Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skal vi ha renere luft i byene må Diesel bilene tilbake a

Startet av elektrolux, fredag 06. september 2019, klokken 13:31

« forrige - neste »

elektrolux

I alle fall i følge denne artikkelen :

https://www.nettavisen.no/okonomi/stor-test-ga-sjokkresultat-nye-dieselbiler-kan-rengjore-luften/3423839527.html

Der faller samtidig argumentet mitt om at Diesel leddbussene bør ut. De bør faktisk inn.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hELgenen

Så den der - det fungerer jo så lenge filterene er rene - men samtidig så viser det jo at luften KAN renses...så opp med solpaneler og filtre på alle bygg i byen..så får vi selvrensende byluft..........

geear


jman76


arthur

Svaret på problemet er vel at vi velger alternativer til bilen, ikke hvilken bil vi velger?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

jlan

Det er vel nesten like effektivt om en elbil med HEPA filter kjører kupéviften på fullt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

02jan

hva med å legge sykkeltraseene langs hovedveiene, så kan svevestøv samles inn i lungene, istede for kostbare filter løsninger på bilene.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Plan B

Sitat fra: 02jan på fredag 06. september 2019, klokken 18:26
hva med å legge sykkeltraseene langs hovedveiene, så kan svevestøv samles inn i lungene, istede for kostbare filter løsninger på bilene.
Veldig useriøst :(

Elmo

Sitat fra: jlan på fredag 06. september 2019, klokken 17:18
Det er vel nesten like effektivt om en elbil med HEPA filter kjører kupéviften på fullt.
Tenkte det samme.
Evt at alle elbiler må få montert en støvsuger for å rense like mye luft
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Electrix

Merk at disse dieselbilene bare reduserer svevestøv de få dagene når det er høy luftforurensing i enkelte store byer, alle andre dager bidrar de med økt svevestøv. Kjempepraktisk med en bil som man ikke skal kjøre på landet, og bare i byene når det er høy luftforurensing. Hva om for mange bytter til elbil og slutter å fyre med ved slik at luftforurensingen aldri når opp i høyt nivå, da får de jo aldri kjørt disse bilene.

En annen ting er at denne testen kun tar for seg svevestøv, disse dieselbilene slipper fortsatt ut CO2, NOx og annen skit.

Dette blir først troverdig når vi leser at produsentene og forhandlerne av dieselbiler dropper ventilasjonsanlegget i kontorene sine og bare fører eksosslangen inn vinduet fra bilen som står på tomgang utenfor. Det bør de jo gjøre hvis lufta blir så ren...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

hELgenen

Disse geniale filtrene må jo være noe for elbiler også.
Kunne jo reist rundt i storbyen og renset lufta.
Kanskje få betalt i bomringen også......

THE

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

xyzzy

Sitat fra: Plan B på fredag 06. september 2019, klokken 20:11
Sitat fra: 02jan på fredag 06. september 2019, klokken 18:26
hva med å legge sykkeltraseene langs hovedveiene, så kan svevestøv samles inn i lungene, istede for kostbare filter løsninger på bilene.
Veldig useriøst :(

Luften er først og fremst dårlig på  den kaldeste delen av vinteren, og da er sykkelandelen omtrent en avrundingsfeil.

Apropos det: Derfor må transportsystemet for kollektiv, bil og gange være dimensjonert for null sykkel slik at det takler vintertrafikken. Og ikke minst veivedlikeholdet... Ikke som den idiotiske ideen MDG hadde om å prioritere sykkelen om vinteren. Det var umulig å gå på fortauene fra t-banen, men tomme, måkede sykkelbaner i veien: Det hadde de.


Øyvind.h

Hvis det er noen trøst er syklelfeltene ikke spesielt godt brøytet på vinteren. Ofte snø, is, klumper, møkk og vann i dem. Rett og slett søppelrenna for bilfeltet. Men jeg trives godt på vinteren. Langt færre sykler ja. Når jeg kommer til Bjørvika nå er det jo ikke plass til syklene i sykkelfeltet lenger. Ikke tips flere om hvor bra det går å sykle til vinteren :)

Heldigvis faller andelen fossilbiler i Oslo. Det merkes godt i sykkelfeltet med færre kalde motorer som forpester.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

PNR1A

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 08. september 2019, klokken 14:17
Hvis det er noen trøst er syklelfeltene ikke spesielt godt brøytet på vinteren. Ofte snø, is, klumper, møkk og vann i dem. Rett og slett søppelrenna for bilfeltet. Men jeg trives godt på vinteren. Langt færre sykler ja. Når jeg kommer til Bjørvika nå er det jo ikke plass til syklene i sykkelfeltet lenger. Ikke tips flere om hvor bra det går å sykle til vinteren :)

Heldigvis faller andelen fossilbiler i Oslo. Det merkes godt i sykkelfeltet med færre kalde motorer som forpester.

Nå vet jeg ikke hvor i Oslo bor du men Østensjøveien saumfares for hver eneste snøfnugg som faller. Dette til Bryn senter, deretter måkes alt til Olsen pub. Fortauet måkes så lenge det er sykkelveien parallelt ellers gjør de ikke noe/mye. Fra Olsen mot Bryn stasjon er fortauet ofte ubrøytet mens sykkelfelt fra Olsen mot Brynseng/Helsfyr samt fortauet som strekker seg parallelt er brøytet.

Ellers ikke mange som sykler om vinter, hele satsing er bare tull og bortkastet penger. Burde brukes på kollektivtransport, flere avganger og billigere billetter.


Sent from my iPad using Tapatalk
Nissan Leaf Nordic 30kWh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA