de åpenbare fordeler disse har, ikke minst garantier og reklamasjon.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

1000kwh

Jeg følger litt med på finn og ioniq, og mange biler bruker lang tid på salg. Vil tro du kan få en bra bil til 180000-190000.

Ikke kjøp for prisen på finn i hvertfal. Det er jo bare å ta kontakt og si at du kommer og henter for 10000-30000 mindre. Så får du nok napp snart.

nyogusikker

Jeg søker på 2016-2018 ca. De aktuelle bilene i 229-250 k var 2017/2018 mod. Km 26000-43000.

Når jeg har tatt regnestykket som vist over her vil disse bilene ligge på mellom 5,33/km-9.03 😳

Desverre er budsjettet stramt og jeg har ikke råd til ny ny bil :(

nyogusikker

#9
Sitat fra: 1000kwh på søndag 08. september 2019, klokken 11:15
Jeg følger litt med på finn og ioniq, og mange biler bruker lang tid på salg. Vil tro du kan få en bra bil til 180000-190000.

Ikke kjøp for prisen på finn i hvertfal. Det er jo bare å ta kontakt og si at du kommer og henter for 10000-30000 mindre. Så får du nok napp snart.

Ja jeg vet det kan være «så lett» med private, men jeg har en bil jeg også må bli kvitt. Som jeg har restlån på, så tenkte det letteste var å bytte den inn når jeg en ny hos forhandler.

arthur

Som igjen betyr at du vil få mindre for bilen du selger og må betale for mye for bilen du kjøper? En sikker vei til dårlig(ere) råd!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

nyogusikker

#11
Hehe, jeg vet. Derfor jeg må ha noen gode prute argumenter!
Jeg er avhengig av bil daglig, og kan heller ikke sitte med to lån 🤷🏻‍♀️

automat

#12
Man får ikke i pose og sekk. Velger man den behagelige løsningen, og leverer den gamle bilen i innbytte, så velger man normalt også den mest kostbare løsningen.

Å komme med innbyttebil er et dårlig utgangspunkt for pruting.

Hva slags bil skal du selge?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

nyogusikker

Toyota auris kombi. Er jo en «safe» bil sånn sett.

automat

Sitat fra: nyogusikker på søndag 08. september 2019, klokken 11:47
Toyota auris kombi. Er jo en «safe» bil sånn sett.
Som det også ligger i bøtter og spann av på Finn.

Husk å ikke overvurdere hva den gamle bilen er verdt. Billigste sammenlignbare bil på Finn er et godt utgangspunkt. Så må man fort 20k under dette, som innbyttepris.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA