Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

mye forskjellige varianter av hengervekt ?

Startet av Tankeboks, onsdag 04. september 2019, klokken 14:57

« forrige - neste »

Tankeboks

Venter på en lr awd med krok, og har fulgt litt med på teslastats på hva som er registrert

De fleste Lr awd jeg slår opp med VIN på over 400 ser ut til å ligge inne med 500kg hengervekt, men i dag fant jeg denne  : https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/kjoretoyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB6KF455862

som ligger inne med 1000.

Tolker jeg det rett som at de her inventory performancene med krok bare ligger inne som vanlig lr awd hos vegvesenet og at vanlige lr awd har fått 90kg ekstra å rutte med ?

IbizaMan

Sitat fra: Tankeboks på onsdag 04. september 2019, klokken 14:57
Tolker jeg det rett som at de her inventory performancene med krok bare ligger inne som vanlig lr awd hos vegvesenet og at vanlige lr awd har fått 90kg ekstra å rutte med ?

Min Performance har oppgitt 500kg i vognkortet men på hengerfestet står det påklistret 910kg. Konklusjonen min er at hengerfesteinstallasjonen er nøyaktig den samme på LR og Performance men de har valgt å nedjustere til 500kg i vognkortet p.g.a. den økte effekten. Antar da at man med Performance trygt (for bilen sin del) kan velge Chill mode og dra det samme som en vanlig LR med 910kg i vognkortet.......

Mulig de på senere varianter har oppgradert hengerfestet til 1000kg uten at Tesla Norge ha fått dette med seg enda. Alternativt er det bare en feil.



Handyman

Sitat fra: IbizaMan på onsdag 04. september 2019, klokken 15:15
Sitat fra: Tankeboks på onsdag 04. september 2019, klokken 14:57
Tolker jeg det rett som at de her inventory performancene med krok bare ligger inne som vanlig lr awd hos vegvesenet og at vanlige lr awd har fått 90kg ekstra å rutte med ?

Min Performance har oppgitt 500kg i vognkortet men på hengerfestet står det påklistret 910kg. Konklusjonen min er at hengerfesteinstallasjonen er nøyaktig den samme på LR og Performance men de har valgt å nedjustere til 500kg i vognkortet p.g.a. den økte effekten. Antar da at man med Performance trygt (for bilen sin del) kan velge Chill mode og dra det samme som en vanlig LR med 910kg i vognkortet.......

Mulig de på senere varianter har oppgradert hengerfestet til 1000kg uten at Tesla Norge ha fått dette med seg enda. Alternativt er det bare en feil.
Leste et troverdig sted at siste typegodkjenning antakelig får 1000kg hengervekt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jkirkebo

Sitat fra: Handyman på onsdag 04. september 2019, klokken 17:19
Sitat fra: IbizaMan på onsdag 04. september 2019, klokken 15:15
Sitat fra: Tankeboks på onsdag 04. september 2019, klokken 14:57
Tolker jeg det rett som at de her inventory performancene med krok bare ligger inne som vanlig lr awd hos vegvesenet og at vanlige lr awd har fått 90kg ekstra å rutte med ?

Min Performance har oppgitt 500kg i vognkortet men på hengerfestet står det påklistret 910kg. Konklusjonen min er at hengerfesteinstallasjonen er nøyaktig den samme på LR og Performance men de har valgt å nedjustere til 500kg i vognkortet p.g.a. den økte effekten. Antar da at man med Performance trygt (for bilen sin del) kan velge Chill mode og dra det samme som en vanlig LR med 910kg i vognkortet.......

Mulig de på senere varianter har oppgradert hengerfestet til 1000kg uten at Tesla Norge ha fått dette med seg enda. Alternativt er det bare en feil.
Leste et troverdig sted at siste typegodkjenning antakelig får 1000kg hengervekt.

Fortsatt litt snaut for en del ganske vanlige hengere. Bør opp på minst 1300kg, helst 1400kg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jlan

#4
Jeg fikk midlertidig vognkort i dag for VIN 456xxx. Tilhengervekt 1000 kg m. brems / 750 kg uten. Som passer bra siden jeg har en 1000 kg henger.   

Det er kanskje litt uheldig for mange at bilen ikke er 5 kg lettere har 5 kg lavere tillatt totalvekt. En god del utleiehengere har tillatt totalvekt 1200 kg, som da gir vogntogvekt summert tillatt totalvekt 3505 kg. Da overskrides grensen for kjøring med vanlig B. Et argument for å velge RWD kanskje? Eller slipper man unna med 5kg over?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

S4e

Sitat fra: jlan på torsdag 05. september 2019, klokken 13:17
Jeg fikk midlertidig vognkort i dag for VIN 456xxx. Tilhengervekt 1000 kg m. brems / 750 kg uten. Som passer bra siden jeg har en 1000 kg henger.   

Det er kanskje litt uheldig for mange at bilen ikke er 5 kg lettere. En god del utleiehengere har tillatt totalvekt 1200 kg, som da gir vogntogvekt 3505 kg. Da overskrides grensen for kjøring med vanlig B. Et argument for å velge RWD kanskje? Eller slipper man unna med 5kg over?
Må innrømme at den båthengern jeg kjøpte gir ca 50 kg over totalvekt. Men håper på tilgivelse når faktisk vekt (henger pluss båt) er under 910 kg... Det blir litt tullete spør du meg at det hadde vært ok om jeg nedregistrerte totalvekt på nøyaktig samme henger.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Håvar

Sitat fra: jlan på torsdag 05. september 2019, klokken 13:17
Jeg fikk midlertidig vognkort i dag for VIN 456xxx. Tilhengervekt 1000 kg m. brems / 750 kg uten. Som passer bra siden jeg har en 1000 kg henger.   

Det er kanskje litt uheldig for mange at bilen ikke er 5 kg lettere. En god del utleiehengere har tillatt totalvekt 1200 kg, som da gir vogntogvekt 3505 kg. Da overskrides grensen for kjøring med vanlig B. Et argument for å velge RWD kanskje? Eller slipper man unna med 5kg over?

Hva ville det hjulpet om bilen var 5 kg lettere? Maks hengervekt er vel fortsatt 1000 kg
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

jlan

Sitat fra: Håvar på torsdag 05. september 2019, klokken 16:53
Hva ville det hjulpet om bilen var 5 kg lettere? Maks hengervekt er vel fortsatt 1000 kg
Ja, det ble litt feil. Det jeg mente var at hvis bilen hadde hatt 5 kg lavere tillatt totalvekt (2300 kg) så ville en tilhenger med 1200 kg tillatt totalvekt kunne vært kjørt med klasse B (så lenge aktuell totalvekt på hengeren var under 1000 kg).

Sitat fra: vegvesen.no
Etter den såkalte «campingvogn-regelen» kan man med klasse B trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg hvis summen av tilhengerens tillatte totalvekt + bilens tillatte totalvekt er høyst 3500 kg. Trekker man bilens tillatte totalvekt ifra 3500 kg, finner man tilhengerens maksimum tillatte totalvekt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jlan

#8
Sitat fra: S4e på torsdag 05. september 2019, klokken 16:39
Det blir litt tullete spør du meg at det hadde vært ok om jeg nedregistrerte totalvekt på nøyaktig samme henger.
Vel det er ikke sikkert du og politiet blir enige om hva som er "tullete": https://www.aftenposten.no/bil/i/WbaL32/Campingferien-ryker-med-feil-forerkort

Tidligere måtte man gjøre en fysisk endring godkjent av leverandør for å nedregistrere en henger, men det er visst endret:
https://elbilforum.no/index.php?topic=46526.msg824492#msg824492
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Kenneth Frantzen


Thorbjørn Hellehaven

Sitat fra: S4e på torsdag 05. september 2019, klokken 16:39
Må innrømme at den båthengern jeg kjøpte gir ca 50 kg over totalvekt. Men håper på tilgivelse når faktisk vekt (henger pluss båt) er under 910 kg... Det blir litt tullete spør du meg at det hadde vært ok om jeg nedregistrerte totalvekt på nøyaktig samme henger.
Hvis det er din båthenger, og du ikke har behov for tillatt nyttelast/totalvekt som står i vognkortet.
Ta en tur innom trafikkstasjonen og be om nedregistrering av tilhenger til noe som passer med førerkortet ditt, og kombinasjonen bil+tilhenger
Det skal vist ikke koste mange hundrelapper å gjøre det.

Måkemannen

Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på torsdag 05. september 2019, klokken 21:51
Sitat fra: S4e på torsdag 05. september 2019, klokken 16:39
Må innrømme at den båthengern jeg kjøpte gir ca 50 kg over totalvekt. Men håper på tilgivelse når faktisk vekt (henger pluss båt) er under 910 kg... Det blir litt tullete spør du meg at det hadde vært ok om jeg nedregistrerte totalvekt på nøyaktig samme henger.
Hvis det er din båthenger, og du ikke har behov for tillatt nyttelast/totalvekt som står i vognkortet.
Ta en tur innom trafikkstasjonen og be om nedregistrering av tilhenger til noe som passer med førerkortet ditt, og kombinasjonen bil+tilhenger
Det skal vist ikke koste mange hundrelapper å gjøre det.
Så hvis du noen gang låner bort hengeren, må de som låner den kjøre rundt med en plombert henger? Et det ikke en mye bedre løsning å gjøre som Kenneth foreslår rett over her; oppgradere sertifikatet? Da får du lov å vurdere ting selv.

Sent fra min SM-T533 via Tapatalk

Kenneth Frantzen

Dessutan er det mange som kunne hatt godt av å lære litt om lastsikring.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA