Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 2020?

Startet av Moffen, mandag 26. august 2019, klokken 10:32

« forrige - neste »

RazAquato

#45
SitatJeg har ikke Ioniq overhode,

SitatJeg brukte 28 min fra 15 til 94 prosent. Og kan da kjøre lykkelig avgårde til neste ionity lader som kommer etter 20 mil.

Basert på overnevnte utsagn trodde jeg du hadde ioniq.

Ja, med 2020mod så kan man stå lenge å lade dersom man ønsker å fylle batteriet helt opp. Men man kan også velge å stå circa like lenge som dagens ioniq og komme seg circa like langt.. Så jeg gjetter da på at de færreste kommer til å topplade når de stopper, men heller lade ~20mil og deretter kjøre videre.

..men det vil tiden vise :)

For å sitere Jan Treur:
SitatFor some this car will fit, for some, like you apparently, it will not.

EV-FTW

Lånte en Ioniq i sommer, kjørte vel nærmere 200 mil med den. Så fikk dannet meg et greit inntrykk av bilen, og av ionity sine ladere.
Likte bilen meget godt, da spes. ladehastighet og hvor godt den fungerte bil på langtur.

Kan bare glemme å kjøre like langt og effektivt med min Leaf 30.
Men da var også målet å komme seg raskest mulig fra A-B, fra der jeg bor, til svigers. Kjører den strekningen 3-4 ganger i året. Leier normalt en fossilbil, da det er langt, men Ioniqen fungerte bra, og laderne fra Ionity lå akkurat passe langt fra hverandre.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

jornhd

Litt enig med begge her. Det vil nok i praksis ikke ha stort å si for de fleste nye Ioniq eiere. Det blir kanskje bare noen få minutter lenger å lade, noen få ganger i året.
Men likevel mener jeg Hyundai har gjort en kjempebrøler. En ny modell bør være bedre på viktige punkter, og for en elbil er ladehastighet et vesentlig punkt. Alle som bruker hurtigladere er tjent med at bilene blir ferdig med ladingen raskest mulig. 10 minutter ekstra betyr "bare" 10 minutter for deg, men 30 minutter for han som står som nr. 3 i ladekøen. Uansett om den tregere hastigheten betyr noe for den enkelte eller ikke, er det et faktum at dette gjør Ioniq til en mindre fleksibel bil enn den har vært.

EV-FTW

Sitat fra: jornhd på onsdag 18. september 2019, klokken 23:09
Litt enig med begge her. Det vil nok i praksis ikke ha stort å si for de fleste nye Ioniq eiere. Det blir kanskje bare noen få minutter lenger å lade, noen få ganger i året.
Men likevel mener jeg Hyundai har gjort en kjempebrøler. En ny modell bør være bedre på viktige punkter, og for en elbil er ladehastighet et vesentlig punkt. Alle som bruker hurtigladere er tjent med at bilene blir ferdig med ladingen raskest mulig. 10 minutter ekstra betyr "bare" 10 minutter for deg, men 30 minutter for han som står som nr. 3 i ladekøen. Uansett om den tregere hastigheten betyr noe for den enkelte eller ikke, er det et faktum at dette gjør Ioniq til en mindre fleksibel bil enn den har vært.

Bra innlegg!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Zimon

Ganske så enig med jornhd her. Hadde nye Ioniq i det minste holdt jevnt med 50kW ca hele veien opp til si 75% for så å dabbe av så hadde det vært greit, men ser man på ladegrafene som er som Håvar la ut så ser man at den ikke topper opp på 50kW en gang, allerede på 50% så detter den ned til 35kW! Og til og med før 70% så detter den ned til litt over 20kW! Det er her Hyundai har "tabbet" seg ut, hadde de heller brukt gamle Ioniq sitt batteri, men klart å øke det til si 33kWh, oppgradert bilen ellers med utstyr og så bare økt motoren med litt ekstra krefter, halvparten av hva den ny har nå i forhold til den gamle f.eks, så tror jeg de hadde klart å beholde forbruket, ladehastighet og samtidig fått facelift og ustyr. Da hadde de hatt en fortsatt vinner.

Nå mistenker jeg at den nye kommer til å selge ok, men ikke så bra som gamle har gjort. Det kommer andre biler som jeg tror vil ta Ioniq sine markedsandeler.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

RazAquato

Er veldig enig med begge forrigegående innlegg.

Nå velger jeg å tro at hyundai har valgt så god batteri/ladeløsning som mulig innenfor de fysiske begrensningene som er på ioniq uten å måtte foreta en markant prisøkning.. - jeg tviler på at de hadde cappet ladehastighet hvis de ikke måtte ift batterivalg.

Når det er sagt, synes jeg samtidig at de har bæsjet på leggen ved å skryte av "bare 54min ladetid" fremfor å heller komme i forkjøpet og si "hør her: denne bilen lader saktere, og dette er årsaken:....."

Ellers er jeg også småirritert på at Europa øker baseprice med ca 16.000kr, mens norsk importør velger å ta hele 28.000kr ekstra 😒

Satser uansett på at det blir en god bil, men den skal definitivt få konkurranse av alle de andre som kommer på markedet nå ja.

Crown

Synes det hadde vært bedre om de hadde rendyrket konseptet, istedet for å gjøre den mer lik Leaf. Gjerne beholdt batteriet, gjort den enda lettere og enda mer effektiv, puttet på app og større skjerm og bedre lys. Bingo, den hadde fortsatt skilt seg ut i mengden.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Jan Treur

I made a Google Sheet where everybody can include experiences with range and efficiency for the Ioniq 2020 EV 38.3 kWh; see here: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1C-yeo9R42fCysHY2BknJ0dZxsB6yOJilMot3cMsmJMM/edit#gid=1350805737.
Bestilte Ioniq 5 Project 45 Gravity Gold Matte.
Fra 1. oktober 2019: 2020 Hyundai Ioniq Electric 38,3 kWh
Forrige: 2016 Hyundai Ioniq Electric

RazAquato

#53
sakset fra tysk forum (m/google translate) :
Sitat fra: https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?f=116&t=35721&sid=655e036fa4ed6844945375a662ec548a&start=1550#p1086975The first 400 km in one day in the new ioniq

Departure in Workum at 12 ° and full battery Heating to 22 °
The recharge in Aurich near Enercon at the EEC center was planned on one of the 350 kw superchargers.
After 197 km with 110 km / h and an average of 80 km / h reached the charging stations.
To drive: Much quieter than the old ioniq, also the rolling noise is much less.
The lane assistant keeps the vehicle very clean in the middle of the lane.
He always steers a bit. But you only feel it at the wheel.
As a result, he recognizes the hand (hands) and the eternal warning signal of the predecessor is past. Without hands, a message without signal appears in the display.
It drives so much quieter. Also to the automatic adjustment of Rekuparation you got used quickly.
Now to the charging station:
A sticker indicates the note to the store at the reception.
So go to the reception. All two columns are defective. Sorry.
We would have had a problem with the old ioniq. Now we have still 100km remaining range in the ad.
So the next 50 kw fast loader to Leer.
Another 36 km. In the event of a fault, it will be enough to reach the loader in Papenburg.
Arriving in Leer with 17%
At the column, the display is broken and I can not see anything.
After just three blind tests with the Maingau card, the pillar shines blue.
The car says 53 minutes to 80%.
Time to drink coffee. Over Blue link I can follow the load in the café and we still have some time for a little stroll through the city. Here we can spend the money saved over refueling with a combustor.
Back to the car 80% loaded range 260 km.
On the way back stopped in Bunde to do some shopping.
Then with Max 120 km / h and Average 86 km / h (these data are recorded in the course with Blue link) back to Workum. Arrival after 166 km and a remaining range indication of 110 km temperature was 17 ° and heating and air conditioning off. Battery still 30%.

Det virker altså som en overlegen bil på alle mulige måter, med unntak av vannvittig treg ladetid så snart man bikker 67-68%SoC  😒

RazAquato

Da har Jan T. lagt inn en del sammenligningsturer i abetterrouteplanner mellom gammel og ny Ioniq; og laget grafer som viser at snittforskjell i ladetid er ikke mer enn ca 3.3%; og det er først etter 40+mil at man merker denne differansen.



konkluderer da med at dersom man planlegger turene litt, og passer på å ikke fullade batteriet på hvert ladestopp, så kommer dette til å fungere helt greit :)

EV-FTW

Vi får se et mer realistisk resultat den dagen TeslaBjørn tar nye Ioniq ut på sin 1000 km test. Da får vi se hvor lite eller mye lengre tid det går med nye Ioniq.

For de som stort sett aldri trenger å hurtiglade, er den nye bra den.
For de som bruker den som eneste bil, og da også på ferier og langtur, virker det som Hyundai har skutt seg selv i foten, og laget en bil som fungerer mye dårligere enn utgående model.

Det verste på lange turer å stå i ladekø, for så å bruke lang tid på å lade selv. Og jo lengre tid denne bilen bruker på å lade, jo større blir ladekøen.

Nye leaf og nye Ioniq blir de to store ladesynderne, som ingen vil ha foran seg i ladekøen!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

RazAquato

Nå vet ikke jeg hva kriterie til Bjørn er ved 1000km test. Dersom. Han kjører ned til 10% og lader til 80% uavhengig av batteri størrelse, så vil det gå betydelig tregere med nye ioniq. Men om han lader "20 mil" pr stopp, så blir det nok vesentlig jevnere.

Er vant med tesla fra tidligere, så hele konseptet med "ladekø" er for meg ukjent, men jeg testet autoroute planner på å skulle kjøre en strekning jeg pleier og fikk beskjed om ètt ladestopp (på 7minutter) med nye ioniq. Med med gamle var det beregnet  2 stopp.  - så da har man jo i praksis dobbelt så stor sjanse for å havne i en ladekø 😕

stikksaga

#57
Ja, konklusjonen min er også at dette kommer helt an på hvilken bruk man har. Jeg tror jeg hadde verdsatt de ekstra milene potensielt enn å ha ladet 10 min raskere til 20 mil. Så 2020 Ioniq hadde nok passet mye bedre for meg enn den gamle. Er litt i tenkeboksen enda, så jeg ser på flere merker.

(Men dette var et supert forum  :+1:)

Håvar

Sitat fra: RazAquato på tirsdag 24. september 2019, klokken 12:03
Nå vet ikke jeg hva kriterie til Bjørn er ved 1000km test. Dersom. Han kjører ned til 10% og lader til 80% uavhengig av batteri størrelse, så vil det gå betydelig tregere med nye ioniq. Men om han lader "20 mil" pr stopp, så blir det nok vesentlig jevnere.

Er vant med tesla fra tidligere, så hele konseptet med "ladekø" er for meg ukjent, men jeg testet autoroute planner på å skulle kjøre en strekning jeg pleier og fikk beskjed om ètt ladestopp (på 7minutter) med nye ioniq. Med med gamle var det beregnet  2 stopp.  - så da har man jo i praksis dobbelt så stor sjanse for å havne i en ladekø 😕

TeslaBjørn lader der det er mest hensiktsmessig for å oppnå høyest mulig snittfart, så han holder seg nok (hvis gjennomførbart) i det mest gunstige intervallet for Ioniq.
Ellers synes jeg har du et veldig godt poeng ang. 1 ladestopp kontra 2 stopp i forhold til ladekø.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

stikksaga

Ja, godt poeng med 1 ladestopp vs 2.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA