Fjernlys

Startet av Lepanto, torsdag 02. februar 2012, klokken 14:32

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: gbzdoc på søndag 11. mars 2012, klokken 16:25
Hvorfor ønsker du det? Når man først skal bruke fjernlys er det jo for å se best mulig, og da vil man jo helst ha på begge to...
Rett og slett for å se hvordan fjernlysene lyser. Altså kun for test.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Rio

Sitat fra: RuneW på søndag 11. mars 2012, klokken 19:36
Sitat fra: gbzdoc på søndag 11. mars 2012, klokken 16:25
Hvorfor ønsker du det? Når man først skal bruke fjernlys er det jo for å se best mulig, og da vil man jo helst ha på begge to...
Rett og slett for å se hvordan fjernlysene lyser. Altså kun for test.

Kan man ikke koble fra en ledning midlertidig?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

RuneW

Sitat fra: Rio på søndag 11. mars 2012, klokken 19:37
Sitat fra: RuneW på søndag 11. mars 2012, klokken 19:36
Sitat fra: gbzdoc på søndag 11. mars 2012, klokken 16:25
Hvorfor ønsker du det? Når man først skal bruke fjernlys er det jo for å se best mulig, og da vil man jo helst ha på begge to...
Rett og slett for å se hvordan fjernlysene lyser. Altså kun for test.

Kan man ikke koble fra en ledning
midlertidig?

Sikkert. Jeg har ikke så lyst til å rote med led-systemet.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Lynet

Sikring 51 og 52 er til fjernlys, 53 og 54 er til fjernlys. Sikringene sitter i en boks i motorrommet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

RuneW

Sitat fra: Lynet på søndag 11. mars 2012, klokken 20:28
Sikring 51 og 52 er til fjernlys, 53 og 54 er til fjernlys. Sikringene sitter i en boks i motorrommet.

Ok, da skulle det ikke være noe problem å kutte fjernlysene i alle fall :-)

Men, spøk til side: godt tips. Skal prøve å fjerne nærlys-sikringene og sammenligne originale fjernlys mot HID-kit'et.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Stjerneglis

#80
OMG!  :o jeg kom nettopp inn døra etter å ha kjørt foran en sølvgrå Leaf ned fra Vestmarksetra... Den hadde ettermontert xenon i nærlysene og blendet noe helt forj...g. Jeg holdt på å bli blind og holdt på å kjøre av veien fordi den distraherte meg via speilene. Måtte til slutt justere ned alle speilene... Kan ikke tro noe annet enn at dette er hensynsløst og trafikkfarlig. Vurderte en stund å stoppe Leafen for si fra, men overlater dette til politiet og trafikkmyndighetene. Måtte sånne folk få klekkelige bøter som svir langt inni helvete!  >:(
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

RuneW

#81
Sitat fra: Stjerneglis på mandag 12. mars 2012, klokken 20:28
OMG!  :o jeg kom nettopp inn døra etter å ha kjørt foran en sølvgrå Leaf ned fra Vestmarksetra... Den hadde ettermontert xenon i nærlysene og blendet noe helt forj...g. Jeg holdt på å bli blind og holdt på å kjøre av veien fordi den distraherte meg via speilene. Måtte til slutt justere ned alle speilene... Kan ikke tro noe annet enn at dette er hensynsløst og trafikkfarlig. Vurderte en stund å stoppe Leafen for si fra, men overlater dette til politiet og trafikkmyndighetene. Måtte sånne folk få klekkelige bøter som svir langt inni helvete!  >:(

Det høres jo helt dustete ut å bygge HID-kit til nærlysene som er såpass gode LED-lys i utgangspunktet. Tviler på at det er mulig i det hele tatt, forresten.

Høres mer ut som om han har kjørt med fjernlysene på, spør du meg. Og da er det vel ikke så rart om andre blir blendet...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Stjerneglis

Du har nok rett. De lysene var så kraftige at det var vondt å få dem rett i øynene. Jeg unner ikke andre denne opplevelsen... Det er grunner til at slike kit ikke blir godkjente...
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Lynet

Det kan nok være at LED-nærlysene var for høyt justert også eller noe feil på den automatiske høydejusteringen. LED-nærlysene er nok omtrent like sterke som xenon. Ettermontere xenon i nærlysene er umulig.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Elmo

Sitat fra: Lynet på mandag 12. mars 2012, klokken 21:00
Det kan nok være at LED-nærlysene var for høyt justert også eller noe feil på den automatiske høydejusteringen.

Har ikke alle Leaf for høyt justerte nærlys ??? ???
Jeg har tilgode å se en eneste Leaf som IKKE blender meg i skumring og mørke.
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.14.1
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

RuneW

Sitat fra: Elmo på mandag 12. mars 2012, klokken 21:42
Sitat fra: Lynet på mandag 12. mars 2012, klokken 21:00
Det kan nok være at LED-nærlysene var for høyt justert også eller noe feil på den automatiske høydejusteringen.

Har ikke alle Leaf for høyt justerte nærlys ??? ???
Jeg har tilgode å se en eneste Leaf som IKKE blender meg i skumring og mørke.

Hehe - jeg er nesten fristet til å si:

"Jeg har tilgode å møte en elbilist som ikke er misunnelig på min Leaf og benytter enhver anledning til å disse den"  ;D

Men bare nesten, altså...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

hkaspenberg

Har en Leaf i garasjen nå - kun prøvelån til i morgen desverre. Har prøvd endel andre biler i det siste; Prius, Lexus CT200h, A4, 320d, Volvo V60. Alle med Xenon bortsett fra Prius. Leaf'en har helt elendige fjernlys sammenliknet med hvilken som helst av disse. Jeg har testa alle sammen på samme veistrekning ved Fjell i Enebakk og min subjektive oppfatning er at Prius har både de beste nær- og fjernlysene av de jeg har prøvet. Og det selv om den har ordinære halogen fjernlys. Ergo kunne lysene på Leaf'en vært bedre. (Resten av bilen er ikke så værst da...)  ;D

// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Elmo

Sitat fra: RuneW på mandag 12. mars 2012, klokken 22:19
Hehe - jeg er nesten fristet til å si:
"Jeg har tilgode å møte en elbilist som ikke er misunnelig på min Leaf og benytter enhver anledning til å disse den"

Jeg skal gjerne innrømme at jeg gjerne skulle hatt Leaf. Hadde det ikke vært for at jeg har flere kjørende PSAer og deler til "langt ut på fortauet" som gjør at jeg i praksis har gratis elbil-hold i flere år fremover, så hadde jeg kjøpt og kjørt Leaf lenge før de fleste av dere.

Men det er IKKE derfor at jeg klager på nærlysene deres.
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.14.1
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

RuneW

#88
Sitat fra: Lynet på søndag 11. mars 2012, klokken 20:28
Sikring 51 og 52 er til fjernlys, 53 og 54 er til fjernlys. Sikringene sitter i en boks i motorrommet.

Med fare for å utlevere meg selv som den komplette moron:

Hvor(dan) fant du ut dette? Jeg har undersøkt to (av tre?) sikringsbokser og ut fra det som stod inne i disse klarte ikke jeg å forstå hva som var hovedlys i alle fall...  ???

Etter litt googling fant jeg dette skjemaet:

http://www.mynissanleaf.com/wiki/images/e/e3/Nissan_LEAF_Power_Supply_Routing_Circuit.gif

Der er jo i og for seg infoen...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Lynet

Kjøpte verkstedhåndboken for USA-utgaven på ebay  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA