Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Chassis nummer 2012

Startet av LeafSwe, torsdag 02. februar 2012, klokken 14:47

« forrige - neste »

LeafSwe

Here in sweden our demo cars has chassis (vin) number around 8000, JN1FAAZE0U0008000 for exampel.
What numbers do you have on new cars just delivered i norway?
3P+
3SR+

Thomas Parsli

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

LeafSwe

Okey!

We got old cars ;-)
Can numbers around 8000 be 2011 model ?!
3P+
3SR+

SvenF

Sitat fra: LeafSwe på torsdag 02. februar 2012, klokken 15:15
Okey!

We got old cars ;-)
Can numbers around 8000 be 2011 model ?!

Jag har ett chassinummer med 9xxx.

//Malmö, Sverige

eivisa

Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.


Blip


  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

gbzdoc


bno

#8
Har 75**  registrert 23.1.12
Det er bare i Scandinavia man lar kjøperne "favne" i blinde og der årstallet i VIN er erstattet av en U. Det er ikke  i samsvar med VIN standard. Som eksemplevis i US.
Ref.: Model year encoding
"One consistent element of the VIS (Vehicle Identifier Section) is the 10th digit, which is required worldwide to encode the model year of the vehicle. Besides the three letters that are not allowed in the VIN itself (I, O and Q), the letters U and Z and the digit 0 are not used for the model year code. Note that the year code is the model year for the vehicle."

Som mangeårig importør av europeiske biler ble jeg derfor veldig overrasket da jeg oppdaget dette. Ikke bare er prisen her høy i relative termer, men man kan fort bli et dumpingland for "utgåtte" modeller / overskudd produksjon av deler som er erstattet i andre land med nyvinninger. Kafkansk? Kanskje, men det her er gjort av en bestemt hensikt så klart. http://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_Identification_Number


Edit: Det å ikke være transparent overfor kunden (en uting og dårlig praksis der vi i Norge behandles på en dårligere måte enn si USA kunder ) gjør også problemet overliggere (som burde ha til en lavere pris) mer bekvemt på kjøpers bekostning. Jeg tar konsekvensen av det og ved neste korsvei drar jeg heller over dammen etter bil for da vet jeg i et hvert fall at jeg får "ferskvare." Var ikke CWP ver. av 2011 mod. å oppdrive og 2012 modellen ville de ikke selge meg med mindre jeg møtte in person og da greide jeg ikke å regne hjem dette i tilstrekkelig grad. Stikkord:  forbruker myndigheten burde ha ha vært på banen.

Ser jo lengre opp i topic der det uttales vi er over 9000 serien? Det noe og intet egentlig. Slik burde det ikke være mener jeg da. Andre vil definere det som en bagatell kanskje, men etter å ha handlet med bile i 20 år så er ikke det min erfaring når jeg har solgt bil videre (...)

bno

#9
Er ikke sikker, men har en teori så hvis en som har 8 serien og/eller 9 serien kunne legge ut et bilde av den interne speilet (holder og regnsensordelen/baksiden av speilet som går opp mot taktrekket og skjuler ledninger (...) Mulig jeg tar feil, men her er det noe jeg har forsøkt å finne ut av av ulike grunner herunder prod. sekvens  

ovev

#10
Har 64**, registrert 30.11.11.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV innlevert
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry hentet 10/9/20

Thomas Parsli

Sitat fra: bno på torsdag 02. februar 2012, klokken 18:25
Er ikke sikker, men har en teori så hvis en som har 8 serien og/eller 9 serien kunne legge ut et bilde av den interne speilet (holder og regnsensordelen/baksiden av speilet som går opp mot taktrekket og skjuler ledninger (...) Mulig jeg tar feil, men her er det noe jeg har forsøkt å finne ut av av ulike grunner herunder prod. sekvens 

Det er for mørkt til at telefonen tar et bra bilde, men kanskje dette er bra nok?
Jeg har en bil i starten av 9000 serien.



Aner ikke hva du ser etter, så jeg bildevinkel blir deretter...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Øststua

Mitt nr er 91xx. Bilen ankom Norge i midten av januar i år, og jeg henta den mandag denne uka. Til info så ser det ut i bilen min som i bilen til Thomas.
Aurskog-Høland. Fra og med 30. januar 2012, en glad eier av en sølv Leaf! :-)

Thomas Parsli

#13
Så lenge vi ikke vet hvordan seriene produseres, blir det bare gjetting om hva VIN faktisk betyr på disse bilene.

Det virker logisk at de produseres i stigende rekkefølge ( :P ), men om de får VIN før de skrus sammen/lakkeres kan jo en bil i 9000-serien havne på båten til Europa før en bil i 8000-serien gjør det.
Vi vet heller ikke om det er overlapp i en batch eller om det kan være et generasjonsskifte i en batch.

Jeg bestilte en kosher bil (blå metallic med solcellapanel) for å få en rask levering. Bilen kom (så vidt jeg vet) til Norge i januar så jeg antar den er produsert i november/desember (husker ikke hvor lang tid båten bruker). Tilfeldighetene gjorde at den ble en bil i tidlig 9000-serie.

Ellers er det verd å tenke over at japansk bilproduksjon er JIT (Just In Time) og med utstrakt bruk av Kanban.
Man planlegger ikke en produksjon på 10.000 biler og pumper den ut uten endringer, men tilpasser seg endringer og optimaliserer produksjonen underveis. Dette gjør også at VIN ikke nødvendigvis forteller så mye om hva bilen innholder, hvis da ikke Nissan har delt den opp i serier for å holde orden på "generasjoner".

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

bno

#14
Thomas Parsli

Takk for bilde. Det var helt ok det. Jeg skal komme tilbake her på dette etter hvert. Jeg gjorde det samme for rask levering selv.
Det er samme speil arr. i min bil for øvrig. Mangler noen flere data men det kan tyde på at teorien som var nevnt innledningsvis ikke stemmer
dvs. at vi har en sen prod. (les 2012 modell) uavhengig av 7,8 eller 9 serie VIN. Ref. for øvrig under og det er logisk. Må få noe mer empiri før jeg kommer
tilbake her.

"Man planlegger ikke en produksjon på 10.000 biler og pumper den ut uten endringer, men tilpasse 
seg endringer og optimaliserer produksjonen underveis."


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA