Skrevet av Emne: Poll om hakking i Spotify på MCU1 (hovedskjerm før ca. mars 2018)  (Lest 2402 ganger)

kakemiks

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Sv: Poll om hakking i Spotify på MCU1 (hovedskjerm før ca. mars 2018)
« Svar #15 på: mandag 26. august 2019, klokken 13:51 »
Har MCU1 og hakking i Spotify (med USB pinne for Sentry Mode).

Men då eg i nyleg tok ein tur til Sverige satte eg på GPS, og endra kartet til å vise heile ruta (sånn at kartet zoomar seg heilt ut til å vise startpunktet og endepunktet for turen) og i forbindelse med det så forsvann hakkinga i Spotify totalt.

Det fungerte ikkje å zoome ut på kartet utan at GPS var på, då hakkar det framleis i Spotify.
(Med GPS meinar eg då at eg plottar inn ein destinasjon).

Gjerne test ut dette de også for å sjå om det bøter på problemet.
2017 Tesla Model S 75D, Deep Blue Metallic, AP, FSD

gr

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #16 på: mandag 26. august 2019, klokken 13:57 »
Har opplevd mye problemer etter V9 oppdateringen rund både hakking og andre tregheter. Nettleseren var treg før, men nå rett og slett virker den ikke. Får det noen ganger til å virke etter en resett. Spotify og TuneIn hakker enormt mye stort sett hele tiden. I tillegg så henger den seg noen ganger og lager en "E-E-E-E-E..." lyd og alt er dødt. Blinklys lydene er ofte fraværende de første blinkene før den plutselig henter seg inn igjen med å ta igjen blinkelydene lynraskt for så å fortsette i normalt tempo. Autopilot pling plong lydene kommer ofte flere sekunder etter at den har blitt slått av eller på. Opplever også noen ganger at navigasjonen som omfatter noen SuC stopp bruker flere minutter på å regne før den bare slutter og sier No Route Found. Felles for alle gangene jeg får problemer er at Air Bag symbolet lyser.

Jeg har filmet og logget tidspunkt på flere av feilene, men Tesla sier bare at de ikke finner noe galt i loggene når jeg er innom SC. I og med at V10 kommer såpass raskt etter V9, så har jeg et lite håp om at denne inneholder en SW fiks på at MCU1 har blitt så vanvittig treng. Hvis ikke må jeg gjøre noe med dette, for slik som det er nå så er det bare fryktelig frustrerende.
Har du fått 28.3 eller er du på en tidligere? Hadde mye av det samme, og det har blitt mye bedre på 28.3.1, men fortsatt ikke helt borte.

Det var veldig lite som ble bedre fra V8 til V9, så jeg har få forhåpninger med overgang fra V9 til V10 for oss med MCU1. Om jeg er pesismist eller realist vil tiden vise... (har noen ipader i hjemmet som snart ikke går an å trykke på et eneste ikon etter oppgraderinger, rett og slett ubrukelige).
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

KennethR

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #17 på: mandag 26. august 2019, klokken 14:50 »

Har du fått 28.3 eller er du på en tidligere? Hadde mye av det samme, og det har blitt mye bedre på 28.3.1, men fortsatt ikke helt borte.

Det var veldig lite som ble bedre fra V8 til V9, så jeg har få forhåpninger med overgang fra V9 til V10 for oss med MCU1. Om jeg er pesismist eller realist vil tiden vise... (har noen ipader i hjemmet som snart ikke går an å trykke på et eneste ikon etter oppgraderinger, rett og slett ubrukelige).

Var på 2019.24 frem til nå nettopp. Fikk 2019.28.3.1 nå, men ikke testet. Min gamle iPhone 6s var vanvittig treg på iOS11, men når iOS12 kom så ble den vestentlig mye raskere slik som lovet fra Apple, selv med dårlig batteri og begrenset ytelse. Derfor håper og tror jeg at V10 er mer optimalisert for MCU1. Når jeg fikk bilen i Mail 2018, og frem til V9 kom, så kan jeg ikke huske at jeg hadde noen slike problemer  :)

DagfinnN

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #18 på: mandag 26. august 2019, klokken 16:31 »
Var på 2019.24 frem til nå nettopp. Fikk 2019.28.3.1 nå, men ikke testet. Min gamle iPhone 6s var vanvittig treg på iOS11, men når iOS12 kom så ble den vestentlig mye raskere slik som lovet fra Apple, selv med dårlig batteri og begrenset ytelse. Derfor håper og tror jeg at V10 er mer optimalisert for MCU1. Når jeg fikk bilen i Mail 2018, og frem til V9 kom, så kan jeg ikke huske at jeg hadde noen slike problemer  :)
Jeg håper også - men er redd for at MCU1 er frakjørt. Kanskje Tesla kan lage to UI, ett for MCU1 og ett for MCU2. Det er klart at masse nye tjeneste kan bli for mye for den gamle MCU1 chippen.
S100D Levert 29.11.2017
S85D solgt 12.10-2017
Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017
Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
Tesla S85D hentet 9. november 2015, Drammen
Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Rævedilter

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #19 på: mandag 26. august 2019, klokken 21:40 »
Eg har vel 28.3.et eller anna i dag, men hakking byrja for rundt juletider, før det var det så og seie uten. No hakker det på iallefall annankvar sang. Subjektiv vurdering er det hakkar meir jo meir trafikk det er.

gr

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #20 på: mandag 26. august 2019, klokken 22:20 »
Med tanke på at det er 32 stykker bare av de som har vært innom denne tråden som har problemer, så er det ganske utrolig at Tesla ikke tar grep. Samme dritten som med reduksjonen på 85kWh-pakkene. Tesla lager fantastiske biler og er tidvis et fantastisk firma/konsept, så det er så utrolig synd at de feiler så fundamentalt på noe som egentlig burde vært bagateller, og i stor grad handler om kommunikasjon. :-(

kzh

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #21 på: tirsdag 27. august 2019, klokken 08:09 »
Hei gr, jeg var på langtur i helga, etter ca 50 mil begynte det å hakke igjen, tok reset på begge triptellerne, så var det ok de siste 30 milene hjem. Har du forsøkt det?
Tesla Model X75D (bekreftet 15 aug, lev. Nov/Des 17)
2012 Peugeot Ion
2008 BMW X3 2.0da - død/solgt

k1

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #22 på: tirsdag 27. august 2019, klokken 18:40 »
Hei gr, jeg var på langtur i helga, etter ca 50 mil begynte det å hakke igjen, tok reset på begge triptellerne, så var det ok de siste 30 milene hjem. Har du forsøkt det?

Fint hvis det fungerer, men det skal jo ikke være sånn... For hver sw versjon som blir sluppet skal man feilsøke utallige ting som kan eller ikke kan løse opp et slikt banalt irriterende problem.
Med 28.3 versjonen har det dog blitt bedre for min del, men er ikke borte.

gr

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #23 på: tirsdag 27. august 2019, klokken 23:54 »
Triptellerproblemet har jeg hørt om så lenge jeg har hatt Tesla. Må da være fikset for lengst??!

cra

• Gold Member
  • Sunnmøre
    • Vis profil
    • BTTF for Tesla
« Svar #24 på: onsdag 28. august 2019, klokken 13:25 »
Triptellerproblemet har jeg hørt om så lenge jeg har hatt Tesla. Må da være fikset for lengst??!

Jeg tror ikke det er en bug per se, men rett og slett måten det er implementer på som er problemet. Altså at snittforbruket beregnes ut fra en (voksende!) liste med data, og etterhvert blir det mye som skal kvernes før man har resultatet. Det kunne i alle fall virke slik da jeg var borti dette problemet for noen år siden. Men ja, de unne gjort ha gjort om på det så det ikek var et problem, men om ikke annet så er det nå enkelt å teste det og funker det så funker det. Funker det ikek har man ikke ødelagt noe (annet enne gen statistikk, kanskje)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

kaaos

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #25 på: onsdag 04. september 2019, klokken 09:48 »
Jaja, det sa de til meg i mai eller når det var også, og løpende dialog etterpå. Har fått en haug med oppdateringer siden da, og det er bare samme dritten. Vurderer å ta det til Forbrukerrådet nå. Drittlei at de ikke tar ansvar for slike ting og fikser opp, eller får riktig fokus i California. Kjenner på dråpen og begeret. Det er på mange måter en filleting, men samtidig så er det med på å ødelegge opplevelsen med en ellers veldig god bil for min del.

Jeg føler det på samme måte. Har hatt dette problemet i snart et halvt år. Det er ikke å fikse feilen innen rimelig tid. Som det står i lovverket.

BMW i3 2015
Golf GTE 2016 (nå på finn)
Tesla Model X 100D (sent oktober 2017)
Tesla Modell 3 i bestilling

Vhagar

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #26 på: torsdag 05. september 2019, klokken 17:53 »
Jeg har x75 med mcu1 og har nå hatt software 2019.24.4 både i Norge og div land i Europa. Hjemme hakket spotify stadig mer og mer, til den egentlig ble ubrukelig. Så jeg brukte den ikke på vei gjennom Europa, men her i Spania så har jeg nå brukt den 3 timer så å si sammenhengende uten ett eneste tilfelle av hakking.

Dette både på gammel (som jeg vet hakket før avreise) og ny musikk. Jeg bruker bilens konto.

Det virker litt søkt, for streaming av musikk er utrolig lite krevende av nettet. Men, kan det skyldes LTE tilkoblingen hjemme? Det er jo tross alt det eneste som er forskjellig.

Tanken min er rett og slett at roaming fra basestasjon til basestasjon hjemme skjer på en måte som er ulik den de bruker her nede og som fører til at spotify mister oversikta (her kan vi skylde på protokollen til Spotify også) og skaper hakking.

Jeg vet det er søkt, men hva ellers kan det være?

En ting som får meg til å tro på spotify protokollproblemer ved "basehopping" er at TuneIn ikke har slike problemer i det heletatt. Brukte det til noen podcaster i flere timer i Frankrike uten noe problem. Og det har også virket greit hjemme.

Men siden spotify virker så godt her nede er jeg tilbake til at kombinasjonen med spotify's protokoll og roaming er et spor en burde undersøkt videre.

Hva tror dere?

Jeg bruker forøvrig ikke usb i bilen til noe som helst, ikke ekstern lyd, ikke sentry og ikke dashcam.
Tesla Model X 75D, 2017

gr

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #27 på: torsdag 05. september 2019, klokken 22:11 »
Noe kan kanskje tilskrives noe slikt (som jeg er enig i at er søkt), men det er altfor ofte hakking i forbindelse med andre lyder på min bil til at det kun handler om noe slikt, feks AP, blinking. Og i så fall burde hele problemet dessuten kunne løses med å dele nett fra mobilen og la den ta seg av 4Gen.

Har ikke kjørt så mye etter 32.1 kom, men har hatt mindre hakking nå, kun én gang så langt. Ved blinking i en rundkjøring (skjer forbausende ofte i rundkjøringer av en eller annen grunn). Skal også være sagt at jeg har resatt tripteller nylig.

Men hva med telleren for totalen? Hvis den kalkulerer likt så er vel den et like stort problem som vanlig tripteller?

Vhagar

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #28 på: torsdag 05. september 2019, klokken 22:50 »
Jeg friskmelder absolutt ikke mcu1'en her nei og håper at de faktisk klarer å optimalisere koden slik at den i det store og hele blir brukendes igjen.

Det du opplever, hakking når andre ting skjer, skyldes ressursfordelingen rett og slett. Jeg har aldri kunnet linket hakking til slike tilfeller.

Ikke sikkert problemet kan løses med deling fra mobilen om den underliggende årsaken er en bug i spotify og "basehopping". Søkt og den villeste teorien jeg har, men det ser ihvertfall ut til å virke her nede.

Jeg har mindre tro på tripteller forklaringen. Det er nok bare tilfeldig at det frigjør ressurser som igjen gjør at noen bugs er borte en stund, for ingen har vel nevnt at den fiksen fjerner problemet. Kun midlertidig.

Ny teori, har jo slikt å tenke på.
Hva om det er korrupt filsystem eller utslitt lagringsmedium for bufferet til Spotify? Og at rutinen for å enten fikse det eller unngå deler av lagringsenheten slår for dårlig inn? Fortsatt en søkt teori, for problemet har vart for lenge. Og en skulle sett mer trøbbel med lasting av karttiles f. eks. Men her er det vel bare å slenge ut alternativer og håpe Tesla snart kan fikse det.

Jeg har vel allerede startet å forberede meg på å måtte kjøpe mcu v3 eller v4 når den tid kommer, for jeg har ikke troa på at v1 holder særlig lenge.
Tesla Model X 75D, 2017

gr

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #29 på: mandag 09. september 2019, klokken 10:36 »
Kan fastslå at hakkingen ikke er borte med 32.1 heller. Det er nok noe redusert, men på ingen måte borte. Har prøvd med og uten satellittbilde, med og uten nord-vendt/roterende kart, med og uten usb stick i for dashcam. Hakker uansett til tider. Veldig ofte på vei ut av rundkjøring i kombinasjon med blinklys. Og virket enda verre i går med henger, men kun magefølelse. Kan ha vært fordi jeg kjørte med kamera på. Er vel bare å innse at V9 har vært et makkverk, og håpe at V10 blir bedre. Spørs når begeret renner over, eller kanskje jeg bare er i ferd med å gå over i apatiens stadie nå.  ::)
« Siste redigering: mandag 09. september 2019, klokken 10:40 av gr »