Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lyd fra motorer i kupeen under kjøring - en showstopper?

Startet av jalle, tirsdag 03. september 2019, klokken 23:11

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Kaland på lørdag 07. september 2019, klokken 19:58
Har prøvekjørt en demobil, og la merke til lyden jeg og.

Har bestillt en 2020 modell med levering rundt juletider og lurer på om noen som nylig har fått levert sin har merket noe til det eller en forbedring fra den de eventuelt har prøvekjørt tidligere?

Har ikke reflektert så mye over lyden før nå, men jeg la godt merke til den under prøvekjøringen i forhold til andre elbiler jeg har prøvd før. Ellers var den jo nydelig å kjøre rett og slett.
ja, min var lydløs da den var ny, men litt rar uling fra bakmotor nå mellom 15-25 km/t.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kaland

Hvis det er en lyd der nå som ikke var der når den var ny, så er jo det litt snodig. Må disse el-motorene kjøres snilt inn på en ny bil mon tro?

Trond.m

Etter å ha gått over fra i3 til e-tron SB 50, så undrer jeg meg over at det er relativt mye støy fra drivverket. Spesielt i hastighet rundt 50 km/t, synes jeg det er tydeligere uling fra drivverk enn jeg husker fra tidligere tester. Den kommer ved svakt «gass»pådrag og når hastigheten er konstant så er den litt av og på. Det er godt hørbar når radio / musikk er på med normal styrke.
Er dette noe som kan bedre seg etter at bilen har gått noen 100 mil ? Det er ikke den karakteristiske flytoglyden ved bruk av motorbrems jeg sikter til. Den kommer i tillegg, men er ikke sjenerende synes jeg.

PF

Jeg opplever at min ble fort bedre. En av de første 55modellene, så kan nok være at ting skal kjøres litt inn for å få tannhjul osv til å slite seg til.
Så en rolig innkjøring er nok lurt på elbiler også.

Ingeniøren

Tro ikke ting slites til slik man gjorde det i gamle dager da kvaliteten på maskineringsutstyr var mye dårligere. Da skiftet man og oljer etter kort tid. I dag skifter man vel normalt ikke giroljer lenger.

Ellers kan man bli så fokusert på lyder at man hører den hele tiden, selv om det strengt tatt ikke er unormalt. Har opplevd det samme etter å ha gått fra bil med sykkelhjul til noe mye feitere på ru asfalt.... Stakk innom en forhandler og lånte en bil og innså at det ikke var noe galt... :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Er klar over at man kan bli for fokusert på (u)lyder. Men det er åpenbart at det er mer drivverkstøy enn i EQC eller i3. Jeg vil si at lyden er omtrent som på i3 med AVAS på 2020 modellen. Men den lyden forvinner over 35 km/t.

Hyperstress

Det er rart at Audi har akseptert en slik motorlyd, når bilen ellers er så godt lydisolert. Det er ikke noe big deal, men litt småirriterende, når en vet andre biler har lydløs motor.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

daktari

Det interessante for meg var at jeg husket min 2017 S som mer stille fra motorene. Men også den hadde lyd, mest forfra.

Testen en ny X i våres. Den hadde endel lyd fra frontmotor faktisk. Mer enn jeg husket, men antagelig på samme nivå.

Min etron har all motorlyd fra hekken. Den er klart høyere enn Xen.

Synes også demo etron vinter -19 bråkte mer enn min som kom vår-19.

Det ryktes at de for -20-modellen la inn ekstra støydemping, men aner ikke.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Takk for interessante kommentarer. Det er vel bare å slå seg til ro med at det er litt lyd i e-tron. Man glemmer også raskt lydbildet fra biler man kjørte for en uke eller mnd siden, så kanskje EQC og i3 ikke var så stille som jeg husker ?  Men jeg tenker på å ta en tur innom forhandler og teste en demobil eller to for å finne ut om det er ulikt lydnivå. Dette overskygger uansett ikke totalinntrykket av bilen 😊

tid

Har kjørt 50AS (2020 levert i mars) ca 5000km nå og ang støy så er det lite hjulstøy (har en e-golf og det er MYE hjulsstøy i den i forhold). Bridgestone/20 toms.
Når det gjelder annen støy så er det en karakteristisk høy lyd fra gear/el-motor mellom 50-56 km/t. Denne blir også høyere/hørbar når en kjører kraftig regenerering uavhengig av fart. Har vært likt siden levering (blir ikke verre/bedre). 2019 55 demobilen jeg prøvde før jeg bestillte hadde samme lyd, men mener det var ved lavere hastigheter (usikker).
Sjenerende? Tja, i og med at det er så lite annen støy så hører en jo det med radioen av, men med det meget gode anlegget (B&O) på blir det knapt merkbart. :) Har forresten lyddempende ruter, men det hjelper ikke på denne lyden da den kommer «innenfra» :)
e-tron 50AS bestilt november 19 - levert uke 16 2020

Perro

Min 50 AS registrert i mars mnd høres også ut som en trikk i ca 50 km/t

Trond.m

Sitat fra: Perro på lørdag 08. august 2020, klokken 20:16
Min 50 AS registrert i mars mnd høres også ut som en trikk i ca 50 km/t
Ja, men det må sies å være en veldig komfortabel trikk 😉

Kylling


daktari

Ryktet sier at 2020 har mer demping enn 2019, men vet ikke om det stemmer. Noen som har demontert litt og kikket? Demobilen var ille, men min var nesten lydløs i starten.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA