Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Lading på gammelt anlegg - beste løsning?  (Lest 2615 ganger)

KjellG

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1236
    • Vis profil
Sv: Lading på gammelt anlegg - beste løsning?
« Svar #30 på: ſøndag 18. August 2019, klokken 10:59 »
Blir litt lei av at noen skal dra frem brødristerkontakten igjen. Den er erklært død til bruk for elbillading av DSB, elbilforeningen m.fler.
Fullstendig tullete å gi råd om å benytte slikt.

Og det hevdes at Sintef har kjørt schuco med merkestrøm, 16A, i dagesvis helt uten problemer.
At en dedikert ladestasjon er en bedre løsning er vi enige om, men her er det snakk om et midlertidig anlegg for en kortere periode og med 60% belastning av merkestrøm. En løsning som trolig brukes av mange tusen el-bileiere.

Rav4_EV

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1891
    • Vis profil
Sv: Lading på gammelt anlegg - beste løsning?
« Svar #31 på: ſøndag 18. August 2019, klokken 11:28 »
Og hva slags faglig bakgrunn har herrene her?
Når noen lurer på om man kan lade på et gammelt anlegg er det eneste rette svaret at de bør få en fagmann til å vurdere om dette er forsvarlig.

Dersom enkeltpersoner har nok kunnskap selv til å vurdere dette, ville de aldri lagt ut spørsmålet.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

OhmPaPa

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1188
    • Vis profil
Sv: Lading på gammelt anlegg - beste løsning?
« Svar #32 på: ſøndag 18. August 2019, klokken 16:11 »
Uansett bør man lade med lavt strømtrekk. Og så trenger man jo ikke å plugge ut laderen hver dag.

Hvorfor er det lurt å la ladepluggen stå i og ikke plugge fra hver dag?

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6700
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Lading på gammelt anlegg - beste løsning?
« Svar #33 på: ſøndag 18. August 2019, klokken 17:02 »
Hvorfor er det lurt å la ladepluggen stå i og ikke plugge fra hver dag?
Dette er hvis man bruker portabel lader med schuko eller industristikk. Mindre mekanisk slitasje. Og så er det jo ikke nødvendig hvis man kun skal til jobb og tilbake.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

OhmPaPa

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1188
    • Vis profil
Sv: Lading på gammelt anlegg - beste løsning?
« Svar #34 på: ſøndag 18. August 2019, klokken 18:21 »
Ah. Takk, Turfsurf.

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7458
    • Vis profil
Sv: Lading på gammelt anlegg - beste løsning?
« Svar #35 på: Mandag 19. August 2019, klokken 09:04 »
Mindre mekanisk slitasje, men større sjanse for redusert fjærspenn i pinnene? Skal ikke påstå at jeg har førstehåndskjennskap til saken, men har iallfall hørt at dette var grunnen (eller en av flere grunner) til at det ble satt effektgrense på varmtvannsberedere tilkoblet med støpsel.

Tror uansett man gjør størst innvirkning på brannfaren ved å vite hva slags anlegg man lader på, og følge med på lading, legge hånda på støpselet etter noen timer og kjenne at det kun har forsiktig lunk.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy. Har Tesla Fawlty X, e-Niro og kosebil med V12, for å kompensere for elbilene.

Lars C. Krogenæs

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2020
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2462
  • Fremtiden er elektrisk!
    • Vis profil
    • Rådgiver for ladeløsninger til borettslag, sameier og offentlige ladeplasser.
Sv: Lading på gammelt anlegg - beste løsning?
« Svar #36 på: Mandag 19. August 2019, klokken 09:29 »
Få en elektriker til å gå over ledningene, fra sikringsskap og ut til ladepunktet. Hjelper lite at kontakten i enden er kald, hvis en koblinsboks på veien er rødglødende.

Kjøp en ladestasjon du kan tenke deg å beholde. La en elektriker sette opp denne midlertidig etter å ha sjekket anlegget. Lad på lav effekt.
Jobber med lading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu