Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Bug og nag! How to succeed without really trying.  (Lest 3837 ganger)

geear

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
« Svar #45 på: Fredag 13. ſeptember 2019, klokken 17:18 »
Ingenting er som en haug med tastaturkrigere som tydeligvis vet så utrolig godt hvordan andre bruker autopiloten i bilen sin, og hvor de har fokuset sitt. Ser en her oppe sier at det ofte er feil å tro at andre er som en selv, men det er et velkjent uttrykk som sier det motsatte - "på seg selv kjenner en andre".

Handyman

• Gold Member
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
« Svar #46 på: Fredag 13. ſeptember 2019, klokken 19:11 »
Og for min del er det selv med armene hvilende på fanget fortsatt snakk om å holde i rattet, for å kjenne ikke bare på bilen, men også rattet, hva den gjør. Det tar ikke noe ekstra tid å gripe tak når man først har rattet i klypa. Er bare sykt irriterende å måtte ta i unødvendig mye hvert femtende sek.
Jeg gjør det på samme måte, men opplever svært sjelden (kun på lange rettstrekker) at bilen ikke registrerer at jeg holder i rattet. Kjører du S eller X?
RTFM https://www.tesla.com/sites/default/files/model_y_owners_manual_europe_no.pdf
MIC TMY, LR AWD, Gemini S/V, Hvit/Sort (august -21 til dd)
TM3 LR AWD, FSD, Aero S/V, Midnight Silver (mars -19 til aug-21)

Motorwatt

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #47 på: Tirsdag 17. ſeptember 2019, klokken 13:55 »
Har en to måneder gammel X75 som lånebil, og det er en rar opplevelse. I 110 km/t på E18 reduserer den hastigheten når den kommer bak en saktegående bil i samme fil. Det skal den jo gjøre, men denne bilen gjør det når avstanden er 150-200 meter! Og det er med avstandsinnstilling på 1. Min S gjør det ved ca. 50 meters avstand. Med Xen må man hjelpe til med wattpedalen ved hver forbikjøring, og filbytte blir helt merkelig. NoA på denne bilen er helt ubrukelig i forhold til S som heller ikke er noe geni i denne øvelsen.

Med stor fare for å fornærme noen X-eiere må jeg si at S er en mye bedre bil å kjøre, både med og uten bruk av AP/TACC. For meg er det som å kjøre et slagskip i forhold (noe jeg selvsagt har lang erfaring i..) 8)
Tesla S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD - MCU2 - Free Super Charging - Firmware: 2021.36.5.1
________________________________________________________________________________________________

Handyman

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #48 på: Tirsdag 17. ſeptember 2019, klokken 14:35 »
På NoA begynner min bil (TM3) forsiktig å redusere hastighet ganske tidlig når jeg tar igjen biler i samme fil, men den øker farten så snart jeg setter på blinkeren. Jeg har derfor lært meg å skifte fil tidlig nok. Tror det er vesentlig kortere enn 200m, da jeg tror at maks rekkevidde på RADARen er 160m.
RTFM https://www.tesla.com/sites/default/files/model_y_owners_manual_europe_no.pdf

Motorwatt

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #49 på: Tirsdag 17. ſeptember 2019, klokken 15:41 »
Etter det jeg forstår har AP1 og AP2 Bosch radar med 160 meters rekkevidde. I AP2.5 sitter det visstnok Continental-radar med rekkevidde fra 170-250 meter (juryen er ute..). I og for seg ikke viktig om det er 170 eller 200 fordi dette er atskillig lenger enn i min 2018 S, og medfører (IMO) unødvendig manuell korrigering. Hvor stor blir avstanden hvis man setter den til 7? 1 kilometer?
Tesla S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD - MCU2 - Free Super Charging - Firmware: 2021.36.5.1
________________________________________________________________________________________________

turfsurf

• Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
« Svar #50 på: Tirsdag 17. ſeptember 2019, klokken 16:07 »

Med stor fare for å fornærme noen X-eiere må jeg si at S er en mye bedre bil å kjøre, både med og uten bruk av AP/TACC. For meg er det som å kjøre et slagskip i forhold (noe jeg selvsagt har lang erfaring i..) 8)
Fint det for oss som liker å kjøre slagskip i stedet for fregatt
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #51 på: Tirsdag 17. ſeptember 2019, klokken 16:43 »
Slagskip er understyrte, trege i bevegelsene, trenger stor plass, har utseende mot seg, og har dårlig akselerasjon. Fregatter derimot....  ;D.

Øggen

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #52 på: Tirsdag 17. ſeptember 2019, klokken 19:10 »
Fregatter derimot....  ;D.

De kræsjer med tankere.....
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.
Model 3 LR hvit/hvit, FSD i bestilling

Motorwatt

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #53 på: Tirsdag 17. ſeptember 2019, klokken 19:22 »
Sikkert feil på Autopiloten! Navy vers. AP 2.5? 8)

Handyman

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #54 på: Tirsdag 17. ſeptember 2019, klokken 23:17 »
Etter det jeg forstår har AP1 og AP2 Bosch radar med 160 meters rekkevidde. I AP2.5 sitter det visstnok Continental-radar med rekkevidde fra 170-250 meter (juryen er ute..). I og for seg ikke viktig om det er 170 eller 200 fordi dette er atskillig lenger enn i min 2018 S, og medfører (IMO) unødvendig manuell korrigering. Hvor stor blir avstanden hvis man setter den til 7? 1 kilometer?
Uansett rekkevidde på RADARen så er det på min bil ingen merkbar forskjell på 1 eller 7 i avstanden før den sakker ned når jeg tar igjen biler. Det påvirker bare hvor nærme den til slutt legger seg i ro bak bilen foran.

kraez

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #55 på: Torsdag 19. ſeptember 2019, klokken 12:51 »
Uansett rekkevidde på RADARen så er det på min bil ingen merkbar forskjell på 1 eller 7 i avstanden før den sakker ned når jeg tar igjen biler. Det påvirker bare hvor nærme den til slutt legger seg i ro bak bilen foran.

Har også merket denne de siste månedene. Ligger jeg i 90 i 80 sone, og det er en bil (langt) foran som holder 80, begynner AP å redusere farten nesten så snart bilen foran er i syne. Mener det ikke var slik tidligere.
Model X100D - November 2017

Tiger123

• Hero Member
  • P100D
    • Vis profil
« Svar #56 på: Torsdag 19. ſeptember 2019, klokken 21:49 »

Jeg må gi autopilot litt skryt. Da mener jeg TACC.. Mellom Jessheim og sinsenkrysset til/fra jobb i tett trafikk har den vært fenomenal i hele sommer. Ikke at jeg bruker den absolutt hele tiden, men bruker den mye. Behagelig, myk og "riktig" tempo hele veien.
Jeg kritiserte den i det vide og brede i mai/juni, så på plass med litt ros nå. Ikke prøvd den på landevei i det siste, det skal sies. Får teste til helga. Har 2019.20.2.1.

Motorwatt

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #57 på: Torsdag 19. ſeptember 2019, klokken 22:25 »
2019.20.2.1 er vel fra mai. Har du stoppet helt opp?  :o

Tiger123

• Hero Member
  • P100D
    • Vis profil
« Svar #58 på: Torsdag 19. ſeptember 2019, klokken 23:04 »
Siste halvdel av junieller begynnelsen av juli tipper jeg. Men ja har stoppet helt opp..:/ Bra bilen går da:)

Altså ikke fått noe, har krysset av for "advanced" eller hva det heter, på software valget.
« Siste redigering: Torsdag 19. ſeptember 2019, klokken 23:05 av Tiger123 »

Motorwatt

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #59 på: Torsdag 19. ſeptember 2019, klokken 23:23 »
2019.20.2.1, hvor 20 er ukenummeret den ble released. Uke 20 begynte 13 mai, så jeg hadde nok konfrontert Tesla.