Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeboks som kan stoppe lading ved en gitt %?

Startet av SimHau, onsdag 04. september 2019, klokken 18:56

« forrige - neste »

SimHau

Hei

Vi har nettopp kjøpt oss en Nissan Leaf 2018 modell, og nå prøver jeg å finne ut av hvilken ladeboks jeg vil bestille for hjemmelading. Siden denne bilen ikke har noe valg for å stoppe lading ved en gitt % ville det vært topp om det finnes en "smart" ladeboks som tilbyr dette. Vet noen om f.eks Easee, Elvi eller en annen ladeboks tilbyr denne funksjonaliteten?

På forhånd takk for informasjon om dette, jeg har leita mye etter hva som kan styres i appene til de forskjellige "smarte" ladeboksene uten å finne stort!

Erik Ola Ulvestad

For dei større Malthe Winje Charging Master anlegga bygd med KEBA P30-C vil eg legge inn denne funskjonen. Det er ei smal sak å følge med på strømtrekk og stoppe lading når bilen kun trekker ein viss ampere. Dette krev sjølvsagt ei profilering av bilen i forhold til ombordlader og batteripakke. Leaf 2018 er ideel til dette. Etron derimot har så store buffer at ladekurve vert veldig flat og profilering derfor utfordrande.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

elektrolux

#2
Siden mode 3 ikke gir ladestasjoner informasjon om aktuell SOC ( State Of Charge ) er dette utfordrende, men Zappi kan meget enkelt settes opp til å lade inn x antall kWt på bilen. Siden batteriets kapasitet er kjent for eieren, kan en sette opp ladestasjonen til å kun fylle på det en ønsker. Eks. 30 kWt Leaf kommer hjem med 50% SOC. Lader en da inn 5 kWt vil en ende opp med ca 70% SOC etter en ladeøkt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Litt bakgrunn:

Det er i dag ikke mulig å hente informasjon fra bilen til laderen om status på batteriet. Det er derfor ingen ladestasjoner som støtter dette.

Tibber har noe av denne funksjonaliteten, ved at den henter info fra bilen, via bilens "app". "Appen" til Leaf er for ustabil til å hente noe som helst.

Som Erik er inne på, vil det være mulig å måle en ladekurve, for deretter å "anta" hvor langt man har kommet med ladingen, og hvor mye som er igjen. For å få dette stabil, vil jeg anta at batteritemperaturen bør være tilnærmet lik hver gang du skal lade. Det vil jo aldri skje, og ladekurvene vil variere fra gang til gang.

Det hadde vært kult om Erik fikk det til, men noe mer enn et artig hobby prosjekt tror jeg neppe dette blir.

Så svaret er vel desverre: Nei du kan ikke få en ladestasjon som avslutter ladingen ved et visst nivå på batteriene i en Leaf.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

SimHau

#4
Takk for svar, veldig god hjelp! Jeg har forstått det som at man med Tibber kan stille inn i appen når bilen må være ferdigladet, hvordan er dette mulig hvis ikke ladestasjonen har tilgang til status på batteriet?

EDIT: Det forutsetter kanskje en fungerende app til bilen som Tibber kan kommunisere med?

elektrolux

EVtun har faktisk en "unngå fullading" funksjon innebygget.

Den analyserer strømforbruket til bilen og stopper ladingen når bilen er nesten fulladet. Vi vet at batterispenningen stiger relativt sett raskt på slutten av oppladingen. Det kan påvirke strømtrekket til ladingen og dermed utnyttes av en intelligent ladelogaritme til å stoppe ladingen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Orbit

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 04. september 2019, klokken 19:05
Dette krev sjølvsagt ei profilering av bilen i forhold til ombordlader og batteripakke. Leaf 2018 er ideel til dette. Etron derimot har så store buffer at ladekurve vert veldig flat og profilering derfor utfordrande.
Her er det også snakk om AC-lading, og da er ladekurven enda flatere. Selv på min i3 er den dønn flat på 11 kW helt opp til 98% på batteri. Så å detektere batteritilstand ut fra strøm/effekt i ladestasjon vil i så tilfelle bare klare å skille mellom 100%, 99% og alt annet; altså lite nyttig. (Slår jeg på forhåndsvarming av batteri og kupé, trekker den 11 kW fra ladestasjonen helt opp til 99.5%....)

Sitat fra: SimHau på onsdag 04. september 2019, klokken 21:57
Jeg har forstått det som at man med Tibber kan stille inn i appen når bilen må være ferdigladet, hvordan er dette mulig hvis ikke ladestasjonen har tilgang til status på batteriet?

EDIT: Det forutsetter kanskje en fungerende app til bilen som Tibber kan kommunisere med?

Ja. Bilens batteristyring sender kontinuerlig data til bilmerkets sentrale servere. App henter sin informasjon derfra (og ikke direkte fra bilen), og ved å gi Tibber login-informasjon kan den også hente ut det samme, dvs veldig nøyaktig % og gjenværende ladetid.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 04. september 2019, klokken 21:34
Litt bakgrunn:

Det er i dag ikke mulig å hente informasjon fra bilen til laderen om status på batteriet. Det er derfor ingen ladestasjoner som støtter dette.

I følge dokumentet linken så kan man implementere HPGP ("CCS protokollen") for å støtte smart AC lading. Da bør det og være mulig å få ut SOC.

https://www.qualcomm.com/sites/ember/files/uploads/ev_combined_charging_qualcommautotechconf_april_2015.pdf
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TB

Vil være mulig med en Odb2 til blåtann eller Wifi adapter. Ladestasjonen kan da hente info via bilens bms via denne adapter.

Forutsetning er at Ladestasjonen støtter aktuell bil, odb2 er ikke standard på annet enn plugg og protokoll for overføring. Data er ikke standard. VW vil gjerne være vrient. Leaf blir "enkelt".
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

SimHau

Interessant, har kjøpt Odb2 til blåtann adapter for å teste Leaf Spy. Noen som har fått en ladestasjon til å kommunisere med bil via Odb2 da? Dette er kanskje ikke en standardfunksjon for noen ladestasjoner enda?

TB

Kjenner ikke til noen som har innbygget en slik funksjon som standard.

Men, det vil være mulig...
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

SimHau

Kult om en slik funksjon blir tilgjengelig en gang! Per nå heller jeg mot en Easee ladeboks styrt fra Tibber appen, da kan jeg om ikke annet stoppe lading fra telefonen etter en gitt tid. For min egen del vil en løsning med å stoppe lading etter en gitt tid / bruke ladetimer i bilen funke fint, egentlig mest med tanke på kona jeg har leita etter en mulighet til å stoppe automatisk på en valgt %  :)

Vegar

Får jeg spørre om hvorfor en ønsker en slik funksjon? Konan vår har innstilling for dette i bilen, men har ikke forstått hvorfor dette er interessant for hjemmelading? På ladestasjon med minuttpris blir vel de siste 10% dyre minutter, men hjemme ....?

TorT

Nå er jeg ikke en gang elektriker, så dette er bare noen tanker jeg gjør meg.

Alle batterier jeg har vært borti selv har alltid startet lading med lav spenning, naturlig nok, og høy strømstyrke. Etterhvert som de blir fulladet så har spenningen kommet opp, og strømstyrken går ned.

Det bør jo være veldig enkelt å designe en ladeboks som har justerbar maks spenning.

Hvis en har en bil som fulladet, under lading topper på 400 V, bare for å ta et tall, så kan en ha en justering der en kan velge fritt, og ladingen stopper automatisk på den spenningen en velger.

Hvis ladeboksen registrerer høyere spenning i mer enn feks 30 sekunder, så avslutter den ladingen.

Så hvis en velger 390 V, som et eksempel, og ser hvor mange % SOC det er, så kan en justere det inn selv etter eget ønske.

Vil jo passe til alle biler, uten tanke på alle avanserte kommunikasjonen eller annet krøll.

Dette gjør jo at billige, enkle ladebokser kan ha denne nyttige funksjonen.

Eller er det noe jeg ikke har skjønt?

TorT

Sitat fra: Vegar på torsdag 05. september 2019, klokken 21:39
Får jeg spørre om hvorfor en ønsker en slik funksjon? Konan vår har innstilling for dette i bilen, men har ikke forstått hvorfor dette er interessant for hjemmelading? På ladestasjon med minuttpris blir vel de siste 10% dyre minutter, men hjemme ....?

Trådstarter har en bil som ikke kan velge at bilen stopper lading ved en viss SOC.

Det er gunstig for levetiden på batteriet at en ikke har fullading hver dag.

Selv lader jeg Konaen til 70-80% i det daglige, og lader igjen når jeg er mellom 20-30%.

Hyundai anbefaler vel minst en 100% lading i måneden, men en bør ikke la bilen stå fulladet for lenge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA