Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Forbruk ved kjøring med campingvogn  (Lest 2720 ganger)

knegg

• Sr. Member
    • Vis profil
Sv: Forbruk ved kjøring med campingvogn
« Svar #15 på: Torsdag 06. August 2020, klokken 10:18 »
Ja, enig i at det er veldig kjekt å lade slik, men det er vel endel forskrifter og anbefalinger å forholde seg til. Det blir jo sjeldnere og sjeldnere å se schuko kontakter for lading rundt om. Jeg har forresten satt opp en DC/DC lader som lader campingvognbatteriet fra bilen, så for meg hadde det vært greit om jeg bare kunne koble meg på med type 2 kabel.

Henter du strøm ut av Model 3 til campingvognen?  :o Er det da snakk om 12V-batteriet?
2020 Model 3

jlan

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #16 på: Torsdag 06. August 2020, klokken 11:15 »
Ja, det var litt enklere på Model X, for der var det fast 12V i tilhengerpluggen. Men det var likevel nødvendig med en DC/DC lader for å få nok spenning til å lade. På Model 3 er det ikke koblet 12V på pin 9 eller 10. Hvis en ikke vil koble i bilen, så kan en for eksempel plugge DC/DC laderen til 12V uttaket inne i bilen med egen kabel, eller en kan koble seg til parkeringslyskursen i campingvognen og låne litt strøm der under kjøring, hvis en har LED pærer. 
« Siste redigering: Torsdag 06. August 2020, klokken 14:43 av jlan »
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

skysurfer

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #17 på: Torsdag 06. August 2020, klokken 22:04 »
Jeg koblet en ekte sinus inverter (12-230v) direkte på batteriet for å hente strøm til vogna  over natten. Det resulterte i en lang liste med feilmeldinger på skjermen dagen etter. Tok en reboot, men det hjalp ikke. Feilmeldingene forsvant da jeg satte bilen i drive.  ;D
Regner med den sparket i gang DC-DC konverteren da.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

jlan

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #18 på: Fredag 07. August 2020, klokken 10:45 »
Vi er vel litt OT nå, men bare en siste for å klargjøre. Jeg bruker en Victron 12/12-9 for å sikre galvanisk skille, og ofte en Mascot 3044 LA etter denne, for å ikke overlade campingvognbatteriet.  Jeg har ikke fått noen feilmeldinger med den koblingen, men det er jo ganske lav strøm.

Jeg koblet en ekte sinus inverter direkte på batteriet (12-230v)
Det er mulig bilen oppfatter det som om batteriet selvutlader, hvis spenningen faller uten at det registeres forbruk i 12V systemet. Det er muligens bedre å koble minus til et godt jordingspunkt i bilen, heller enn til batteriets minuspol. Dette fordi det sitter en strømsensor mellom minuspolen og bilens chassis jord.
« Siste redigering: Onsdag 26. August 2020, klokken 17:01 av jlan »
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Kartelaven

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #19 på: Mandag 10. August 2020, klokken 09:49 »
Da har jeg endelig fått prøvd å trekke båten på tilhenger. Fantastisk greit å trekke henger med så stort overskudd av krefter og dreiemoment!

Båten på henger med utstyr veide anslagsvis 8-900kg. Forbruket tur/retur Oslo-Holmestrand på tørr vei endte på ~250 Wh/km, som gir meg 25-30mil rekkevidde.  :+1:
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

Handyman

• Gold Member
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
« Svar #20 på: Tirsdag 11. August 2020, klokken 09:42 »
Da har jeg endelig fått prøvd å trekke båten på tilhenger. Fantastisk greit å trekke henger med så stort overskudd av krefter og dreiemoment!

Båten på henger med utstyr veide anslagsvis 8-900kg. Forbruket tur/retur Oslo-Holmestrand på tørr vei endte på ~250 Wh/km, som gir meg 25-30mil rekkevidde.  :+1:
Det var høy vekt synes jeg.
En Wesling med den motoren har en tørrvekt rundt 460kg og hengeren veier vel under 200kg.
Så hvis ikke båten er fyllt opp med masse rart, ville jeg tippet at totalvekten ligger under 700kg.

Var kjøringen med eller uten kalesje?
LR AWD, EAP, Aero S/V, VIN 218xxx

Kartelaven

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #21 på: Tirsdag 11. August 2020, klokken 13:41 »

En Wesling med den motoren har en tørrvekt rundt 460kg og hengeren veier vel under 200kg.
Så hvis ikke båten er fyllt opp med masse rart, ville jeg tippet at totalvekten ligger under 700kg.

Har god oversikt du! Båten var full av alt mulig. Tilhengeren er en Tysse 6260 (gammel model), den har brems og veier 220kg

Kjørte uten kalesje og hardtop - men med; 50L bensin , div båtutstyr (ink. stor dreg m/kjetting), campingutstyr (lavo, feltsenger etc.) mat og drikke til en stor familie. Da baller det fort på seg. Tipper 8-hundre-og-noe uten å ha veid alt sammen.
« Siste redigering: Tirsdag 11. August 2020, klokken 14:03 av Kartelaven »

Handyman

• Gold Member
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
« Svar #22 på: Tirsdag 11. August 2020, klokken 14:44 »

Har god oversikt du! Båten var full av alt mulig. Tilhengeren er en Tysse 6260 (gammel model), den har brems og veier 220kg

Kjørte uten kalesje og hardtop - men med; 50L bensin , div båtutstyr (ink. stor dreg m/kjetting), campingutstyr (lavo, feltsenger etc.) mat og drikke til en stor familie. Da baller det fort på seg. Tipper 8-hundre-og-noe uten å ha veid alt sammen.
Da skjønner jeg ;-) Ikke så verst forbruk forholdene tatt i betraktning.
LR AWD, EAP, Aero S/V, VIN 218xxx

Kartelaven

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #23 på: Tirsdag 11. August 2020, klokken 15:16 »
Ikke så galt forbruk nei! Burde klare å kjøre til Sørlandet fra Oslo uten lading. :+1: Så fremt det er fint vær og man kjører iht. fartsgrensen med tilhenger.