Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Karantenplass for elbil

Startet av Griffel, fredag 23. august 2019, klokken 11:19

« forrige - neste »

Griffel

Selv om det er slik at elbil under normale omstendigheter er mindre utsatt for brann enn fossilbiler kan tekniske feil og skade forårsake selvantenning flere dager etter en skade, dessuten kan en brann som er slukket kan gjenoppstå:

http://www.brannmannen.no/fagstoff/brann-og-ulykkesseminar-med-fokus-pa-el-og-hybridbiler/
Her står det:
Falck og Viking var også invitert for at de skulle få kunnskaper om hvordan man håndterer en elbil som har vært med i en ulykke og hvor de skal plasseres hos forhandler. Alle forhandlere som har el-bil i sitt segment er påkrevd å ha en «karanteneplass», litt for seg selv, i tilfelle batteriet selvantenner.

Det er da snakk om biler med forhøyet risiko for sevantenning, normalt som følge av skade.
Noen som har kjenskap til slike karantestasjoner?

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

https://www.aftenposten.no/osloby/i/opzKWV/to-biler-i-brann-i-oslo-i-natt

Sitat:
Oppsyn i et døgn

Sigurd Folgerø Dalen, fungerende infosjef i Brann og redningsetaten i Oslo kommune, opplyser til Aftenposten at brann i elbiler i utgangspunktet ikke er vanskeligere å slukke enn andre branner.

Det er først når batteripakken i elbilen tar fyr, at utfordringen blir større. Det skal veldig mye til for at batteripakken i en elbil tar fyr, selv om bilen står i brann, forteller Dalen.

– Hvorfor er det nødvendig å holde bilen under oppsyn i et døgn?

– Elbiler som har brent holdes under oppsyn i et døgn for å sikre at brannen ikke har påført batteripakken skader som kan skape reaksjoner som får batteripakken til å selvantenne på et senere tidspunkt.


Sitat slutt.

Tesla og andre leverandører anbefaler etter det jeg forstår 48 timer "avskjermet" karantne.

Dette med karantene gjelder ikke bare slukket brann som kan gjentenne, men alle skader hvor det kan tenkes at batteripakke har fått noe medfart.

Det synes å mangle offentlige forskrifter på hvordan elbiler skal håndteres etter en skade, mens leverandørene tydligvis har sine "private" regler og/eller anbefalinger.

Det var vel et uhell i Norge mellom tog og elbil hvor bilen selvantente 4 timer etter sammenstøtet.

Kommunene burde kanskje være ansvarlig for at slike karantene plasser etableres på steder hvor brannetaten lett kan besørge overvåking og eksponeringen mot samfunnet forøvrig er lav.
Det virker unødvendig og kompliserende at enhver bilforhandler av elbiler skal ha en slik plass for mellomlagring av skadde biler i 48 timer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Electrix

Det kommer jo litt an på hva som er naturlig, om det er slik at forhandlerne får disse bilene inn for reparasjon så kan det jo være lurt å ha plass der, men ser jo for meg at biler med såpass store skader går til gjenvinning, men mulig de står hos forhandler inntil takstvurdering.

Uansett så holder det vel med å sette av en plass eller to i enden av parkeringsplassen og ikke parkere noen biler inntil, altså man mister en biloppstillingsplass eller to.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Griffel

#3
Sitat fra: Electrix på tirsdag 21. januar 2020, klokken 17:51
Uansett så holder det vel med å sette av en plass eller to i enden av parkeringsplassen og ikke parkere noen biler inntil, altså man mister en biloppstillingsplass eller to.
Tesla: "After a submersion, fire or a collision that has compromised the high voltage battery, always store it in an open area with no expoures within 50 feet." De øvrige produsentene har lignende regler og internationalt jobbes det med lovverk for håndtering av skadde batteripakker.

Artikkel i barnnmannen som det vises til i første innlegg:  "Alle forhandlere som har el-bil i sitt segment er påkrevd å ha en «karanteneplass», litt for seg selv, i tilfelle batteriet selvantenner."
Egentlig ønsker en et sted hvor bilen kann stå å brenne ut, under overvåking, om brannmanskap mener det er mest hennsiktsmessig.

Derfor burde dette kanskje være en offentlig oppgave. Det er neppe behov for like mange plasser i et distrikt som det er forhandlere. Så kan heller hver forhandlere i et distrikt betale for x% av en karanteneplass hos den lokale Brannetaten. Der kan det også legge tilrette med spesielt slukkeutstyr (drukne bilen om den selvantenner).

Jeg antar at den Teslan som brannt i Oslo for en dag siden som ble tatt hånd om av Brannetaten ble plassert et sted der etaten hadde kontroll. Men hva med de som hentes av f.eks. av Viking og som er i rissikogruppen for "thermal runnaway"? 

Av hensyn til elbilenes gode rykte bør det ikke tas for lett på denne ekstra sikkerhetsbarrieren for biler som har vært utsatt for hendelser og derfor ikke lenger har samme høye sikkerhets nivå som produsenten ønsker.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

geear

Tesla har en fryktelig lett tilgjengelig nettside med manualer for "first responders", til og med på norsk:

https://www.tesla.com/no_NO/firstresponders?redirect=no

Sliter med å finne tilsvarende for andre produsenter?

NFPA har ganske komplett samling for kjøretøy på amerikanske veier, men for Europa? Norskspråklig? Er det bare amerikanerne som tar dette seriøst?

https://www.nfpa.org/Training-and-Events/By-topic/Alternative-Fuel-Vehicle-Safety-Training/Emergency-Response-Guides

NilsG

@Griffel
En liten detaljen om eUpen som tok fyr. Den antente da de skulle dra den opp på bergingsbil, dvs det ble tilført litt energi. (Men er uansett svært sannsynlig at den kunne tatt fyr om de ikke hadde rørt den og... ;-))

Men eUp mot tog er feigt da  :o
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

Cougar

#6
Sitat fra: gr på onsdag 22. januar 2020, klokken 13:28
Tesla har en fryktelig lett tilgjengelig nettside med manualer for "first responders", til og med på norsk:

https://www.tesla.com/no_NO/firstresponders?redirect=no

Sliter med å finne tilsvarende for andre produsenter?

Det finnes for Hyunday Ioniq iallefall, men ikke på norsk (så vidt jeg vet)
https://www.nfpa.org/-/media/Files/Training/AFV/Emergency-Response-Guides/Hyundai/Hyundai-Ioniq-EV-2017-2018-ERG.ashx?la=no

EDIT: Ser nå at du linket til alle disse i innlegget ditt  :)
2019 Ioniq El + mange andre biler

Griffel

#7
Ser ut som Østre Agder brannvesen har fått med seg dette med karanteneplass.
God avstand, lett å overvåke for brannvesenet. Ikke overlatt til forhandler.


Teslaen ble satt utenfor brannstasjonen på Stoa, slik at brannvesenet kunne holde oppsyn med bilen og eventuell temperaturutvikling i batteripakka. Foto: Østre Agder brannvesen
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#8
Ser at Porsche ønsker å bygge verksted og legge karanteneplasser inn mot et bolig område.

Dessverre er noe av dette + artikkler.

"Selvantennelse

Sameiet uttrykte også dessuten skepsis til etablering av såkalte karanteneplasser for biler – i praksis parkeringsplasser reservert for biler med potensielle elektriske problemer og mulig fare for selvantenning.

– Det er i stor grad snakk om elbiler. Naboene er skeptiske til karanteneplasser rett ved en lekeplass og andre opparbeidede uteområder" ... "Glenn Steiner, direktør for Porsche Center Asker & Bærum, sier at hans firma samarbeider godt med Asker kommune, og Steiner er trygg på at Porsche Center får etablert det de ønsker, samtidig som naboene blir fornøyde."


Er det god reklame for elbiler å legge karantene plassen nær en boligblokk?
"Jo da naboene blir sikkert fornøyd"

https://www.budstikka.no/debatt/det-er-nok-na/593354!/

https://www.budstikka.no/bolig/naboene-vant-i-konflikt-om-porsche-butikk/600705!/
https://www.budstikka.no/bil-og-motor/porschebutikk-pa-kollisjonskurs-med-naboene/591720!/

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Electric cars in Norway

Alle som selger elbiler må jo ha slike Karantene plasser men problemet oppstår når det er midt i et boligfelt. Her må bilbutikken tilpasse seg forholdene dersom de ikke får det godkjent av kommunen og brannvesen. De kommer nok til enighet.

https://www.brannmannen.no/fagstoff/brann-og-ulykkesseminar-med-fokus-pa-el-og-hybridbiler/

Griffel

#10
Nå har vi nettopp hatt en el-bilbrann, hvor en sikrer bilen med kontainer vannbad.

https://www.ao.no/brann-i-elbil-ma-senke-hele-kjoretoyet-i-container-med-vann/s/5-128-126154

"– Vi må legge hele bilen i vannbad. Etter hvert flytter vi containeren med vann og bil til et trygt sted, der det kan stå i 24 timer, sier Tom Berger, innsatsleder for politiet.

Brannen forårsaket mye røyk i området. Det ble derfor sendt ut SMS til naboer med oppfordring om å lukke dører og vinduer.

– All røyk er farlig. I et så tett boligområde med så stor røykutvikling, ønsker vi at folk lukker dører og vinduer så fort som mulig, slik at ikke røyken siver inn, sier Berger.
"

Så lite bekymret er Asker kommune for sine innbyggrere at de tillater Porsche å legge sin dedikerte karanteneplass svært nær et boligområde. Karanteplassen er jo der bil med skade skal stå i 24 timer som en "føre var" plassering i tilfelle den selvantenner. (Karanteneplassen her er ikke et vannbad.)

Her trengs det et regelverk for å unngå skade på elbilenes gode rykte.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Electric cars in Norway

#11
Kansje påsatt denne brannen her som skjedde i natt - se vide på nrk.

https://www.nrk.no/norge/brann-i-flere-elbiler-i-oslo-1.15564415

Kopi:

Brann i tre parkerte elbiler i Oslo

BILBRANN: Det brant natt til mandag i tre elbiler i Kolstadgata på Tøyen i Oslo. Brannen ble fanget på film av en NRK-leser.


Andreas Krantz
Journalist

Publisert i dag kl. 02:25 Oppdatert for 7 timer siden

Bilene stod ved en ladestasjon og minst en bil stod på lading. Politiet undersøker nå om brannen kan være påsatt.

– Bilene sto parkert da brannen startet og en hypotese er at brannen kan være påsatt. Brannen er slukket og bilene vil bli tauet inn for videre undersøkelser, sier innsatsleder Kjell Jan Kverme i Oslo politidistrikt til NRK.



Griffel

#12
Med tanke på at en karanteneplass er en "føre var" plass for biler med tekniske problemer virker det lite gjennomtengt å legge en slik plasss åpen i forhold til boligblokker slik Porsche planlegger i Asker. (#8)

Fra https://motor.no/aktuelt/uvanlig-mange-branner-i-elbiler-i-norge-i-sommer/203743

"Det var Knut Halvorsen som var innsatsleder under hendelsen der det tok fyr i batteriet til en Hyundai Kona på Sinsen i Oslo i juni (oppslagsbildet). Han la i etterkant ut på OBREs sider noen refleksjoner fra hendelsen:

Ved brann i batteriet på en elbil klarer vi ikke å kontrollere denne med vann fra strålerør selv ved bruk av 2,5-tommers slanger. Røykutviklingen er også ganske intens og det er tydelig høyt trykk i batteriet.

Røykutviklingen var såpass kraftig at man bør etablere en større sikkerhetssone enn ved vanlig bilbrann, for å sikre at personer uten verneutstyr ikke blir eksponert for giftig brannrøyk.

Løsningen er brannteppe med 2,5-tommers slange og vannvegg plassert under bilen for kjøling av batteriet. Det må prioriteres å få lagt på brannteppet med en gang, for så å etablere kjølingen etterpå.

Planlegg med høyt vannforbruk. I dette tilfellet rekvirerte vi tankbil tidlig. Det ble avgjørende for tilstrekkelig vannforsyning, da vi fikk problemer med å etablere vann fra vannledningsnettet.

Bilen bør stå i vannbad i inntil 72 timer for å hindre re-antenning i batteriet. Det krever rask tilgang på container og kranservice.

Et vesentlig punkt er at du ikke selv må forsøke å slukke batteribrann i elbil, men evakuere og ringe brann- og redningsetaten på telefonnummer 110.


Husk likevel at det ifølge DSB er fire til fem ganger så stor sjanse for brann i en diesel- eller bensinbil som i en elbil. Om dette vil endre seg over tid, i takt med at også elbilparken blir eldre, er uvisst per i dag."

Med tanke på at elbil settes på karantenplass som "føre var" aktivitet: virker det det logisk at sansynligheten for brann i en elbil på karanteneplassen lav nok til til at den kan legges hvor som helst???

Risikerer Porsche her å skape ekstra usikkerheter rundt elbil ved å si at en hvilken som helst parkeringsplass kan benyttes som karanteneplass?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA