Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tips til lang Type 2 ladekabel

Startet av leifarneb, torsdag 05. september 2019, klokken 13:32

« forrige - neste »

leifarneb

Hei,

Jeg skal kjøpe en ca 20 meter lang type 2 kabel. Ser dette går ann å få tak i på elbilgrossisten. Men de skal ha nærmere 5000,- for kabelen.

Noen som kjenner til billigere/bra steder å bestille slikt fra?

vh
Leif Arne

cra

20m er vel såpass langt utenfor det som er "vanlig" at jeg tror det kan være vanskelig å finne. En 7-meter koster vel ~1500kr, så tre-gangen er ikke så veldig grovt prisa i mine øyne.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

leifarneb

Jeg er ikke uenig.. men hadde vært digg å spart noen tusenlapper. Svir litt med 5500 kr for en kabel...

LAB

TB

Spørsmål er om det finnes måter å få bilen nærmere ladeboksen, eller ladeboks nærmere bilen?
Om det blir mer kostbart, så gir svaret seg selv?

Tips: sjekk med elbilhjelpen.no, laget ladekabel til meg på mål for noen år siden da jeg ville ha en ekstra kort en.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Torodd Stangeland

Sikker på en så lang kabel vil fungere?
Har hørt at det kan bli for dårlig kvalitet på pilotsignalet ved kabel over 10m.
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

elektrolux

#5
Vil ikke anbefale lengder over 10m. Signalkabelen virker som en kondensator og "smelter" PWM signalet, samtidig som indusert strøm i samme leder skaper problemer dess lenger kabelen er.

Hvorfor ikke montere ladestasjonen nærmere bilen?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

leifarneb

Hei,

Det er ingen spesielle krav til max lengde på Type 2 kabel. De kan fåes opp i 30 meter. Det er også mange som nevner at det kan bli problematisk, men ingen som har erfart dette i praksis. Er derfor temmelig sikker på at dette går fint :-)

Jeg må ha lang kabel da ladestatsjonen er montert på hytteveggen... som er ca 15-20 meter fra parkeringsplassen. Ingen andre alternativ.

LAB

Torodd Stangeland

Gi en tilbakemelding da, om det fungerer 👍😃
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

elektrolux

#8
Sitat fra: leifarneb på fredag 06. september 2019, klokken 20:24
Det er også mange som nevner at det kan bli problematisk, men ingen som har erfart dette i praksis.

Det var da bastant. Vi har måttet endre designet på våre 10m ratio kabler etter at det viste seg at Tesla 3 nektet å lade når lengden kom over 8m. Samme 10m kabel ladet Tesla S uten problem. Med ny kabel og endret design ladet også Tesla 3.

Sammen med andre erfaringer jeg har gjort meg over de siste 7 årene som leverandør av slikt utstyr har vi derfor satt vår grense på mode 3 kabler på 10m, og anser enhver standard kabel på over 15m som fungerer prikkfritt som en ren bonus. Selvfølgelig kan en designe seg til betydelig større lengder, men det er både rimeligere og mer praktisk å forlenge tilførselskabelen til ladestasjonen enn den til bilen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

automat

Sitat fra: elektrolux på lørdag 07. september 2019, klokken 09:50
Selvfølgelig kan en designe seg til betydelig større lengder, men det er både rimeligere og mer praktisk å forlenge tilførselskabelen til ladestasjonen enn den til bilen.

Hvis alternativet er en frittstående ladestolpe, istedet for ladestasjon montert på hyttevegg, så ser jeg fort det kan komme merkostnader utover 5000kr. Trådstarter fant jo en ladekabel som kostet dette. (Som han syns var for dyr.)

En frittstående stolpe kan også være mer utsatt, i forhold til vær og brøyting.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

leifarneb

#10
Ja hadde det vært lov å sette opp en stolpe hadde jeg gjort det, men desverre ikke lov å sette opp slikt rundt om kring på fjellet ;-)

Det er flere som fraråder lang type 2 kabel. Men det er jo ikke noe som fysisk tilsier at det skal være et problem. Det kan bli problemer hvis kabelen er dårlig laget/dårlig kvalitet.

Jeg tok kontakt med billader.no etter tips i denne tråden. De sparte meg for 1000,- Takk!

Vh
Leif Arne

TB

I følge Electrolux er utfordringen PWM signalet. Da kan en komme i situasjoner der en bilmodell fungerer, og en annen ikke. Tilsvarende med ladestasjonen.

Om det fungerer for trådstarter betyr det at kombinasjonen av ladestasjonen og bil fungerer godt.

Ville være mulig å lage en kabel med innvendig innebygget PWM signal forsterker. Da burde ikke lengden være et problem.

Markedet for slike kabler blir nok smalt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA