Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bug og nag! How to succeed without really trying.

Startet av Motorwatt, fredag 06. september 2019, klokken 18:54

« forrige - neste »

Handyman

At man raskere vil kunne begrense en bevegelse i rattet når man har hendene "på rattet" bør være innlysende for de fleste. Hvor stor forskjellen vil være kan man derimot diskutere, men er det trangt kan det stå om få cm før man har en skrape i siden.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Det er bortimot umulig å ha 100% full kontroll under bilkjøring. Det er for mange distraksjoner. Dagens biler med touchskjermer, etc. er nok en større kilde til uoppmerksomhet enn å bruke noen tidels sekunder for å få kontroll på rattet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Og for min del er det selv med armene hvilende på fanget fortsatt snakk om å holde i rattet, for å kjenne ikke bare på bilen, men også rattet, hva den gjør. Det tar ikke noe ekstra tid å gripe tak når man først har rattet i klypa. Er bare sykt irriterende å måtte ta i unødvendig mye hvert femtende sek.

Muffinman

Praktiske studier viser vel at det skal mye til for at reaksjonstiden kommer under 1 sekund. Da snakker vi årvåken fører og tiden fra denne oppdager noe til han rekker å bremse. Jeg antar at det er noenlunde overførbart til dette caset.  Selv tror jeg ikke jeg er i stand til å komme ned på en såpass kort reaksjonstid.

I motorveihastighet ruller man rundt 30 meter i sekundet, og ethvert millisekund kan telle. Jeg blir ikke imponert over at man forsvarer feil bruk av systemet ved å fremheve sin egen fortreffelighet som bilfører, og tenker at L5 ikke kan komme fort nok.

kodax

Sitat fra: Muffinman på torsdag 12. september 2019, klokken 08:14
Jeg blir ikke imponert over at man forsvarer feil bruk av systemet ved å fremheve sin egen fortreffelighet som bilfører...
:+1: :+1: :+1:
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

RuneW

Sitat fra: Fornybarbil på tirsdag 10. september 2019, klokken 22:36
Det tar vel 0.2s å sende signal om å stramme musklene i hånden for å ta kontroll over bilen. Hvor mange ekstra ms tror dere det tar å løfte hånden 5cm i samme bevegelsen? 10ms? 15ms?

Det tar selvsagt mye mer enn 15 ms å bevege hånden opp, gripe tak i rattet og snu bevegelsen og dra det nedover, som er en slags worst case(*) i dette tilfellet. Jeg vil tippe på minst 10 ganger så lang tid.

(*) At man må regne på worst case er for meg opplagt i sikkerhetsdiskusjoner.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

cra

Reaksjonstid kan man teste enkelt med en linjal og evt. stoppeklokke.


https://www.science-sparks.com/test-your-reaction-time/ (Engelsk, men de fleste her takler nok denne helt fint).

Og ha i bakhodet at det eneste man trenger å gjøre her er en forhåndsbestemt handling (knipe sammen hånda), og man vet at linjalen kommer til å slippes. I en trafikksituasjon vet man ikke at noe kommer til å skje, og man må i tillegg bestemme seg for hva slags handling man skal gjøre. (Joda, å hugge i bremsen/vri på rattet kan komme som en refleks)

Denne videoen viser forskjellen på en 10-åring og en 53-åring (your mileage may vary): https://youtu.be/kwXr8odzDvY?t=55
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

JorEl

Når man drev med manuell tidtakning i sprint, 60meter, 100meter så la man på 2 tiendedeler. (uten Tesla)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Fornybarbil

Når dere kjører bil: vet dere ikke at noe skal skje da? Det er snakk om at man griper inn det millisekundet noe avviker fra planen. Hjernen tenker hele tiden ut korrekt bevegelse og hvis noe avviker så handler man. Sitter dere og fikler med andre ting når dere kjører? Å kjøre bil er nøyaktig som den reaksjonstesten og handlingen man utfører er utføres ut i fra egen erfaring på veien.

Hvordan i huleste kjører dere bil egentlig?

Jeg begynner å lure på om Teslas Autopilot burde komme med en test på kjøreferdigheter.

RuneW

Sitat fra: Fornybarbil på fredag 13. september 2019, klokken 10:51
Jeg begynner å lure på om Teslas Autopilot burde komme med en test på kjøreferdigheter.

Eller med en test på selvinnsikt...  ::)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

cra

Sitat fra: Fornybarbil på fredag 13. september 2019, klokken 10:51
Når dere kjører bil: vet dere ikke at noe skal skje da?

Man vet at uventede ting kan skje, men ingen vet hva, hvor og når. Det er forskjellen fra reaksjonstesten der du vet at linjalen snart slippes. Om du sitter og analyserer og planlegger hva du skal gjøre hvis enhver tenkelig situasjon oppstår til enhver tid har du nok for lite fokus på kjøring, og burde heller være passasjer.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Motorwatt

Hjernen tar ofte feil avgjørelser. Hver dag, og hele livet igjennom... Og ofte også i situasjoner hvor man har bedre tid....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

De fleste vet at alt for mange sjåfører har oppmerksomheten andre steder enn der de burde, de fikler med knapper, skjermer, mobiler, sitter i andre tanker, ser ut av sidevinduene, ser i speilene osv osv. Vi snakker sekunder, ikke millisekunder.
Fokus på bilkjøring varierer enormt fra person til person, hvor sliten og trøtt man er, sinnstilstand, rus, og lista bare fortsetter.
Hvis man lever i troa, eller forventer at alle sjåfører er like fokusert, skjerpet og klar til å gripe inn, så har man ikke ferdes mye i trafikken, og man vet ingenting om variasjoner mellom personer.
Å tro at andre er som seg selv er ofte feil.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Øggen

Sitat fra: Fornybarbil på fredag 13. september 2019, klokken 10:51
Når dere kjører bil:
Sitter dere og fikler med andre ting når dere kjører?

Hvordan i huleste kjører dere bil egentlig?

Jeg begynner å lure på om Teslas Autopilot burde komme med en test på kjøreferdigheter.  :+1:
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Handyman

Sitat fra: Øggen på fredag 13. september 2019, klokken 12:42
Sitat fra: Fornybarbil på fredag 13. september 2019, klokken 10:51
Når dere kjører bil:
Sitter dere og fikler med andre ting når dere kjører?

Hvordan i huleste kjører dere bil egentlig?

Jeg begynner å lure på om Teslas Autopilot burde komme med en test på kjøreferdigheter.  :+1:
Mr Bean er jo flink til multi-tasking:
https://www.youtube.com/watch?v=VumrpkL6RS0
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA