Fjernlys

Startet av Lepanto, torsdag 02. februar 2012, klokken 14:32

« forrige - neste »

nr1rayner

#390
Vurderte slikt LED-kit jeg også, men ble ikke overbevist etter litt youtube search.
Ser ut som lys fra slike LED ikke blir konsentrert nok. Sikkert utrolig digg på nær og tåkelys, men ikke til fjernlys...
Har vesentlig mere tro på et skikkelig HID-kit (prøvde HID selv, men slik ebay-sak og det var elendig)..


https://www.youtube.com/watch?v=hRqxTl4rxlg
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Balrog

Omsider har også jeg montert 2,5mm2 kabel til jord på fjernlysene. Det tok litt under en time. Vesentlig bedre lysstyrke - endelig er det faktisk fjernlys på bilen, ikke bare gule tåkelys fra fjernlyspærene.

Men: +kablene på pærene er jo akkurat like tynne. Har noen byttet dem og og fått noe effekt av det?
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

leafnor

Sitat fra: Balrog på søndag 20. desember 2015, klokken 20:50
Omsider har også jeg montert 2,5mm2 kabel til jord på fjernlysene. Det tok litt under en time. Vesentlig bedre lysstyrke - endelig er det faktisk fjernlys på bilen, ikke bare gule tåkelys fra fjernlyspærene.

Men: +kablene på pærene er jo akkurat like tynne. Har noen byttet dem og og fått noe effekt av det?
Jordet jeg og, og ble mye bedre. Så tenkt det samme med positiv leder. Skal koble på en ledning på plusspolen og så bort på batteriet for å se om det blir noe effekt ut av det. Blir det bedre så kjøper jeg et ekstralysrele og kobler til positiv pol.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Rio

Sitat fra: leafnor på søndag 20. desember 2015, klokken 22:28
Sitat fra: Balrog på søndag 20. desember 2015, klokken 20:50
Omsider har også jeg montert 2,5mm2 kabel til jord på fjernlysene. Det tok litt under en time. Vesentlig bedre lysstyrke - endelig er det faktisk fjernlys på bilen, ikke bare gule tåkelys fra fjernlyspærene.

Men: +kablene på pærene er jo akkurat like tynne. Har noen byttet dem og og fått noe effekt av det?
Jordet jeg og, og ble mye bedre. Så tenkt det samme med positiv leder. Skal koble på en ledning på plusspolen og så bort på batteriet for å se om det blir noe effekt ut av det. Blir det bedre så kjøper jeg et ekstralysrele og kobler til positiv pol.

Du kan måle spenningsfallet med et voltmeter.

Ikke koble en ledning fra + på batteriet til "+" på lyspæren, uten å koble fra ledningen fra bilen først. (Altså, ikke få spenning både fra bilen og fra batteriet samtidig, for du vil øke spenningen, og den kan gå tilbake inn i bilen (som bør være beskyttet, men...)).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

leafnor

Sitat fra: Rio på søndag 20. desember 2015, klokken 22:35
Sitat fra: leafnor på søndag 20. desember 2015, klokken 22:28
Sitat fra: Balrog på søndag 20. desember 2015, klokken 20:50
Omsider har også jeg montert 2,5mm2 kabel til jord på fjernlysene. Det tok litt under en time. Vesentlig bedre lysstyrke - endelig er det faktisk fjernlys på bilen, ikke bare gule tåkelys fra fjernlyspærene.

Men: +kablene på pærene er jo akkurat like tynne. Har noen byttet dem og og fått noe effekt av det?
Jordet jeg og, og ble mye bedre. Så tenkt det samme med positiv leder. Skal koble på en ledning på plusspolen og så bort på batteriet for å se om det blir noe effekt ut av det. Blir det bedre så kjøper jeg et ekstralysrele og kobler til positiv pol.

Du kan måle spenningsfallet med et voltmeter.

Ikke koble en ledning fra + på batteriet til "+" på lyspæren, uten å koble fra ledningen fra bilen først. (Altså, ikke få spenning både fra bilen og fra batteriet samtidig, for du vil øke spenningen, og den kan gå tilbake inn i bilen (som bør være beskyttet, men...)).
Husker ikke hva jeg målte som forbedring med jording, men en halv volt tror jeg faktisk det var. Og godt poeng ikke å sende strøm motstrøms! 
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Bjoris

Har disse gule lysene på min 2011 US, men er dette altså ikke fikset på nyere biler? Jeg hadde jo håpt at min kommende 2016 var bedre på dette!

Rio

Sitat fra: leafnor på søndag 20. desember 2015, klokken 23:06
Sitat fra: Rio på søndag 20. desember 2015, klokken 22:35
Sitat fra: leafnor på søndag 20. desember 2015, klokken 22:28
Sitat fra: Balrog på søndag 20. desember 2015, klokken 20:50
Omsider har også jeg montert 2,5mm2 kabel til jord på fjernlysene. Det tok litt under en time. Vesentlig bedre lysstyrke - endelig er det faktisk fjernlys på bilen, ikke bare gule tåkelys fra fjernlyspærene.

Men: +kablene på pærene er jo akkurat like tynne. Har noen byttet dem og og fått noe effekt av det?
Jordet jeg og, og ble mye bedre. Så tenkt det samme med positiv leder. Skal koble på en ledning på plusspolen og så bort på batteriet for å se om det blir noe effekt ut av det. Blir det bedre så kjøper jeg et ekstralysrele og kobler til positiv pol.

Du kan måle spenningsfallet med et voltmeter.

Ikke koble en ledning fra + på batteriet til "+" på lyspæren, uten å koble fra ledningen fra bilen først. (Altså, ikke få spenning både fra bilen og fra batteriet samtidig, for du vil øke spenningen, og den kan gå tilbake inn i bilen (som bør være beskyttet, men...)).
Husker ikke hva jeg målte som forbedring med jording, men en halv volt tror jeg faktisk det var. Og godt poeng ikke å sende strøm motstrøms! 

Det er en tidligere tråd om dette, hvor jeg skrev hva jeg målte. Tror det var noe slikt som 1,5V tap (!), som er utrolig mye. Tror nesten alt var i jordkabelen, som er så tynn at elektronene må slankes, og stå i kø.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Småfly

Bytt begge. Med et rele som får strøm rett fra batteriet og videre til pærene er det tilnærmet null spenningstap. Ble redusert med et par volt hos meg og det ble synlig forskjell mellom nær og fjernlys :)
Kjørte 4 mm2 fra batteri til rele og 2.5 mm2 videre til hver pære.(rele med dobbel utgang) Pass på å ha kraftig nok rele også, mange av de billigste er i grenseland og kan potensielt gi spenningsfall også.
Grunnen til at mange sliter med dårlig lys er lav ladespenning i kombinasjon med høyt tap i ledningsnettet... som gjør at pæra typisk får rundt 11 volt.

3irikur

Jeg synes i utgangspunktet fjernlysene mine er gode nok, og føler ikke jeg trenger å fikse dem. Er dette noe som kan være brannfarlig sånn at jeg bør gjøre noe med det? (For tynn kabel i forhold til effekt?)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA